Bogføring af forsikringer til virksomheden

Forfatter:Hannibal Blytt
Dato:2. maj 2023
Læsetid:3 minutter

Har du forsikring i din virksomhed? Enten i form af en bilforsikring til din bil, forsikring af lokale og inventar eller måske en erhvervsforsikring? Så skal dette også bogføres i virksomhedens regnskab

Du skal være opmærksom på momsreglerne for forsikring. Heldigvis er de nemme at huske. Forsikringsbranchen er nemlig fritaget for moms og derfor kan man ikke få momsfradrag for udgifterne til forsikring. Og dette gælder uanset forsikringstype.

Vi viser her, hvordan man bogfører forsikring til bil, lokale og generel erhvervsforsikring. 

Sådan bogføres forsikringer

Hvis du har en forsikring til virksomheden, hvad end det er til bilen, lokaler og inventar eller en generel erhvervsforsikring, så skal den bogføres med momssatsen Momsfrit (0%). Kontoen vil dog variere alt efter hvilken forsikring det er, hvilket giver et bedre overblik over udgifterne til hver forsikring. 

Vi bruger Regninger til bogføring af forsikringen.

  • Gå til Udgifter -> Regninger
  • Skriv dato og vedhæft bilag
  • Skriv forsikringstypen i beskrivelsen
  • Skriv beløbet
  • Vælg den passende konto dertil. I Billy har vi konto 1550 - Forsikring (lokale) til forsikring vedrørende lokaler og inventar, konto 1740 - Bilforsikring til forsikring af bil og konto 1870 - Forsikring til andre generelle forsikringer
  • Vælg momssatsen Momsfrit (0%) uanset forsikringstype

Hvordan bogføres købsmoms fra forsikringen?

Hvis din forsikring har dækket udgifterne for en skade eller et tab, vil de sende dig en regning for den købsmoms som var pålagt de udgifter forsikringen dækkede. Hvis de f.eks. betalte 10.000 kr. for at din cykel blev repareret, hvoraf 2.000 kr. er købsmoms, vil du skulle betale købsmomsen på 2.000 kr. Dette er fordi at forsikringsbranchen er momsfri og de kan derfor ikke få momsfradrag, men det kan du.

Når du får denne regning fra forsikringen, så kan du bogføre hele regningen som købsmoms. Det gør du således:

  • Gå til kassekladden
  • Vælg dato og upload bilag
  • Skriv Købsmoms fra forsikringsskade/tab i beskrivelsen
  • Vælg kontoen 7220 - Købsmoms (25%) og sørg for at vælge momssatsen Momsfrit (0%). Du kan jo ikke få momsfradrag for noget momsfradrag ;)
  • Skriv beløb i debet og vælg banken som modkonto.
  • Godkend transaktionen

Hvilke forsikringer er lovpligtige for en virksomhed?

Når du driver en virksomhed, så er der nogle lovpligtige forsikringer som man skal have. F.eks. er det lovpligtigt for alle virksomheder at have en Arbejdsskadeforsikring og en Erhvervssygdomsforsikring, hvis de har ansatte i virksomheden. Dette gælder uanset om dine ansatte er lønnet eller ej. Du skal også have disse forsikringer, hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed.

Der findes et hav af forsikringer som man kan købe. For bare at nævne et par stykker, findes der forsikringer såsom Sygedagpengeforsikring, Sundhedsforsikring, Ansvarsforsikring og Bilforsikring.

Hvad dækker en arbejdsskadeforsikring?

En arbejdsskadeforsikring dækker virksomhedens ansatte i tilfælde af en arbejdsskade. Typisk dækker både ansatte som arbejder deltid og fuldtid. Man kan f.eks. have brug for en arbejdsskadeforsikring, hvis en ansat kommer ud for en arbejdsskade og lider af erhvervsevnetab, mén eller skal have behandling som følge af arbejdsskaden. 

Det kan altså spare virksomheden en masse penge at have en arbejdsskadeforsikring, hvis uheldet er ude og virksomheden skal betale arbejdsskadeerstatning.

Hvad dækker en erhvervssygdomsforsikring?

Man skal have sin erhvervssygdomsforsikring gennem Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES) når man driver virksomhed i danmark. Forsikringen dækker hvis man som ansat bliver ramt af sygdom der er opstået pga. påvirkninger fra arbejdet. Man skal kunne dokumentere at der er sammenhæng mellem sygdommen og påvirkningen fra arbejdet. 

Du kan læse mere om erhvervssygdomsforsikring hos AES på deres hjemmeside.