5 gode råd til dig der vil i gang med din første webshop

Frederik Brandt

9. november 2017

I dette blogindlæg giver gæsteblogger Frederik Brandt, fra webbureauet Webstarters, sine 5 bedste råd til dig, der vil godt i gang med din første webshop. Det er ikke en facitliste, men snarere nogle punkter, der bør være i fokus, hvis du vil have den bedst mulige start for din webshop.

1) Responsiv hjemmeside

Mobiltelefonen har overhalet den klassiske computer, når det kommer til at besøge hjemmesider. Du snyder derfor dig selv for mange potentielle kunder, hvis din webshop ikke er optimeret til mobiltelefoner. Responsive hjemmesider udmærker sig ved at tilpasse sig til den enhed, der besøger siden. Dette er et ”must-have” i 2017 og har faktisk været det i nogle år, så det er noget du skal have styr på, når du starter en webshop.

Det kan naturligvis være en større udfordring at lave en strømlinet mobil- og desktopversion, der sikrer brugeren en ensartet oplevelse. Her kan det derfor ofte betale sig, at hente hjælp hos et webbureau. Du kan også vælge at købe et færdiglavet tema med responsiv opbygning til at starte med.

En ting er sikkert, i 2017 er der ingen vej uden om responsive hjemmesider.

2) Find din niche

Er det din første webshop, og er dit budget begrænset, så find en niche. En niche fokuserer på et mere begrænset produktudvalg eller en mere specifik og begrænset målgruppe.

Eksempel:

Du vil gerne starte en webshop, der forhandler fodboldudstyr. Fodboldudstyr omfatter et meget bredt udvalg af produkter. Det kræver en stor mængde ressourcer; heriblandt viden, netværk, budget, lagerplads og meget mere.

En niche inde for fodboldudstyr kunne derimod være udelukkende at forhandle sportstape eller benskinner og blive ekspert på dette område.

I dag går folk oftere og oftere til specialisterne for at få bedre produkter, lavere priser og større produktudvalg inden for nichen. Derudover vil servicen også være bedre i forhold til viden, da en niche webshop virkelig kan blive ekspert på sit produktudvalg.

3) Lær af dine konkurrenter

Du skal ikke se dig sur på dine konkurrenter, men i stedet bruge dem som målestok for din egen succes. Stil dig selv spørgsmål omkring din konkurrent.

  • Hvad gør, at de klarer sig godt?
  • Hvad kunne de gøre bedre?
  • Hvordan markedsfører de sig?

Disse spørgsmål kan give dig et indblik i din branche, også selvom de ikke forhandler præcis det samme som dig. Konkurrenterne kan derudover bruges som motivation for din egen succes. Prøv at blive den bedste i din branche. Brug de teknikker der virker godt for dine konkurrenter (dog uden at stjæle indhold, billeder og lignende) og udeluk det, der ikke virker. Der er ingen grund til at bruge penge på markedsføring, som dine konkurrenter allerede har brændt nallerne på.

4) Udnyt de sociale medier

De sociale medier er efterhånden svære at komme udenom. Det er dog vigtigt, at det ikke er noget du opretter bare for at oprette det. Hvis du ikke har tænkt dig at være aktiv, kan det i værste fald skade din forretning. Det kan få forbrugeren til at tro, at virksomheden er lukket, eller at den også fejler på andre områder.

Du skal derfor være klar til at holde dine sociale medier aktive. Gør du det, kan det være en rigtig god investering. Du vil fremstå mere troværdig, få mulighed for at interagere med dine kunder og nå ud til målgruppen uden nødvendigvis at ligge nummer 1 på Google.

Der er også mulighed for at annoncere på bl.a. Facebook og Instagram, og dette er klart anbefalelsesværdigt. Det afhænger selvfølgelig altid af den konkrete virksomhed, men de fleste kan få succes med Facebook. Det forudsætter dog, at man har styr på, hvordan man laver Facebook-markedsføring. Her kan det være oplagt at tage kontakt til et markedsføringsbureau. Det vil også give dig mere tid til at fokusere på det, du er god til.

5) Remarketing

Hvis du skal i gang med markedsføring, vil remarketing være en af de bedste løsninger i starten. Her er det en god start at fokusere på Facebook-remarketing, da det er en af de mest effektive markedsføringskanaler - især til remarketing.

Remarketing er annoncering, der er målrettet målgrupper, der allerede har besøgt din hjemmeside eller kigget på et bestemt produkt. Som oftest køber kunder ikke ved deres første besøg. Det kan være de bliver distraheret, afventer kærestens accept eller noget helt tredje. De lukker derfor siden, og glemmer alt om din hjemmeside og produktet.

Du har dog mulighed for at genaktivere deres lyst til at købe dit produkt, ved at vise dem annoncer med produktet eller lignende produkter i deres newsfeed på Facebook. Det er en genial måde at bruge sine markedsføringskroner, da det er potentielle kunder, der allerede har vist interesse for din virksomhed og netop det produkt, du viser dem. Chancen for at de køber hos dig, er derfor langt større, end hvis den potentielle kunde ikke i forvejen kendte til dig eller dit produkt.

Få hjælp til din webshop

Dette er bare 5 gode råd, til når du starter din første webshop. Der ligger selvfølgelig meget mere i at drive en webshop, men dette er et rigtig godt udgangspunkt. Hvis det virker uoverskueligt, og du har brug for professionel hjælp til at skabe din online identitet, komme i gang med din webshop og skabe øget synlighed blandt din målgruppe, kan du læse meget mere om Webstarters, og hvad de kan gøre for din virksomhed her.

God vind med dit projekt og din kommende webshop!