5 gode ideer til KPI'er for din tekniske SEO

Sasa Kovacevic

20. april 2017

Hvad bruger du til at vurdere jeres tekniske SEO med? Hvilke målepunkter skal du bruge, når du ønsker at overvåge fremdriften og spotte problemområder? Her har Sasa Kovacevic fra Obsidian Digital samlet 5 gode ideer til, hvilke KPI’er du skal holde øje med, når du vil sikre dig, at din webshop eller hjemmeside spiller optimalt på den tekniske SEO-front.

Kravene til teknisk SEO er større end nogensinde før. Ja, faktisk kan man med rette sige, at hvis der ikke er styr på den tekniske SEO, har du ikke noget ordentligt fundament for resten af dit SEO-arbejde. Så kan du skrue nok så meget på on-page SEO og linkbuilding, du vil, uden at det bringer dit site ind på de pladser i søgeresultaterne, som du selv mener, dit site har fortjent.

Skal du sikre kvaliteten og den nuværende status på din tekniske SEO, kan du med fordel holde øje med en række forskellige parametre i Google Search Console og Google Analytics. Her har jeg udpeget de 5, som vi altid sørger for at holde øje med, når vi laver optimering af SEO hos Obsidian Digital.

Organiske besøg

Uanset hvilken form for website du driver, er den vigtigste KPI antallet af organiske besøgende inden for en given tidsperiode. Det gælder, uanset om vi taler teknisk eller andre former for SEO.

Organisk trafik er det antal besøgende, dit website modtager fra søgemaskinerne. Ved at følge udviklingen af denne parameter, får du en god indikation af, hvor godt dit samlede SEO-arbejde er. For som bekendt klikker folk oftest kun på de første 3-4 søgeresultater i Google. Så har du mange organiske besøgende, tyder det på, at du har mange søgeplaceringer i top 4.

Som tommelfingerregel er det sådan, at jo flere besøgende du får fra søgemaskinerne, jo bedre klarer din hjemmeside sig i søgeresultaterne. Falder antallet af besøgende fra søgemaskinerne pludseligt, er det en indikator på, at der er noget galt – med mindre du kan se et sæsonudsving for alle dine vigtigste søgeord, der svarer til faldet i organisk trafik. Sæsonudsvinget for de enkelte søgeord kan du tjekke ved hjælp af enten Google Trends eller Google Keyword Planner.

Active Page Ratio

Det er naturligvis ikke lige meget, hvordan den organiske trafik fordeler sig på dit site. Den skal helst fordele sig sådan, at der kommer mest trafik fra søgemaskinerne til dine vigtigste sider på websitet. Er det ikke tilfældet, kan det tyde på, at du ikke ranker godt nok for dine vigtigste søgeord.

Det kan Active Page Ratio give dig et godt billede af. Den viser dig, hvor stor en procentdel af siderne på dit website, der har genereret organisk trafik inden for den seneste tidsperiode – oftest den sidste måned. Er det kun en lille del af websitet, som genererer trafik fra søgemaskinerne i forhold til hvor mange sider med reelt indhold, du har på websitet, er der plads til forbedringer.

Oftest skyldes en lav Active Page Ratio, at siderne ligger for langt nede i sidehierarkiet. For jo flere klik brugeren skal foretage for at komme hen til siden, jo mindre sandsynligt er det, at siden bliver besøgt. Det kan du læse meget mere om i mit sidste tip.

Crawl Ratio

Sitets Crawl Ratio er en anden vigtig indikator på effekten af din tekniske SEO. For en side på websitet kan naturligvis ikke findes, hvis den ikke er blevet indekseret (crawlet) af Google.

Her skal Crawl Ratio helst være på 100 procent over de seneste 30 dage for dine vigtigste sider på websitet. Ellers er der noget galt.

Er det ikke tilfældet, kan du dykke ned i de enkelte segmenter for at identificere, hvilke sider der ikke er blevet crawlet. Herefter må du i gang med at finde ud af, hvad årsagen til dette er.

Load Time Performance

I Google Analytics regi er Load Time den tid, det tager for søgerobotten at hente sidens HTML-kode fra din webserver. Denne parameter skal helst være så lav som mulig – ikke kun fordi dine sider så indlæses hurtigere. En lav Load Time gør det også muligt for Google at indeksere flere sider ved hvert besøg på dit website.

På grund af nettets milliarder og atter milliarder af hjemmesider har Google nemlig afsat et bestemt ”crawl budget” i form af, hvor meget tid deres søgerobotter skal bruge på dit site, hver gang de besøger det. Så jo langsommere dine sider svarer på websitet, jo færre sider når Google at besøge og indeksere ved hvert besøg.

Her er en god tommelfingerregel, at den gennemsnitlige load time helst skal ligge under 500 millisekunder for dine vigtigste sider. Så hold øje med Load Time Performance og identificer de sider, som er med til at trække værdien op. Det vil både glæde dine brugere og Googlebot, samt sikre dig bedre placeringer i søgeresultaterne.

Page Depth

Page Depth angiver, hvor mange klik der skal bruges for at komme frem til den pågældende side fra hjemmesiden. Page Depth beregnes altid som den korteste vej.

Jo dybere en side ligger i sitestrukturen, jo mere besværlig er den for søgerobotterne at komme frem til og få indekseret, før dit website har opbrugt sit Crawl Budget.

Derfor bør du holde øje med den gennemsnitlige Page Depth for hele websitet, samt isoleret set for de vigtigste sider og for de forskellige segmenter på sitet. Det er en god indikator for, hvor nemt det er for Google af få indekseret alle siderne på hjemmesiden. Så jo lavere gennemsnittet er jo bedre.

Derfor er det vigtigt, at holde alt dit vigtigste indhold så højt oppe i sidehierarkiet som muligt. En god tommelfingerregel er, at hvis der skal mere end fem klik fra startsiden til at komme frem til siden, så ligger den for langt nede.