6 gode råd til optagelse af banklån

Revisor Stig Jacobsen

4. maj 2015

Mange virksomhedsejere føler, at de møder en mur af afslag, når de henvender sig i banken for at optage et lån.

Du er naturligvis af den overbevisning, at din virksomheds drift og idé berettiger til et lån eller ekstra kredit hos banken. Når svaret så er et enkelt, men rungende NEJ, er frustrationerne forståeligt store.

Er det dig eller banken, der fejler?

I dit tilfælde er det naturligvis banken, der fejler. De har nok af penge, som de kan (og ønsker) at udlåne, og overser derved en potentielt god forretning. Banken får ikke altid formidlet afslaget godt nok, så du står tilbage med en række ubesvarede spørgsmål. Hvad skyldes afslaget? Manglende materiale? Eller er det muligt at udarbejde en plan sammen med dine kunder, så bankens krav til kreditten kan opfyldes på længere sigt? Banken risikerer at overse den aktuelle forretning og samtidig at miste dig som kunde til en konkurrerende bank. Dermed går fremtidige forretninger mellem dig og banken også tabt.

Du har sandsynligvis også en del af skylden for afslaget. Tit kommer fokus hurtigt til at være på at få kreditten hjem, og der tegnes derfor et alt for lyserødt og ukritisk billede af virksomhedens nuværende og fremtidige situation. Endvidere spørges der ikke tilbundsgående om, hvad banken skal bruge for at kunne træffe en fair og velovervejet beslutning. Alt for sjældent søges der efter ekstern hjælp. Når afslaget efterfølgende modtages, accepteres dette oftest uden yderligere diskussion. Måske er afslaget reelt, men når det ikke er uddybet, kan det jo ikke bruges fremover.

Hvad gør du så nu?

Som virksomhedsejer er det værste, du kan gøre, at surmule, give banken hele skylden og bare synes, at det hele er håbløst. En klog mand sagde engang: ”Hvis du bruger mere end 40 sekunder på at ærgre dig over ting, du ikke kan gøre noget ved, så spilder du tiden”.

Tænk derfor i stedet over, hvad du gjorde forkert. Stil eventuelt spørgsmålet til banken. Læg en plan for, hvordan du kommer videre. Skal banken helt opgives, eller kan det betale sig at holde kommunikationen i gang og løbende informere om udviklingen i virksomheden?

Hvis du endnu ikke har haft mødet i banken, så er her 6 gode råd til, hvordan du øger dine chancer for at få et positivt svar fra banken:

1. Få styr på, hvem du skal tale med i banken

Har du tidligere talt med eller mødt den, du skal forhandle med, er det en klar fordel. Derfor er det også en god idé at holde et møde med banken, før du skal låne penge. Så har du skabt kontakten.

2. Skønmaleri er aldrig godt

Vær realistisk, men også gerne ambitiøs.

3. Overvej en forretningsplan

Banken forventer nok ikke, at du kommer med en stor og forkromet forretningsplan, men sæt dig ind i, hvad en forretningsplan er, og gør dig overvejelser om, hvad din skal indeholde.

4. Tag stilling til dine historiske regnskabsdata

Hvis din virksomhed ikke er nystartet, så vil banken også bede om et regnskab eller en balance. Pas på med at udlevere dette helt ukritisk, evt. i form af udskrift fra dit økonomisystem. Tag stilling til tallene. Er der noget, som kan se mærkeligt ud og kræve en forklaring? Send gerne dine kommentarer med regnskabet, så tallet ikke står alene.

5. Husk, at din egen løn ikke har noget med virksomhedens drift at gøre

Hav altid in mente, at banken kun sjældent er villig til at finansiere dit eget privatforbrug. Argumenter om, at din løn skal betales af virksomhedens drift og dermed finansieres af banken, er meget svære at komme igennem med.

6. Søg ekstern hjælp

Overvej, om du skal bruge en professionel til at udarbejde materialet. Husk, at du altid skal være med inde over, når materialet udarbejdes, så du forstår indholdet. Din rådgiver kan også komme med i banken som bisidder.

Denne artikel er skrevet af

Stig Jacobsen, Accountman

Tager regnskaber for meget af din tid? Er momsafregningen altid et onde, som laves for sent? Accountman hjælper dig med dette og mere. Vi har mere end 20 års erfaring indenfor økonomi og regnskab.

Se Stig Jacobsens profil