Betaopdatering 1 - Billy Regnskabsprogram

Sebastian Seilund

22. november 2013

Først vil jeg give en stor tak til den fremragende opbakning, som vi har modtaget den seneste uge. Vi har i den forgangne uge modtaget 142 forskellige feedback-beskeder fra ca. 100 forskellige brugere. Heriblandt er masser af positive ord, og uundværlig feedback på hvordan vi kan lave programmet endnu bedre. 453 brugere har i skrivende stund været inde og prøve betaversionen. Vi er ekstremt stolte over at have så engagerede brugere!

For os i udviklingsafdelingen er det kæmpestort at vi endelig kan få offentlig respons på det, som vi har arbejdet på i så lang tid. Vi fortsætter det hårde arbejde med at klargøre alle funktionerne til den endelige version 2.

Her i betaperioden vil vi skrive blogindlæg hver fredag, som vil indeholde information om hvad vi har arbejdet på i ugen der gik.

Denne uge

I denne uge er det meste af tiden gået med at følge op på alle de dejlige feedback-beskeder, samt at lægge en masse forbedringer og rettelser onine. Her er en liste over de vigtigste ting, som vi har rettet til, primært efter jeres feedback:

  • Forbedret upload af kontoudtog under Bankafstemning. Programmet forstår nu flere forskellige dato- og talformater, og giver tydelig besked hvis nogle felter er ugyldige.
  • Automatisk udfyldning af fakturalinjers beskrivelse og enhedspris ved valg af produkt.
  • Filtrering af konti i dropdownlister, så der kun vises den type som kan vælges (fx vises kun indtægtskonti i Opret-produkt-vinduet).
  • Tilføjet kontonr. i dropdownlister med konti.
  • Rettet et problem med at tilføje ekstrafelter til kontakter i Opret-kontakt-vinduet.
  • Rettet et problem med interfacets udregning af rabatter under Opret faktura.
  • Understøttelse af indtastning af dato uden bindestreger (fx 21112013)
  • Tilføjet dansk som sprog på Kundeportal. Bliver automatisk sat pba. kundens sprog.
  • Rettet manglende danske oversættelser i programmet.
  • Rettet ulæselige æøå i bynavne.
  • Forbedret indtastning af postnr. Du behøver ikke længere vælge et postnr. i søgelisten, når du opretter en kontakt. Du skriver bare postnr. og tab’er videre, så bliver by (og stat i USA) automatisk udfyldt.
  • Filtrering af hvilke filtyper man kan vælge når man skal uploade filer.
  • Forfinet udseendet af bilagsupload. Hvis en upload fejler (fx pga. en ugyldig fil) fremstår fejlbeskeden klart og tydeligt.
  • Alle organisationsoplysninger bliver nu gemt under Indstillinger. Der var før et problem med at adressefelterne ikke blev gemt.
  • Korrekt horisontal justering af datovælgeren, så den ikke flyder ud over vinduets størrelse.
  • Løst diverse problemer med Opret-produkt-vinduet.

Samt en masse andre store og små fixes. Vi har i alt lavet flere end 200 tilføjelser/rettelser til vores kodebase siden sidste uge.

Kommende features

De næste par uger fokuserer vi på at få de resterende funktioner frigivet. Vi har allerede lagt meget arbejde i mange af dem, men vi frigiver dem først når de er helt klar til at blive vist frem.

For at gøre det klart (vi har fået en masse spørgsmål om dette), så kommer flg. features, som findes i den gamle version, i forbedrede udgaver i version 2:

  • Momsopgørelse: Herunder automatisk udregning af moms på regninger, og automatisk moms for udlandske kunder på fakturaer.
  • Dashboard/Oversigt: Her kommer samme lette oversigt som i det gamle program, hvor man kan se nøgletal for ens virksomhed. Der kommer mulighed for en masse forskellige “widgets”, og du kan selv tilpasse hvilke du vil se.
  • Abonnementsfakturaer: Bliver mere integreret med normale fakturaer ift. det gamle program, hvilket gør brugen af dem lang mere brugervenlig.
  • Fakturadesigner
  • E-faktura
  • Kassekladde
  • Manuelle posteringer
  • Import/eksport af produkter og kontakter.
  • Tilbud: Kommer bl.a. med mulighed for både at lave Prisoverslag, Tilbud og Ordrebekræftelser.

Vi satser på at have nogle af dem klar til jer inden næste fredags blogindlæg. Vi frigiver konstant små opdateringer, som de bliver klar. Vi annoncerer på Twitter så snart nogle af de store funktioner bliver frigivet.

Lidt info om vores udvikling

Hver uge kunne jeg godt tænke mig at fortælle en smule om vores udvikling i Billy for nysgerrige sjæle.

Vi går meget op i kvaliteten af vores software. Det gør vi bl.a. ved at bruge automatiserede tests så meget som muligt. Denne uge har jeg valgt at dele en lille video, der viser hvordan det ser ud når vores front-end webapp’s test suite kører. Den kører en lang række af automatiserede tests, hvor test suiten interagerer direkte med programmet, fx ved at klikke på knapper, udfylde felter osv. Løbende tjekker test suiten at interfacet reagerer som det skal, fx at totaler bliver regnet korrekt ud, brugeren bliver viderestillet til den rigtige side ved klik på knap osv.

Vi håber på at I vil blive ved med at sende os værdifuldt feedback. På gensyn indtil næste uge. Endnu en gang tak, og hurra for Regnskabsrevolutionen!