En stor fordel for mindre virksomheder

Toke Kruse

13. februar 2013

Hvis du har fulgt med på denne blog, eller læst om iværksætteri andre steder, så har du nok hørt om den værdi, der ligger i det at være helt unik. Med det mener jeg, at man som virksomhed tilbyder noget, som ingen andre kan. Dette ’noget’ kan være et produkt eller en service, som giver brugeren noget, som ingen andre kan matche, men det kan faktisk også være noget, der minder om det, andre tilbyder, hvor det, der gør dig unik, ligger i den måde du tilbyder det på – for eksempel ved at sørge for, at dit produkt er let at få fat i, at sørge for problemfri levering, at du har de bedste abonnementsløsninger, en fantastisk og ganske uovertruffen kundeservice, osv.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så skal du være en ener og folk skal kunne få noget hos dig, som de har brug for, noget de virkelig gerne vil have – hos dig og din virksomhed, og kun der.

Jeg er ret sikker på, at idéen om at være unik allerede giver mening for dig. Men har du nogensinde tænkt på hvordan alt dette er til din og din virksomheds fordel? Her er nogle af de vigtigste grunde:

Glade kunder er lig med flere kunder

Når først folk ved, hvad det er, du tilbyder og hvad det kan gøre for dem, så skal du nok få masser af kunder. Men denne viden falder ikke bare sådan ned fra himlen – folk skal have det fortalt og hvorvidt det bliver gjort ordentligt afhænger både af din markedsføring, men især af hvad dine kunder fortæller deres omgangskreds om din virksomhed. Så er det, du tilbyder reelt noget, som folk bare må have og leverer du varen og sørger for at dine kunder er supertilfredse, så skal de også nok fortælle andre om dig.

Du er hele tiden foran

Ideelt set skal din idé være svær at kopiere – eller i det mindste skal den være svær at kopiere hurtigt. Det bringer dig foran enhver, som får øje på det, du laver og får lyst til at prøve at snuppe nogle af dine markedsandele ved at kopiere dig. Har du et produkt af den kaliber, så vinder du tid, som du kan bruge på at komme på andre måder, der sikrer, at du kan blive ved med at være foran. Med andre ord – når du hele tiden er foran, har du frihed til at arbejde på, at gøre det du tilbyder mere unikt og sørge for at produktet er bedre rettet ind efter kundernes behov (hvilket er nødvendigt fordi disse behov hele tiden ændrer sig).

Så selv hvis folk er ved at falde over hinanden, for at kopiere det du har lavet, så sker der ikke andet end at de, når de endelig får kæmpet sig op på det niveau, hvor de tror du er, surprise – så er du allerede to skridt foran.

Investorer vil foretrække dig

Kloge investorer er godt klar over, hvor vigtigt det er, at en virksomhed er unik og de søger ofte virksomheder og iværksættere, der tilbyder noget, som ikke findes andre steder. Nu hvor vi taler om investorer, så er der nogle bestemte ting, de gerne vil vide. Som nævnt, er den første ting som regel, hvorvidt du er unik eller ej. Hvis du er, så går de videre og kigger på de næste punkter. For eksempel vil de se på, hvilken konkurrence du er oppe imod – både direkte konkurrenter og dem, der tilbyder alternativer til dit produkt eller din service. Men der er mange andre ting, som investorer også ser på – der er faktisk nok til at man kan skrive en hel bog om det – og det har jeg så gjort. Den kan du finde lige her.

Bogen har jeg kaldt Grandma’s Secret Recipe – klik på linket og læs kapitlet om hvorfor der er store fordele i at være unik. Når du har læst kapitlet er jeg sikker på, at du vil få lyst til at læse resten af bogen også – den er nemlig fyldt med idéer og måder hvorpå du kan skabe helt unikke produkter og services – og også en helt unik virksomhed.

Så lav dig en kop kaffe, for der er lagt op til god læsning!

Jeg ønsker dig masser af succes – på din helt egen unikke måde!

Toke Kruse