Er din virksomhed i topform - og er du konkurrencedygtig?

Jeremy Andrews

15. marts 2013

Nu tænker du måske ”Jamen, hvad har sport med iværksætteri og økonomi at gøre?” og det er jo et udmærket spørgsmål. Jeg er selv iværksætter og arbejder 24/7 som de fleste andre iværksættere og har egentlig ikke tid til at sidde foran skærmen – med mindre mit hold er på banen. Alligevel gav jeg mig på et tidspunkt til at tænke over de store sportsbegivenheder, som jo tit er en gigant af en kamp mellem en storfavorit og en underdog, og da fik jeg øje på, at det hele faktisk minder meget om den måde to store virksomheder konkurrerer med hinanden på. Og det samme gør sig gældende for dig og din virksomhed, når du er oppe imod dine konkurrenter.

I sport finder man til sidst en vinder og vinderen bliver hyldet af fans rundt om i verden. Men for de nye mestre er der ikke megen tid til at fejre sejren, der er ingen laurbær, man kan hvile på og tænke ”Jeg gjorde det – nu kan jeg slappe af!”. De kronede mestre må kæmpe videre, hvis de vil med i toppen igen næste år – på lige fod med alle de andre.

Gør man ikke det, kommer man hurtigt bagud. Og på samme måde sker det, at virksomheder, der har ligget i toppen det ene år, segner det næste år, hvis ikke de passer på og husker, at hvis man vil blive på toppen, så skal man hele tiden:

  • Træne hårdere

  • Tænke klogere

  • Vedligeholde det økonomiske helbred

  • og det skal man gøre gennem hele sæsonen. Der står nemlig altid en konkurrent og lurer lige i nærheden, sulten efter at nappe din førsteplads. Og som iværksætter er det vigtigt at huske på, at selv et lille fejltrin kan koste dig mesterskabet – og en hel del mere hvis vi også ser på økonomisk helbred og fremtidsudsigter.

For at illustrere hvad jeg mener, kan vi tage et par eksempler. Mange vil fx huske, hvordan Blockbuster i mange år fuldstændig dominerede DVD og VHS markedet – lige indtil deres selvtilfredshed blev deres undergang. Virksomheden lyttede ikke længere til deres kunder, og deres priser blev bare sat efter, hvad ledelsen syntes, der lige passede. Og det slap de godt fra, fordi der ikke var nogle konkurrenter i nærheden af dem. Selv da en potentiel konkurrent (Netflix) kom på banen, mente Blockbuster stadig ikke, at det var nødvendigt at træne hårdere eller blive klogere; de var så vant til altid at være nummer et. Og dermed endte historien som bekendt ikke godt for Blockbuster.

Netflix, som kæmpede sig op helt fra bunden, snuppede kronen fra Blockbuster og var førende på DVD-markedet og også indenfor streaming video i mange år. Og så skulle man måske have troet, at denne nye virksomhed ville have taget ved lære af deres forgængers fejl og husket på den skæbne, der mødte Blockbuster, fordi de ikke var hurtige nok til at innovere og ikke var opmærksomme på deres konkurrenter, men det ser ikke ud til at være tilfældet. For selvom Netflix stadig står stærkt på online streaming området, så er nye konkurrenter, som Hulu og Amazon, begyndt at tiltrække mange af deres kunder og vinde stadigt større markedsandele.

Disse to eksempler viser tydeligt, hvorfor det er så vigtigt, at man som iværksætter er på vagt, hvis man har planer om at vinde mesterskabet på sit marked. Der er selvsagt ingen chance for, at dine konkurrenter bare træder ud på sidelinjen og lader dig drible stille og roligt ned af banen mod et tomt mål. De vil gøre modstand, for de vil også vinde – og det skal du være forberedt på.

Vokseværk og smerte

I filmen Rocky III blev Mr. T, som var en af de mest frygtindgydende personer i filmen, spurgt: ”Hvad tror du udfaldet af aftens kamp bliver?”, og hans svar på det var ”Smerte!”. Da jeg var barn, spillede mange af mine venner og familiemedlemmer amerikansk fodbold og der florerede mange grumme historier om lemmer, der gik af led og bare blev sat på plads igen, så spilleren kunne komme tilbage på banen og fortsætte kampen. Og sådan er det egentlig også i erhvervslivet – alle virksomheder skal igennem samme slags smerte, hvis de vil helt til tops.

For kort tid siden skrev jeg en artikel som jeg kaldte Skal du overhovedet være iværksætter?, som handler om dette. En ægte iværksætter kæmper sig igennem hårde tider, gennem smerte og giver ikke op, men beslutter sig derimod for at blive ved med at klø på for at komme fremad. For de af jer, der ikke har læst Tony Hirshs bog Delivering Happiness, så vil jeg hermed anbefale den som en af de bøger, der bare skal læses. I alle virksomheder er smerte en del af det at vokse, men formår man som iværksætter at holde fokus på pokalen, så har man en god chance for at vinde mesterskabet.

Hvem husker nummer tre?

Nogle iværksættere kan godt lide idéen om ”friendly competition” og vil gerne forsøge at skabe synergi mellem dem selv og deres konkurrenter – og det skal der, efter min mening, også være plads til. Når vi, her på SME, yder økonomisk rådgivning til iværksættere, så går en del af det ud på, at finde frem til forskellige måder hvorpå iværksætteren kan samarbejde med sine konkurrenter for at opnå en god balance. Og som virksomhed forsøger vi også selv at skabe synergi. Husk dog på, at det som regel kun er nummer et og nummer to på et givent marked, som folk faktisk vil huske. Der er sjældent nogen, der husker hvem nummer tre var. Man hører fx heller ikke folk sige ”Kan du huske det hold, der næsten kom med i finalen?” – med mindre det er en joke selvfølgelig.

En virksomhed, der konstant er førende på sit marked, er ikke kommet så langt ved et tilfælde. Det er fantastisk teamwork, dedikation, engagement og fokus (også om lørdagen og søndagen), der skaber en ægte finalist og gør en virksomhed førende på sit marked. Så spørgsmålet til alle iværksættere lyder hermed: Skal du være et af holdene nede på banen som tusindvis af tilskuere hepper på – eller skal du bare sidde på de kolde tilskuerpladser og tænke ”Nå, måske næste år så…”?

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Jeremy Andrews og findes også på vores amerikanske blog under titlen Super Bowl Sunday – Do You Have What It Takes To Compete?.