Har du hørt om Grandma's Secret Recipe?

Toke Kruse

6. februar 2013

Gennem mange år som iværksætter, rådgiver og mentor for andre iværksættere, er jeg stødt på noget vældig interessant, igen og igen. Der er alt for mange mennesker, som har startet deres egen virksomhed, eller arbejder på at starte en virksomhed, som ikke er klar over, præcist hvor vigtigt det er, at deres virksomhed er helt unik, at den skiller sig ud og er anderledes end alle andre virksomheder. Der er endda nogen, som slet ikke har hørt om idéen. Andre har hørt om den, men har ikke rigtigt fået øje på, hvor vigtig idéen er. Og den er helt enormt vigtig!

Regler og REGLER

Der er mange vigtige principper, regler, information og visdom som man gør klogt i at huske på, når man starter sin egen virksomhed. Der er masser af dem, men der er nogle regler, der er langt vigtigere end andre. Nogle regler læner sig mere op ad ”en god idé” eller ”det ville være klogt at..” og andre regler betyder mere noget i retning af ”gør du ikke det her og gør det ordentligt, så vil din virksomhed mislykkes!”. Det at sørge for at din virksomhed er unik hører til den sidste kategori.

Begge sider af medaljen

Jeg har set begge sider af denne medalje. Med det mener jeg, at jeg har set mennesker, der forstod vigtigheden i at være anderledes og fandt ud af, hvordan de kunne få deres virksomhed til at skille sig ud fra mængden. Disse folk fik kæmpestor succes, deres virksomheder voksede og der var fremgang til alle, der var involveret i projektet.

Men så har der også været dem, der ikke forstod pointen (eller ikke forstod den godt nok). De formåede ikke at få deres virksomhed til at skille sig ud eller gøre den særlig eller uvurderlig for hverken deres kunder eller potentielle kunder – og der var derfor ingen succes. Selvfølgelig var det trist, men det var også fuldstændig forudsigeligt.

Succes er en god ting!

Jeg kan tilfældigvis godt lide at se folk få succes med en ny virksomhed. Det er godt for dem! Det er også godt for alle de folk, de ansætter. Og når virksomheden får succes, så ansætter de flere folk og dermed spredes succesen. En virksomheds succes er også rigtig godt for kunderne – og oveni det ved vi alle, at når folk får god service og er glade kunder, så har de tendens til at fortælle andre om det, som så også bliver kunder – og det bliver ved og ved. Alt dette er også godt for det område disse virksomheder arbejder i for når nogen har succes med deres iværksættervirksomhed, kan det inspirere andre til også at starte _deres egen virksomhed – og gør de det godt, så er der bare så meget mere succes i verden. Jeg er sikker på, du forstår, hvad jeg mener. Det er rent faktisk noget, der betyder en hel masse.

Så hvad skal du gøre?

Så bare for at sprede historien og for at hjælpe så mange iværksættere som muligt opnå den succes, de stræber efter, besluttede jeg at skrive en lille bog om emnet. Den hedder Grandma’s Secret Recipe. Og hvorfor nu det? Jo, ser du – jeg vil ikke komme ind på det her, men tro mig – du vil forstå hvorfor, når du har læst den (det vidste du nok, jeg ville sige, gjorde du ikke?).

Bogen er ikke lang. Den er enkel. Den er lige til og praktisk med masser af eksempler, som du vil kunne relatere til. Og folk har endda fortalt mig at den ligefrem er sjov at læse. Så har du ikke allerede klikket på et af de tidligere links, så får du lige et til. Du må gerne klikke på det nu. Du vil ikke fortryde det. Hyg dig – og gå så ud og find den helt store succes!

Toke Kruse

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Toke Kruse og findes også på vores amerikanske blog under titlen Introducing Grandma’s Secret Recipe.