Hvordan løser jeg logistik-knuden som webshop-ejer?

Julie Tandrup Gravesen

20. juli 2018

Når du starter en webshop, opstår der unægteligt en række logistiske problemer. Du skal have styr på indkøb, lagring, levering og returnering af varer. Der er meget at holde styr på, og det er om at holde tungen lige i munden.

I femte afsnit af Billys webshop-serie forsøger vi at guide dig uden om logistik-knuden, så dine kunder sidder tilbage med et smil på læben efter et køb i din webshop.

Hvordan holder jeg styr på lageret?

Når det kommer til lagring af varer, har du et par forskellige muligheder.

Eget lager
Du kan vælge at opbevare dine varer hos dig selv. Når du vælger at have eget lager, kræver det overblik. Men det betyder ikke nødvendigvis en selvgjort lageropgørelse i Excel. Der findes mange automatiserede lagerløsninger, som kan holde styr på lageret for dig. Samtidig er det en billig løsning, og indtil din webshop har vokset sig større, kan det være en god løsning.

Pick and pack lager
I takt med at dit varelager begynder at vokse, kan du leje dig ind hos et eksternt pick and pack lager. Her sørger du selv for at få sendt dine indkøbte varer direkte til lageret. Når du modtager en ordre på din webshop, sender du den videre til lageret, og her sørger de så for at pakke og afsende varen til kunden.

Fordelene ved et pick and pack lager:

  • Du slipper for selv at skulle opbevare dine varer
  • Du sparer tid, fordi lageret pakker for dig
  • Du kan som regel opnå en lavere fragtpris, end du kan ved at sende varerne fra din egen adresse

Du skal dog påregne ekstra udgifter til betaling af opbevaring, pakning og afsendelse. Så med pick and pack løsningen skal du overveje, om den ekstra service er det værd for dig.

Dropshipping
En tredje mulighed er det, der hedder dropshipping. Her har du ikke selv et lager, men sender ordrerne direkte videre til dine leverandører, efterhånden som de kommer ind.

Den helt store fordel ved dropshipping er, at du aldrig kommer til at brænde inde med varer, som ikke er blevet solgt. Til gengæld må du forvente at leverandøren skal have flere penge, og din samlede fortjeneste bliver dermed mindre.

Bonus tip: Uanset hvilken lagerløsning du vælger, så støder mange webshop-ejere på en bremseklods, når webshoppen får vokseværk. For at kunne følge med ordrestrømmen, skal du nemlig binde flere og flere penge i et større lager. Og det kræver likviditet. Heldigvis er der flere muligheder for at skaffe den nødvendige likviditet - og hvorfor ikke gøre sig et par overvejelser inden bremseklodsen bliver en realitet? Du kan få inspiration her.

Hvordan giver jeg kunderne en god leveringsoplevelse?

På mange måder har den voksende e-handel kombineret med øget globalisering gjort det sværere for små webshops at være konkurrencedygtige. Med stadig flere og flere konkurrenter på markedet, har kunden fået magten til at stille store krav.

Der vil næsten altid være konkurrenter, der kan tilbyde lavere priser og højere kvalitet. Hvis du ikke finder et område, hvor du er bedre end konkurrenterne, er det let for kunden at finde et alternativ. Derfor er det vigtigt for dig, der vil starte en webshop, at finde nogle områder, du kan adskille dig fra konkurrenterne på.

69% foretrækker at handle online, fordi det er tidsbesparende. Derfor er hurtig levering et af de steder, du har mulighed for at skabe en konkurrencemæssig fordel. Det kan nemlig gøre den samlede kundeoplevelse bedre.

Undersøg, hvad der skal til for at gøre leveringsoplevelsen god, billig og hurtig for dine kunder. Og overvej de her spørgsmål:

  • Vil du benytte Post Nord, GLS eller DPD?
  • Vil du tilbyde gratis levering?
  • Skal dine kunder have mulighed for at få sendt pakken til en pakkeboks, pakkeshops, hjemmeadresse eller lign?

Find ud af hvilken løsninger, du vil tilbyde dine kunder, så du kan opnå højere kundetilfredshed.

Skab flere salg med dine returbetingelser

Ved reklamation og returnering af varer, har dine kunder en række rettigheder, du skal være opmærksom på. Udover kundens rettigheder er det også værd at overveje, hvordan du bedst muligt kan imødekomme kundens behov for at levere varer retur.

For danske kunder er det vigtigt, at det er let at gennemskue de vilkår, de handler under. Det kan virke afskrækkende, hvis det ikke står tydeligt beskrevet, hvordan og under hvilke betingelser varer kan returneres.

Her er beviset:

37% af danskerne vælger udenlandske webshops fra, fordi det er for besværligt at returnere fejlkøb.

Det siger noget om, hvor vigtigt det er at have en fleksibel returpolitik. Naturligvis er det bedst for dig og din virksomhed, hvis kunden beholder de købte varer. Når det så er sagt, kan det give kunden en følelse af sikkerhed at vide, at det i værste fald er muligt at sende varen retur uden de store problemer. Og dét kan i sidste ende skabe flere salg.

Næste gang

I næste uge kommer Billys webshop-guide til at handle om, hvordan du konverterer et besøg i din webshop til et køb med remarketing eller retargeting - læs med her.

Og fik du ikke læst vores forrige blogindlæg om betalingsløsninger, så kan du læse det her.