Idé til iværksættervirksomhed – hvor genial er din?

Toke Kruse

5. april 2013

Folk, som er ved at starte deres egen virksomhed, glemmer tit, at markedsføringen af deres iværksættervirksomhed skal begynde længe før virksomheden overhovedet eksisterer. Faktisk bør markedsføringen begynde allerede på idé-stadiet, hvor du skal beslutte:

  • HVILKE produkter eller services (eller begge) du vil tilbyde
  • HVORDAN du finder frem til folk, der vil have dem (eller inspirere folk til at ville have dem)
  • HVORDAN du vil sælge dem og
  • HVORDAN du vil levere dem

Når du tænker over disse spørgsmål, bør målet være at komme på en genial idé. Jeg har skrevet noget om marketing og den geniale idé i tidligere blogindlæg, men lad os grave lidt dybere ned i emnet og se på, hvordan du, når du kommer på en idé, finder ud af, præcis hvor genial den faktisk er.

En af de mere praktiske måder at finde ud af det på er ved at undersøge, hvad dine mest succesfulde fremtidige konkurrenter har gjort. Hvad er det præcist de tilbyder? Hvordan tilbyder de det? Hvilke strategier og taktikker har virket for dem? Når du har set på disse ting, er det tid til at se på den idé, du selv er kommet på eller er ved at udvikle. Hvor står den i forhold til det, dine konkurrenter har gjort? Er din idé bedre? På hvilke måder? Hvordan kunne du ændre på den så den bliver meget bedre end dine konkurrenters?

Iværksætterens markedsføringstjekliste

Her får du en analyseteknik og et godt redskab i form af en tjekliste med 8 punkter, som du skal overveje nøje, når du skal træffe en beslutning i forhold til din idé og evt. videreudvikle den. Til at begynde med kan du gå listen igennem og tage et alvorligt kig på din egen idé i forhold til hvert punkt. Gå derefter punkterne igennem igen og tilpas din idé hvor der er behov for det – dvs. alle de steder, hvor din idé kan forbedres i forhold til disse punkter.

1. Hvor unik er din idé?

Er din idé i realiteten helt ny og anderledes end det, der allerede findes på dit marked?

2. Har du et godt koncept?

Findes der en anden idé, tæt på din, som allerede har vist sig at være levedygtig?

3. Adgangsbarriere

Findes der allerede et marked for din idé, som er let at komme ind på? Hvis ikke, er det ikke nødvendigvis et problem – det kan fx være okay, hvis du allerede er etableret på markedet med et produkt eller en service, der minder om det produkt, som du i øjeblikket arbejder på.

4. Er der potentiale for marked disruption?

Er det eksisterende marked klar til en fuldstændig ny idé eller tilgang (og er din idé eller tilgang tilstrækkelig ny eller anderledes)?

5. Er der potentiale for abonnenter?

Kan din idé markedsføres og leveres på en måde, der tillader abonnenter (tilbagevendende, langtidskunder)?

6. Skal du have et lager?

Kræver din idé, at du har et store lagerbeholdninger og varebeholdninger ved hånden? Hvis den gør, hvor nemt og bæredygtigt vil det være at opretholde et sådant lager?

7. Er din idé skalerbar?

Kan din idé markedsføres på et marked af en hvilken som helst størrelse? Og vil du kunne håndtere en pludselig stigning i efterspørgslen af dit produkt uden alt for mange problemer? (Husk, at din idé jo skal blive en vild succes, så du er nødt til at være klar til at håndtere efterspørgslen uden at det hele eksploderer!)

8. Er din idé profitabel?

Præcis hvor profitabel er din idé?

Når du går igennem denne liste, så husk, at hvis det er tydeligt, at din idé allerede sidder lige i skabet i forhold til et eller flere af disse punkter, så lad være med at pille ved den! Bare gå videre til næste punkt og se om der er behov for forbedringer der. I forhold til at analysere din idé og forvandle den til en kæmpe succes har jeg i virkeligheden kun kradset lidt i overfladen her. Der er meget mere at lære om dette. Så meget mere, at jeg har skrevet det hele ned i en bog, der hedder Grandma’s Secret Recipe.

Du er velkommen til at tjekke bogen ud online, det er helt gratis – men selvfølgelig kan du også købe og downloade din egen kopi, som du kan slå op i så tit du vil. Jeg har skrevet den for at dele de ting, der har virket for mig i forhold til at lancere og opstarte mere end ti virksomheder gennem de sidste ti år. Jeg ønsker nemlig også al succes for dig – genial succes. Toke Kruse

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Toke Kruse og findes også på vores amerikanske blog under titlen Small Business Startup Ideas: Just How Brilliant is Yours?.