Iværksætterens CV: Spotlight på succes

Jeremy Andrews

28. februar 2013

For nyligt blev jeg ringet op af en rekrutteringsspecialist, som ringede for at høre hvorvidt jeg havde behov for at ansætte nye folk. Samtalen fik mig til at tænke på CV’er og hvad det egentlig kræver at sætte et sammen, når man er iværksætter. Jeg har selv siddet på begge sider af bordet ved ansættelsessamtaler og har skrevet CV’er for virksomhedsejere, familie og venner. Men indtil for nylig har jeg ikke haft muligheden for at sætte mig ned og forklare, hvorfor det er så vigtigt at sørge for, at man har et opdateret CV ved hånden – også når man er iværksætter og virksomhedsejer.

Vi har nok alle sammen prøvet at skrive et CV og det er ikke noget, som mange af os er specielt vilde med. Man har som regel to muligheder i denne proces – man kan enten skrive sit CV selv eller man kan hyre en specialist til at gøre det for sig. Selvom der er både fordele og ulemper ved begge muligheder, så hælder jeg som regel mod at gøre det selv. Når det så er gjort, kan man selvfølgelig godt hyre en professionel til at justere og formatere og ændre i strukturen, hvis det er nødvendigt.

Grunden til at jeg i de fleste tilfælde mener, at det er bedst, at du selv skriver dit CV er, at et CV jo i bund og grund er en detaljeret fortælling om dig og din karriere og ingen kender din historie bedre end dig selv. Udover det, så tænk på den mængde blod, sved og tårer du har lagt i din virksomhed – alle disse års erfaring har ufattelig meget værdi og den værdi skal beskrives på en måde, så det er til at fordøje og alle tydeligt kan se, præcis hvilken værdi du stiller med. Man kan også se det fra et andet perspektiv. Hvis fx en rekrutteringsspecialist leder efter en konsulent til et kæmpe projekt og står og mangler en person, med lige præcis den erfaring du har, så er der ingen chance for at han finder dig med mindre han allerede har dit CV eller han kender dig personligt.

I modsætning til et almindeligt CV, der som regel fremhæver projekter og de ting, man har lært i forskellige jobs, så skal iværksætterens CV mere handle om den virksomhed, man har bygget op og hvor succesfuld den er og vil blive i fremtiden. Og forholdet mellem risiko og gevinst skal være tydeligt og let at få øje på. Herunder får du tre tips, som kan hjælpe dig med at skrive et godt CV .

Iværksætterhistorien

Dette er den mest afgørende del af CV’et, da den fortæller om din rejse lige fra begyndelsen af din karriere som iværksætter, til der hvor du er nu. Tænk på det som et resumé. Det skal ikke fortælle hele din livshistorie eller gå i detaljer med hver eneste beslutning, du har taget indtil nu. I stedet for skal det være en kort, komprimeret opsummering af dine erfaringer.

Du kan tænke på dette afsnit som en filmtrailer. Den, der læser din opsummering, ved måske ikke præcist, hvad du har opnået efter at have læst den, men har du gjort det godt, vil du have fanget personens interesse og dermed er der større chance for, at personen går videre med det.

Resultater og milepæle

Hvor iværksætterhistorien skal minde om et resumé, så skal afsnittet om dine resultater og milepæle gå mere i detaljer. Har du fx øget din omsætning fra nul til 5 millioner kr. på to år? Har du udviklet strategiske partnerskaber, der har gjort, at du har kunne etablere dig selv som førende på dit marked? Disse milepæle er alt sammen noget, der kan måles og noget, der tydeligt viser, hvad du har opnået i din karriere. Og er du fx kommet i kontakt en ny, potentiel kunde, er det en god idé, at give en oversigt over de resultater, du tidligere har opnået, for at give denne kunde en bedre idé om, hvad du kan gøre for deres virksomhed som konsulent eller partner.

Fokuser på dine styrker

Virksomhedsejere har mange bolde i luften hver eneste dag, så det er ikke nogen overraskelse, at de bedste af slagsen omgiver sig med stærke talenter – folk med evner, der kan dække de områder, hvor virksomhedsejerens egne evner måske ikke helt slår til. Er du en af dem, så har du nok allerede udviklet en helt unik og meget værdifuld indsigt og en ekspertise, der kan føre til, at du bliver opfattet som førende på dit felt. Uanset om du, gennem din virksomheds levetid, har fokuseret på din virksomheds udvikling eller har koncentreret dig mere om de kreative aspekter, så skal alle disse færdigheder, styrker og unikke evner fremhæves i dit CV.

Akademiske og faglige udmærkelser

Når du først har fået succes med din virksomhed, så er detaljerne omkring din uddannelse og udmærkelser ikke længere så vigtige, men de skal alligevel nævnes i dit CV, for at give din potentielle kunde eller nye partner et billede af din evne til at lære noget nyt og tilpasse dig forskellige omgivelser. Hvis en potentiel partner fx kan læse i dit CV, at du er ved at lære et nyt sprog, så er der en god chance for, at personen har mere tiltro til, at du også vil kunne lære deres virksomhed at kende. Personen tænker måske ”wow, hvis hun kan lære noget, der er så svært som mandarin, så kan hun nok også forstå min virksomhed og komme med en frisk synsvinkel”. Har du vundet priser eller andet, så kan det selvfølgelig også pynte i dit CV, så længe de er relevante for den iværksætterhistorie, du forsøger at fortælle, er præsenteret på en god måde og tilføjer dit CV værdi.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Jeremy Andrews og findes også på vores amerikanske blog under titlen The Small Business Owner Résumé: Spotlight on Success.