Iværksætterens e-bog: Salgsside med succes

Toke Kruse

29. maj 2013

Gennem de sidste par år har jeg skrevet og udgivet fire e-bøger om iværksætteri og det at drive virksomhed. Gennem processen har jeg lært en hel del om at markedsføre e-bøger online, hvad der virker og hvad der falder til jorden med et brag. I dette indlæg vil jeg gerne dele nogle retningslinjer for, hvordan man optimerer en e-bog salgsside og hvordan man opbygger sit brand som succesfuld forfatter.

6 ting, der giver dig succes med din e-bog, ganske kort

  1. Enkelt design og layout
  2. Beskrivelse af bogen inkl. hvad læseren vil få ud af at læse den
  3. Anbefalinger
  4. Kort om forfatteren
  5. Tilbud om gratis download
  6. Strategi i forhold til sociale medier

Så lad os komme i gang og se nærmere på den mest succesfulde opsætning af din e-bog side. Det er ikke svært.

1. Enkelt design og layout

Noget af det allervigtigste ved en succesfuld salgsside er dens design (inkl. farver) og navigation. E-bøger er i sig selv ret enkle, så det er bedst at holde sig til én enkelt webside – mere behøver du ikke for at give køberen den nødvendige information.

WordPress, Joomla og andre populære udbydere leverer alt det, du skal bruge, hvis du vil lave en mini-side til din e-bog. De giver dig endda et template, som du kan udfylde og ændre på efter behov. Hvis du vælger ikke at give din e-bog sin helt egen mini-side, kan du evt. markedsføre den via en underside på din egen webside.

Bogfoto

Din webside bør vise et stort billede af din bog. Bogen skal gerne ligne en indbunden bog i fuld størrelse – også selvom du ikke har planer om at udgive en trykt, indbunden version. Dette giver e-bogen et indtryk af substans og troværdighed.

Bogens titel, undertitel og dit navn skal stå ovenover billedet af bogen. Det skal stå med store bogstaver, især titlen, så det får den potentielle købers opmærksomhed lige med det samme. Sørg for at denne information kommer med, også selvom det tydeligt fremgår af billedet af din bog.

Forsiden af bogen bør være farverig, tiltrækkende og den skal fange øjet. Ideelt set skal forsiden alene få den potentielle kunde til at ville eje og læse bogen. Der skal en dygtig designer med masser af erfaring til at lave en rigtig effektiv forside. Gode designere kan nogle gange være dyre, men det er helt sikkert pengene værd. Hvis du selv har evnerne til at kreere en forside af professionel kvalitet, så skal du selvfølgelig bare gøre det. Bare husk, at du kun får én chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk.

Logoer og kendte mærker

Hvis din bog er blevet publiceret (enten hele bogen eller dele af den) i et blad eller andre steder, så gør dig selv den tjeneste at vise deres logoer på din side. Kan man købe bogen på Amazon, så brug deres logo.

Sørg også for at vise logoer for betalingsmuligheder (fx Visa/Dankort), dermed viser du tydeligt, at bogen kan købes direkte via din side. Nogle vil måske synes, at det ser dumt ud, når man inkluderer den slags information, men tro mig, besøgende kan godt lide den type information. Nogle gange kan det ligefrem gøre forskellen mellem et salg og et klik videre til en anden side.

Du skal også have nogle facts og tal omkring din bog på din side, såsom sideantal, hvor mange der har downloaded dit uddrag, hvor man kan købe bogen – den slags information er med til at få din bog til at fremstå mere virkelig og håndgribelig.

Eksempler på succesfulde salgssider

Tag et smut forbi de salgssider, jeg selv har lavet til mine egne e-bøger og se eksempler på de ting jeg har beskrevet i forhold til design.

  1. www.slidesatisfaction.com – Denne side er enkel og illustrerer de fleste af de fremgangsmåder jeg har beskrevet i dette blogindlæg. Det eneste, der mangler i øjeblikket er anbefalinger – men de kommer snart.

  2. www.grandmas-secret-recipe.com – Denne side er ret omfattende – den bevæger sig faktisk ret langt ud over de grundlæggende ting beskrevet i dette indlæg, men det skulle stadig kunne give dig et par gode idéer.

  3. dengeniale.dk – Denne gang på dansk. Her kan du se hvad jeg mener i forhold til design og struktur.

2. Beskrivelse af bogen og hvad læseren får ud af den

Opsummer hvad bogen indeholder – dette gøres bedst på punktform. Læseren skal hurtigt kunne danne sig et billede af, hvad meningen med bogen er, få overblik over de vigtigste fordele ved at læse den og anden relevant info, der kan være med til at sælge bogen, men samtidig præsenteres kort. Din beskrivelse skal fange læserens opmærksomhed og interesse og resultere i, at læseren bare have din bog.

3. Anbefalinger

Det er altid rigtig effektivt, hvis man kan tilføje andre læseres anbefalinger. Oplys personens titel eller stilling, hvis det er relevant (fx redaktør, ph.d., etc.) og tilføj et lille billede af personen ved siden af deres udtalelse, hvis du har mulighed for det. Idéen med det er at opbygge troværdighed og gøre din side mere menneskelig og personlig. Faktisk er alt, hvad der kan gøre dette, værd at tage med – så længe det kan gøres, uden at siden kommer til at se rodet ud.

4. Kort om forfatteren

Sørg for at tilføje et afsnit eller to om dig selv; al relevant information om hvem du er, din erfaring eller kvalifikationer, hvorfor du har skrevet bogen og andet, som kan være interessant for læseren og/eller tilføje din bog mere værdi og troværdighed.

Har du tid og ressourcer til det, så lav evt. en kort video hvor du introducerer dig selv og måske fortæller lidt om din bog og læg derefter videoen op på din side. Nu om dage vil folk gerne kende dig personligt – eller i det mindste have en fornemmelse af, at de gør.

Her er et eksempel på den type personlig præsentation, som jeg taler om: https://tokekruse.dk/om-toke-kruse.

Og her er et andet eksempel hvor jeg præsenterer min bog: www.grandmas-secret-recipe.com.

5. Tilbud om gratis download

Alle sider, der sælger e-bøger, bør have et uddrag som man kan downloade gratis. Det giver folk en grund til at blive på din side lidt længere og øger sandsynligheden for, at de vil huske dig og din bog. Jeg beder altid om den læserens e-mail adresse i bytte for et gratis uddrag af bogen. Dette er ikke strengt nødvendigt, men det kan være nyttigt. Beder du om en e-mail adresse, så sørg også for at love, at du ikke sælger adressen videre til andre.

6. Strategi i forhold til sociale medier

Det sidste element af den perfekte salgsside er dele-knapper, der lader besøgende dele siden på forskellige sociale medier – dette er med til at opbygge dit brand.

En anden måde at bruge de sociale medier på er ved at offentliggøre dele af din bog på din Facebookside. Du kunne også starte et nyhedsbrev om bogen, som du kan sende ud til dit netværk. Et andet godt værktøj er at blogge om bogen via en blog på din egen webside. Det gør jeg selv her.

Markedsføring via sociale medier er rigtig ved at tage fart. Og med en lille smule hjemmearbejde er jeg sikker på, at du selv kan komme på masser af kreative måder at udnytte de forskellige muligheder på og skabe mere opmærksomhed og flere salg.

Held og lykke! Toke Kruse

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Toke Kruse og findes også på vores amerikanske blog under titlen E-Book Webpage for a Small Business: 6 Easy Steps to Success.