Lønkompensation - her er kravene og sådan søger du

Maria Nielsen

29. april 2020

Hvis du har medarbejdere i din virksomhed og er hårdt ramt som følge af coronaudbruddet, kan du søge om lønkompensation til din virksomhed. Med lønkompensationen kan du undgå at skulle afskedige dine medarbejdere og i stedet sende dem hjem med løn.

I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan du søger om lønkompensation, samt hvilke krav din virksomhed skal opfylde for at være kvalificerede.

Du kan søge om lønkompensation til dine medarbejdere, hvis du har et dansk CVR-nummer og ikke modtager mere end 50% i driftsstøtte fra det offentlige. Din virksomhedsform og branche har ikke betydning for din ansøgning.

Det er muligt at søge om lønkompensation fra den 9. marts til og med den 8. juli.

Fristen er blevet forlænget fra den 9. juni til den 8. juli. Så hvis du har søgt kompensation før den 18. april, skal du søge igen, hvis du skal have kompensation for den forlængede periode 9. juni til 8. juli 2020.

Hvor meget kan jeg få i lønkompensation?

For de medarbejdere, som er funktionærer, kan du få kompensation for 75% af de samlede lønudgifter. Men du kan maksimalt få 30.000 kr. om måneden pr. fuldtidsansat.

Hvis din medarbejder ikke er ansat som funktionær, kan du få kompensation for 90% af de samlede lønudgifter. Her kan du også maksimalt få udbetalt 30.000 kr. om måneden pr. fuldtidsansat.

Du kan også få kompensation til de medarbejdere, som ikke er fuldtidsansatte. Det vil sige, at hvis du har en medarbejder, som arbejder mindre end 37 timer om ugen, så vil beløbsgrænsen blive sat ned. Hvis din medarbejder f.eks. arbejder 20 timer om ugen, vil du få 16.000 kr. i kompensation til medarbejderen.

Hvad er kravene for lønkompensation?

Du kan søge om lønkompensation, hvis din virksomhed opfylder følgende krav:

  • Hvis din virksomhed står over for at skulle afskedige minimum 30% af medarbejderne.
  • Eller hvis din virksomhed står til at skulle afskedige mere end 50 ansatte.

Du kan ikke søge om lønkompensation, hvis:

  • Du benytter dig af hjemsendelse uden løn.
  • Dine udgifter til løn bliver dækket fra andre støtteordninger som følge af coronaudbruddet.
  • Dine medarbejdere ikke er hjemsendt.
  • Du er en institution eller lignende.

Dette skal du have klar, inden du søger

Inden du kan ansøge om lønkompensation, skal du have en række oplysninger klar omkring dine hjemsendte medarbejdere.

For hver medarbejder skal du have følgende klar:

  • CPR-nummer
  • Navn
  • Periodens start og periodens slut
  • Ansættelsestype (funktionær, ikke-funktionær eller elev/lærling)
  • Månedsløn i kr.
  • Antal dage, der ikke søges kompensation for
  • Beskæftigelsesgrad i timer (37 timer eller over svarer til fuldtid)
  • Ansættelseskontrakt på nyansatte

Sådan søger du om lønkompensation

Du er klar til at søge om lønkompensation, når du har undersøgt, at din virksomhed opfylder kravene, og når du har fundet ovenstående oplysninger frem.

Sådan søger du:

  • Gå ind på Erhvervsstyrelsens virksomhedsportal
  • Klik på Start
  • Log ind med Nem-ID
  • Udfyld information om medarbejdere eller vedhæft CSV-fil
  • Angiv kontaktperson for din ansøgning
  • Bekræft tro- og loveerklæringen om, at oplysningerne er retvisende
  • Send din ansøgning

Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din ansøgning og godkendt den, vil du få kompensation udbetalt hurtigst muligt.

Dette skal du have klar, når lønkompensationen slutter

Du skal være opmærksom på, at når perioden for kompensationsordningen slutter, skal du kunne dokumentere følgende:

  • At dine medarbejdere har været hjemsendt i perioden.
  • At dine medarbejdere har været ansat før den 9. marts 2020
  • Hvis du har en faglig repræsentant ansat, skal denne person bekræfte, at medarbejderne har været hjemsendt uden arbejde.
  • Hvis du ikke har en faglig repræsentant, kan den faglige organisation gøre indsigelse.

Erhvervsstyrelsen anbefaler, at du anvender revisorbistand i denne kontrolfase.

Du kan også læse om, hvordan du søger om kompensation for tabt omsætning og faste udgifter her.