Den visuelle identitet er dit fingeraftryk – styrk den og nå ud til nye kunder!

Ann-Sophie Smed

10. juli 2012

Potentielle kunder bliver konstant bombarderet med indtryk og budskaber om produkter og services, der minder om hinanden. Virksomheder har derfor to store udfordringer: 1. at trænge igennem med sine budskaber ved 2. at fremstå unik.

En stærk visuel identitet bør afspejle virksomhedens unikke karakteristika, dens kerneværdier og dens kultur. Det vil sige, at en virksomheds visuelle fremtræden er dens ansigt udad til. Det skal til sammen sikre, at virksomheden fremstår mere attraktiv end dens konkurrenter. Derfor er den visuelle identitet et stærkt værktøj til positionering, branding og markedsføring, som vi også skrev om i indlægget "Design er også markedsføring".

Kampen om kundernes opmærksomheden er blevet intensiveret, hvilket har resulteret i, at virksomhedernes visuelle identitet er blevet et afgørende element i deres forsøg på at opnå succes. Det skyldes, at en unik, stærk og målrettet visuel identitet har evnen til at appellere til kundernes følelser, som sikrer, at de husker netop din virksomhed og dermed er mere lydhør for dine budskaber. Design kommunikerer dermed emotionelt, og er man bevidst om den effekt, kan det visuelle udtryk understøtte eller stå helt alene om at repræsentere virksomheden.

En stærk visuel identitet kræver ressourcer

Men en stærk visuel identitet kommer langt fra af sig selv! Det kræver en bevidst og udførlig strategi at få skabt et helstøbt indtryk, hvis ens virksomhed skal fremstå unik og adskille sig fra konkurrenterne. Ofte fokuseres der på at få skabt et enestående logo og en informativ hjemmeside, der afspejler de værdier, som virksomheden ønsker at blive associeret med. Dette er centrale elementer for skabelsen af en unik identitet. Men det er vigtigt, at du er opmærksom på, at også de små detaljer spiller en afgørende rolle. Alt fra visitkort, e-mailsignaturer og selv fakturaer skal være med til at løfte den visuelle identitet op på et niveau, der i sandhed afspejler din virksomheds sjæl. Hvis man som virksomhedsejer kun går halvhjertet ind i denne proces, vil resultatet også kun blive halvhjertet - eller endnu værre: utroværdigt.

Prøv regnskabsprogrammet med Danmarks bedste visuelle identitet

Selv den mindste detalje tæller

Det tager kun ganske få sekunder for en virksomhed at miste sin troværdighed. Men det kan snildt tage flere år at opbygge den igen. Derfor er det vigtig, at store som små detaljer overvejes og anvendes strategisk. Derfor har Billy’s Billing også valgt at gøre det muligt for brugerne at designe deres egne fakturaer, så de kan understøtte den strategi, som brugerne har for deres virksomheds visuelle identitet (læs mere om Billy’s Billing fakturadesigner). Ofte vil en faktura være den sidste kontakt i det salgsforløb, som man har med sine kunder, og derfor er det vigtigt at efterlade et professionelt og unikt billede, for at sikre at kunderne vender tilbage. Med andre ord handler det om at få skabt et helstøbt designprogram, der knytter et stærkt bånd gennem alle virksomhedens designaktiviteter. Og selvom en visuel stærk faktura ikke gør det alene, så er det et af de centrale elementer, som kan underbygge din virksomheds visuelle profil.

Hilsen

Anso

Ps. Vidste du, at en gennemsnitlig forbruger blev præsenteret for 50 forskellige virksomheder for 50 år siden? I dag er tallet op i mod 2500 – altså 50 gange flere! Så det KAN betale sig at skille sig ud i håbet om at tiltrække nye kunder.