Når glansen går af succesen – og hvad du kan gøre ved det.

Toke Kruse

15. februar 2013

Du har nok bemærket dette allerede – det at have sin egen virksomhed kan være både sjovt, spændende og ikke mindst udfordrende! Og har man tænkt sig at overleve som virksomhed, så er det helt essentielt, at man kan bevare overblikket på den kloge måde. Hvis du har fulgt med i hvad der foregår i erhvervslivet i et stykke tid, så har du måske opdaget, at der er nogle mønstre, som opstår en gang imellem. Her er et, der kan illustrere, hvad jeg mener:

  1. Nogen kommer på en fantastisk idé – en genial idé til en ny virksomhed. Uanset om det er et produkt eller en service eller en ny og anderledes måde at levere et produkt eller en service på – eller begge dele, så er idéen voldsomt imponerende. Den får masser af opmærksomhed og folk strømmer til i tusindtal og må bare eje sådan én.

  2. Så går der et år, måske to år, måske mere, og pludselig er hele denne enormt succesfulde virksomhed, som voksede frem fra denne spektakulære idé, forsvundet (eller næsten forsvundet).

Men hvad skete der? Det kan være flere ting – måske blev virksomhedens geniale idé kopieret af en anden virksomhed med større rækkevidde eller bedre markedsføring – så meget større og bedre at det har begravet originalen. Eller måske var den originale idé ikke særligt genialt implementeret eller administreret og virksomheden er simpelthen gået op i sømmene pga. intern inkompetence.

Eller – og dette er nok den hyppigste årsag – den originale idé var genial nok og også genialt implementeret, men folkene bag virksomheden mente, at fordi de nu havde ramt plet med deres idé, så kunne de læne sig tilbage, slappe af og nyde turen (og denne tur gik desværre kun ned af bakke, enten pludseligt eller gradvist).

Sådan vedligeholder du din succes

Når du først er kommet på en genial virksomhedsidé og har gjort den til en succes, så er det tid til at arbejde på at vedligeholde denne succes. Og måden at gøre det på er ved at se tilbage på, hvordan du nåede dertil, hvor du står i dag:

  • Gennemgå de faktorer, som har været årsag til, og har skabt, den succes, du har nu og sørg for at disse faktorer ikke går tabt eller bliver ændret på måder, der reducerer deres effektivitet.

  • Analyser dit marked og sørg for at du hele tiden følger med de ændringer, som opstår i både dine eksisterende kunders behov, men også i dine potentielle nye kunders behov – og fortsæt med at levere det, de vil have.

  • Se på dine konkurrenter og deres aktiviteter, så du kan forudsige deres næste skridt og hele tiden være foran. Gør du ikke det, risikerer du at miste den plads på markedet, som du har arbejdet så hårdt for at opnå.

Og der er mere..

Lige her kan du læse mere om de faktorer, der kan skade eller helt ødelægge en virksomheds succes – og ikke mindst, hvordan du overvinder dem. Linket fører dig til et kapitel fra min bog Grandma’s Secret Recipe, som jeg har skrevet for at dele nogle af de vigtigste ting, som jeg selv har lært gennem mere end 10 år som iværksætter. Du kan læse hele bogen online eller bestille din egen kopi, som du kan læse, når du har lyst og slå op i, når du har brug for det.

Toke Kruse