Økonomisk planlægning – Lær af andres fejl

Victoria Naugle

19. februar 2013

Det er altid godt, når man kan lære af andres fejl. Så her får du en liste over nogle af de fejltagelser, som andre har begået – og med "andre" mener jeg rigtige virksomheder ude i den virkelige verden. Disse dårlige undskyldninger kan betragtes som erhvervslivets svar på "min hund har spist mine lektier" – men heldigvis er det noget, vi andre kan lære af.

"Jeg har ikke tid"

Dette er en af de undskyldninger, man hører temmelig tit. Har vi ikke alle sammen brugt den? Jeg har ikke tid til at lægge budget, til at planlægge, til at kigge på mit cash flow, osv.

Men hvad betyder det i virkeligheden? Det betyder, at du har taget en bevidst beslutning om ikke at gøre noget. Men realiteten er, at du bliver tvunget til at finde tiden, når du lige pludselig ikke har andre valg eller når det er gået så galt, at du allerede står midt i en krise. Og du kan være sikker på, at hvad det end er, der skal gøres, så vil det koste meget mere, hvis du skal gøre det under en krise. Når situationen er kritisk, har du nemlig ikke tid til at lede efter den bedste måde at løse dit problem på og du vil blive nødt til at smide alle dine ressourcer efter at få rettet op på dette problem. Med andre ord har du ikke tid til ikke at planlægge din økonomi. Dette faktum bliver meget tydeligt, når det er for sent.

"Min virksomhed kører sig selv"

Lad mig se, hvordan kan jeg formulere mig her? Nej! Det gør den faktisk ikke! Men alligevel er der mange, der tænker sådan. Der er ingen virksomhed, der kører sig selv. Hvis du er heldig, så har du blot ikke den omsætning i din virksomhed, som du kunne have haft. Men hvad betyder det i virkeligheden at tænke sådan? Det betyder, at du ikke har den fjerneste anelse om, hvad der foregår i din virksomhed.

Der var en iværksætter, der fortalte mig, at hendes virksomhed kørte sig selv – og to måneder senere var hun tæt på at miste alting. Hun anede ikke, at der ikke blev sendt fakturaer ud. Pengene forsvandt med lynets hast og det tog hende to år at komme tilbage på sporet. Det, der skete i dette tilfælde, hører til den værste ende, men desværre er det samtidig det, der oftest sker. Det bedste du kan gøre er at sørge for, at du er involveret i alle aspekter i din virksomhed og at du har en plan for fremtiden.

"Vi har ingen indflydelse på salg"

Bruger du denne undskyldning, så skal du sørge for at dit CV er up-to-date. En virksomhed, der virkelig ikke har nogen indflydelse på deres salg, vil ikke eksistere særlig længe. Og enhver leder, der ytrer disse ord, hører så absolut til et helt andet sted.

Der var en kæmpe virksomhed, der brugte denne undskyldning alene af den årsag, at de faktisk troede, at det var sandt. Og denne tanke havde forplantet sig i hele virksomheden, fra top til bund. Men i virkeligheden var tanken opstået, fordi de ikke anede, hvordan de skulle påvirke deres salg. I virkeligheden kan man sælge et hvilket som helst produkt. Tror du mig ikke, så prøv at overveje hvor mange mennesker, der oprigtigt har brug for Coke eller Pepsi? Og ved du lidt om computere, så har du nok hørt "Intel inside" i forskellige reklamer? Og hvorfor er der så mange, der bare må eje en Harley-Davidson? Det er ikke fordi, de laver de bedste motorcykler, det er fordi de har skabt et bestemt image, som der er mange, der sukker efter.

Så lav en salgsplan og find en måde at føre den ud i livet på. Med det mener jeg, at du skal tænke utraditionelt og samtidig lade være med at gøre de ting, du plejer at gøre, for bliver du i den samme rille, så får du aldrig en ny melodi og dermed forbliver resultatet det samme. Vigtigst af alt – giv ikke op!

"Det kigger jeg på senere"

Dette er i samme kategori som "jeg har ikke tid", dog med den forskel at her udsætter du ikke arbejdet, du udsætter en beslutning. Hvad betyder det så? Det betyder, at du allerede har taget en beslutning. Beslutningen er, at lade alting være som det er. Tager man ikke en beslutning, er det jo en beslutning i sig selv.

Der er rigtig mange virksomheder, store som små, der ganske enkelt udsætter beslutninger. Med andre ord, så har de besluttet, at lade alting forblive præcis som det er. Men tag ikke fejl – hvis du ikke tager de svære beslutninger, der nogle gange er nødvendige, hvis du vil have succes, så kan det få katastrofale følger. Så vær realistisk i forhold til de beslutninger, du i virkeligheden tager.

"Jeg er sikker på, at jeg kan øge salget med kr. [indsæt latterligt tal her]"

Det gode ved denne situation er, at der i det mindste er blevet kigget lidt på planlægning. Og alle, der har en salgsplan, fortjener et klap på skulderen, da det er en vigtig del af en økonomisk plan. Men en økonomisk plan skal være realistisk og det samme skal den person, der lægger planen. Hvad betyder det så? Det betyder, at du har brug for nogen, der kan sørge for, at dine ben forbliver solidt plantet på jorden og at du er realistisk.

Det er meget normalt, for os der virkelig brænder for det vi laver, at tro, at alle mennesker vil have det, vi tilbyder. Denne tro er det, der gør, at vi er villige til at løbe en risiko.

Men det er vigtigt, at du gør dit hjemmearbejde for at finde ud af, hvor stor efterspørgsel der i virkeligheden er på det, du tilbyder. En god måde at finde ud af hvorvidt din plan er realistisk eller ej er ved at se på dine tidligere resultater. Hvad kan gøre fremtiden anderledes end fortiden? Hvilke handlinger vil kunne øge salget og med hvor meget?


Hvad kan du så lære af alt dette? Det skal jeg fortælle dig – i hvert eksempel beskrevet herover, er personen i fokus ikke ærlig over for sig selv og det skal man være. Så fokuser på at lave en realistisk økonomisk plan for din virksomhed. Tal med en person, hvis meninger og holdninger du respekterer, få personen til at gennemgå din økonomiske plan og lyt til den feedback du får tilbage. Og vigtigst af alt, sørg for at du hele tiden er ærlig overfor dig selv. Dette vil give dig og din virksomhed de bedste muligheder for succes.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Victoria Naugle og findes også på vores amerikanske blog under titlen Financial Planning – Lessons Learned.