Bliver der priskrig på Google i 2017?

Tobias Ehlig

6. februar 2017

Vejen til maksimal synlighed på Google ændrer sig hvert år, og 2017 bliver helt sikkert ingen undtagelse.

Faktisk har Google allerede løftet sløret for en af de ændringer, der meget vel kan få stor betydning for AdWords og søgemaskine-markedsføring i fremtiden.

Nye krav til annoncører

Google stiller nemlig fra d. 14. februar 2017 et nyt krav til deres annoncører på Google Shopping, om at de skal angive det såkaldte GTIN-nummer på alle produkter. I Danmark kender vi bedst GTIN-nummeret som et EAN-nummer eller en stregkode. Dette vil Google gerne have, så de ved præcist, hvilket produkt der er tale om.

Det er nemlig sådan i dag, at en bruger af Google Shopping i mange tilfælde vil opleve, at han får vist de samme produkter flere gange. Det sker ganske enkelt, fordi Google rent teknisk ikke kan identificere, hvilke produkter der er ens.

Men med GTIN-nummeret i baghånden kan de fra midten af februar altså matche de ens produkter med hinanden, og dermed undgå at vise det samme produkt flere gange. Og hvad har dette så med en priskrig at gøre?

Muligheden for at kunne matche produkterne i Google Shopping åbner automatisk også op for, at Google kan sammenligne prisen på alverdens produkter på tværs af forskellige webshops. Denne funktionalitet kender vi bedst fra services som PriceRunner, men nu får Google altså for alvor mulighed for at gøre det samme.

Faktisk har selve funktionaliteten været online på Google igennem lang tid, men idet få webshops har oplyst GTIN-numre på sine produkter, så har Google ikke kunnet drage særlig meget nytte af det. Men det kan de så fra midten af februar, hvor det bliver et krav til alle annoncører på Google Shopping.

Pris bliver et afgørende parameter

Denne ændring betyder uden tvivl, at de søgende på Google vil have nemmere ved at få overblik over, hvilke priser de forskellige webshops tilbyder på den vare, som de ønsker at købe. Dermed bliver markedet mere transparent.

For dig, der er indehaver af en webbutik, betyder det så omvendt, at du er nødt til at være endnu skarpere på prisen, hvis du vil hente kunder via Google Shopping. Hvor det tidligere har været sådan, at de søgende på Google typisk bare er gået ind på de webshops, der har været placeret øverst i de organiske resultater og i AdWords-annoncerne, og herimellem sammenlignet priser, så kan der nu i Google Shopping-sammenhæng komme en helt ny spiller ind på markedet og tage al opmærksomheden, hvis de vel at mærke kan tilbyde en markant bedre pris.

Det ser nemlig ud til at Google vægter selve varens pris samt leveringsprisen, når de skal konkludere, hvilken webshop der har den bedste pris på et produkt. Det betyder så også, at du måske skal genoverveje din strategi, hvis du er en af de webbutikker, der gør meget aktivt brug af rabatkoder inde på din side.

Sagen er nemlig den, at selvom kunden hurtigt vil spotte rabatkoden og medtage den i vurderingen af den samlede pris, så vil denne rabatkode ikke blive medtaget i Googles udregninger af dit prisniveau, og dermed kan du miste salg på Google Shopping. Dermed ikke sagt at rabatkodesider som fx Coupii.com ikke kan være en god marketingkanal i sig selv, men det er en helt anden snak.

På min egen webshop Festli.dk ligger priserne på niveau med konkurrenterne, og det fungerer egentlig ganske fint. Men måske kunne det give mening at lave en lavpris-version af webbutikken med det primære fokus at dominere de marketingplatforme, hvor prisaspektet er altafgørende? Derfor har jeg købt domænet Fest365.dk, som jeg så småt arbejder på at gøre klar til netop dette. Måske det vil give mening for dig at gøre det samme? Eller måske vælge en anden tilgang?

Google Shopping har allerede stor betydning

Der er god grund til at fokusere på, hvordan din webshop kan opnå maksimal synlighed på Google Shopping. Det er nemlig allerede nu rigtig meget trafik at hente fra denne kanal, og jeg er overbevist om, at det vil stige markant i de kommende år.

På min webshop Festli.dk er Google Shopping kilde til ca. 1/3 af alle salg. Det er ekstremt meget for en annonceringsform, der er så ny. Og ikke nok med det, så er min ROAS (Return On Advertising Spend) 3-4 gange højere end for de almindelige AdWords-tekstannoncer.

For at opnå en succes på dette niveau med Google Shopping er det dog ikke nok bare at sætte det op på en halv time, og så ikke røre mere ved det. For mit eget vedkommende har det krævet en del timers optimering, hvor jeg specielt har lagt mange kræfter i at gøre mit produktfeed så godt som overhovedet muligt. Du kan læse mere om, hvilke data du bør have med i dit produktfeed her.

Og det er ikke kun mig selv, der har set gode resultater i forbindelse med Google Shopping. Daniela Edemann er en af de absolut skarpeste AdWords-eksperter, jeg kender, og hun har bl.a. ansvaret for AdWords-annoncering på webshoppen Hedestoker.dk, som sælger VVS-relaterede produkter. Her kommer ca. 20 % af alt trafik fra Google Shopping i en ellers meget traditionel branche. Selvom konverteringsraten på Shopping-trafik allerede er relativt høj, så spår Daniela, at den vil stige betydeligt, når Google får alle annoncører til at angive GTIN-numre på varerne, da dette vil gøre Shopping-resultaterne langt mere overskuelige og dermed mere brugervenlige.

Der er med andre ord meget, der tyder på, at du vil kunne gøre en god forretning ud af at være en af de førende inden for Google Shopping.

Så det er bare om at komme i gang med det samme, hvis du ikke allerede er aktiv på platformen.