Råd til iværksættere: Konceptet "Less is More"

Toke Kruse

14. februar 2013

Hvis du er iværksætter eller har en mindre virksomhed, så kender du nok det med, at man har gang i alt for mange ting på samme tid og ikke har timer nok i døgnet til at gøre nogen af dem 100%. Og hvis du er bare lidt ligesom mig, så har du med tiden fået gjort tingene meget mere besværlige for dig selv, end de faktisk behøver at være.

Den berømte visionær Antoine de Saint-Exupéry, som både var pilot og forfatter, sagde engang de vise ord: "Perfektion opnås, ikke når der ikke er mere at tilføje, men når der ikke er mere tilbage at fjerne". Og her 75 år senere giver disse ord stadig masser af mening for både mig selv og min virksomhed: lav et produkt, som er enkelt og lige til og sørg for at det giver dine kunder præcis det, de har behov for, så kommer de strømmende til dig.

Er "mindre" så i virkeligheden "mere"?

I forretningsverdenen er der mange, der er blevet påvirket til at tro, at mere er bedst. Men hvornår har mere indviklet nogensinde været bedre for nogen?

Der findes et ret simpelt koncept, som lyder: en bestemt målgruppe har brug for et bestemt produkt. Dermed er idéen om, at alle virksomheder bare kan følge den samme opskrift, endegyldigt forældet og lagt i graven. Kunder vil have produkter, som passer præcist til det problem, de står med – og noget, som kan løse det. Her kan vi tage et eksempel som regnskabsprogrammer, for spørger man mindre virksomheder og iværksættere, så er indviklede regnskaber fortid. Det, de vil have, er nemme, lige til, online regnskabsprogrammer – og så er den ikke længere.

Så hvorfor spilde en masse penge på at udvikle et produkt, som ikke er rettet præcist mod de behov, der findes blandt en specifik kundetype eller i en bestemt branche? Retter du fokus mod en bestemt målgruppe og skaber et produkt, der opfylder deres helt særlige og allervigtigste behov, så sparer du masser af penge, da du dermed ikke smider penge væk på unødvendige udviklingsomkostninger og samtidig undgår at gå glip af potentielle salg.

Et godt eksempel på ovenstående er firmaet Spanx (som sælger nylonstrømper og andet undertøj). Virksomheden er stiftet af Sara Blakely, som helt personligt oplevede noget, der bare ikke var godt nok og burde ændres: grimme sømme i nylonstrømper. Hun vidste, at hun ikke var den eneste kvinde derude, som var frustreret over manglen på en god, lettilgængelig løsning på dette problem og gik derfor i gang med at skabe et produkt, der kunne løse det.

Selvfølgelig var der skeptikere – men udstyret med en drøm og masser af gå-på-mod, var hun i stand til at rette fokus mod en bestemt målgruppe og give dem et produkt specielt udviklet til dem. Resultatet blev at Spanx nu er blevet fast inventar i mange kvinders undertøjsskuffer og Sara Blakely selv har fået en eftertragtet plads på Forbes liste over milliardærer.

Gør det simpelt

At udse sig en målgruppe er blot første trin i produktudviklingen. Det, der er allervigtigst er, at finde frem til hvad målgruppen virkelig har brug for. Jeg minder tit mig selv om et ordsprog der lyder: "Keep It Simple, Stupid" (KISS), hvilket i virkeligheden er essensen af Antoine Saint-Exupérys råd. Ved at komme med en simpel løsning på et kompliceret problem, giver du dine kunder præcis det, de har brug for. Perfektion!

Moderne, simpel succes

Da Apple Macintosh først kom frem i 80’erne, var der både "eksperter" og analytikere, som spåede dem nul fremtid. Eksperterne troede simpelthen ikke på, at forbrugerne var villige til at betale dobbelt pris for et produkt, der allerede fandtes på markedet. Men ser du, disse "eksperter" havde ikke rigtigt forstået problemet. Det forbrugerne ville have var en computer, som var enkel og nem at bruge og som Apples kæmpe succes tydeligt viser, så var forbrugerne faktisk villige til at betale dobbelt så meget for et produkt, som absolut løste deres problem på en helt enkel måde. Siden dengang har Apple fået flere produkter på hylderne, men giver stadig forbrugerne præcis det, de vil have: enkle, lige til produkter i en flot indpakning.

Det geniale ved fantasi

Albert Einstein sagde en gang "Logik kan tage dig fra A til B. Fantasi kan tage dig alle steder hen".

Evner, visioner og ressourcer alene fører ikke en iværksættervirksomhed over målstregen, der skal også en god portion innovation og kreativitet til, før virksomheden får succes. Ved at sørge for, at dit produkt er relevant for en bestemt målgruppe, får du mere tid og flere ressourcer til at udvikle et endnu bedre produkt, samtidig med at du får lov til at lære din målgruppe meget bedre at kende.

Jeg håber at dette indlæg har inspireret dig til at være kreativ og innovativ, når du udvikler produkter specielt til din målgruppe.

De bedste hilsner, Toke Kruse