Råd til iværksættere: Strategi

Ivan Petkov

7. februar 2013

Jeg er selv iværksætter, så jeg ved godt, hvor hårdt du arbejder for at holde din virksomhed kørende. Men der er et redskab, du kan benytte dig af for at få mest muligt ud af dine anstrengelser, nemlig strategi. Men det vidste du nok allerede, for folk der rådgiver iværksættere snakker om det hele tiden. Men strategi er også et redskab, som ofte bliver overset. Det er ikke så svært at forstå, især når man har travlt med hverdagsting såsom at holde ens virksomhed i live.

Hvor specifikke og detaljerede trin-for-trin planer handler om taktik, så er en strategi et ret bredt princip, som skal bruges til at justere kortsigtede planer, handlinger og beslutninger, med andre ord – strategi er en langsigtet driftsplan for din virksomhed.

Et udvalg af strategier

Her er nogle af de bedste eksempler på iværksætterstrategier, som du kan bruge til at sikre din virksomheds overlevelse og skabe den succes du søger. De kan bruges af stort set alle typer iværksættervirksomheder, dog kan det være nødvendigt at finpudse eller justere dem lidt, så de passer til præcis din type virksomhed.

Vækststrategi

Dette lyder måske for indlysende, men det er faktisk en strategi. Og selvom den mest henvender sig til virksomheder, der tilbyder et fysisk produkt, så kan den også bruges af andre typer virksomheder.

Måske har du hørt om ”stordriftsfordele” – det at en større virksomhed har råd til at købe råmaterialer, emballage og andre produkter i store mængder og derfor til billigere priser. Disse besparelserne kan videreføres til forbrugeren i form af lavere priser – hvilket gør dit produkt mere attraktivt og din virksomhed mere konkurrencedygtig. Ved at bruge vækststrategien kan selv mindre virksomheder drage fordel af dette og måske på et tidspunkt vokse sig fra at være en mindre virksomhed til at blive en rigtig stor virksomhed.

Innovation

Innovation som strategi er relevant uanset hvilket område du som virksomhed bevæger dig indenfor. Strategien er ikke begrænset til højteknologiske brancher, selvom det måske nok er der, man ser den mest. Du kan bruge innovation til at sørge for, at din virksomhed skiller sig ud fra dine konkurrenter – det kan være i form af de produkter eller sevices du tilbyder, din kundeservice, måden du leverer dit produkt på eller en næsten hvilken som helst anden måde du kører din virksomhed på.

Der er en lidt mærkelig, men ret bred, misforståelse omkring innovation. Mange ser det som en dyr proces, som foregår i laboratorier under ledelse af højtuddannede videnskabsfolk – eller noget som fremkommer alene ved hjælp af ren og skær genialitet. Men faktisk kan innovation skabes af hvem som helst. Det kan være en frisk og ny idé i forhold til produktdesign, et smart alternativ til et eksisterende produkt eller service, eller en ændring i en virksomhedsproces, som kan reducere omkostningerne eller forbedre effektiviteten eller kundetilfredsheden.

Her er nogle af de vigtigste innovations-faktorer:

Kreativ tænkning – og det er her vores uddannelsessystem fejler lidt, for der bliver ikke rigtig undervist i eller opfordret til kreativ tænkning på en effektiv måde. Måske er det derfor denne evne er så sjælden.

Trial and error – og tit masser af det; det er her hvor folk med masser af praktisk erfaring og viden fra rigtige arbejdspladser er langt bedre end professorer og deres teorier (som tit har meget lidt eller slet ingen erfaring fra den virkelige forretningsverden).

Timing – nogle gange bliver rigtig gode innovationer sendt på markedet, før tiden er helt rigtig. Det kan godt betale sig at se på trends og forudsigelige fremtidige begivenheder og udviklinger, når man skal finde det rigtige tidspunkt at lancere sin idé på.

Find en niche

Med andre ord skal du specialisere dig. Denne strategi kan bruges på områder, hvor der er grupper eller undergrupper af mennesker med særlige, men udefinerede behov.

Ved du hvilken faktor, der især påvirkede udviklingen af det menneskelige samfund? Man kan eventuelt gætte på, at det var, da sproget gjorde sit indtog, eller måske var det landbruget eller brugen af redskaber? Og disse var bestemt ikke uden betydning, men den vigtigste ting, vores forfædre gjorde, som skilte dem ud fra alle andre arter var i virkeligheden, at de begyndte at bytte ting. Da først byttehandlen var gået i gang, mellem enkeltpersoner og grupper, betød det, at hvis man var god til noget, eller havde noget, som andre ikke havde, så kunne man specialisere sig på dette felt og bytte sit produkt med andre, som til gengæld havde noget andet, som man selv havde brug for. Man kunne koncentrere sig om at gøre én ting og gøre det rigtig godt i stedet for at løbe rundt og forsøge sig med alle mulige andre af livets nødvendigheder.

I dag fokuserer vi mere og mere på at skalere vores produkter i stedet for at fokusere på at imødekomme vores kunders behov. Der er millioner af grupper med særlige behov, som ikke bliver betjent ordentligt, fordi store virksomheder hele tiden forsøger at generalisere deres produkter, så de appellerer til alle. Men tør du at sætte alt på ét bræt og dedikere din virksomhed til en mindre gruppe med mere specifikke og særlige behov, så kan du sagtens gå hen og blive deres superhelt og blive den de vælger frem for dine konkurrenter.

Så nåede vi til enden og nu er det din tur – hvad er din strategi?

Denne artikel er skrevet af Ivan Petkov, gæsteblogger fra GotWealth.net.