Råd til iværksættere: Fremhæv høj værdi - og ægte værdi

Toke Kruse

11. februar 2013

Jeg har før skrevet om, hvor vigtigt der er, at du formår at differentiere dine produkter og services (og også din virksomhed) fra dine konkurrenter og deres produkter. En stor del af denne differentiering ligger i at sørge for, at det, du tilbyder, har ekstrem høj værdi.

Det, at være cool eller unik eller at se bedst ud er ikke nok. Det er ægte værdi, der tæller mest, når man skal frem over feltet og vinde markedsandele – værdi, som gør en forskel for dine kunder.

Når du endelig er nået så langt, at du har skabt et produkt eller en service med fantastisk værdi, så er du i virkeligheden kun lige kommet i gang. Når produktet er på plads, så er det nemlig tid til at få dine potentielle kunders opmærksomhed og gøre det meget klart for dem, præcis hvor meget værdi du faktisk tilbyder og hvorfor det er værdifuldt for dem.

Hvis potentielle kunder ikke forstår eller værdsætter denne potentielle værdi bare en lille smule, så er det helt underordnet, hvor værdifuldt dit produkt rent faktisk ville være for dem. Men hvis de ser en høj værdi i dit produkt, så vil de også synes, at dine priser er fair (eller måske endda et røverkøb) og vil gladeligt være kunder hos dig frem for dine konkurrenter. Men er værdien ikke høj nok, så er der stor sandsynlighed for, at de går et andet sted hen.

Og her er der selvfølgelig nogle spørgsmål, der melder sig:

  • Hvad består denne værdi af?

  • Hvordan skaber du disse komponenter og hvordan bygger du dem ind i dit produkt?

  • Hvordan kommunikerer du denne værdi ud på en effektiv måde, så dine potentielle kunder virkelig fanger det?

Jamen, det kan man jo skrive en hel bog om. Og det har jeg gjort – den hedder Grandma’s Secret Recipe.

For at få fuld forståelse for, hvad differentiering er – det at gøre din virksomhed og dit produkt helt unikt og værdifuldt – vil jeg råde dig til at læse hele bogen. I bogen kommer jeg ind på mange forskellige punkter i forhold til differentiering og der er masser af andre gode råd at finde for iværksættere. De ting, jeg her været inde på i dette indlæg, kan du finde her. Så klik bare på linket så du kan læse videre og bruge det, du lærer, i din egen virksomhed – det er helt gratis!

Toke Kruse