Regnskab i mindre virksomheder: HVORFOR er det så vigtigt?

Toke Kruse

29. august 2013

Før i tiden henviste ordet ”regnskab” til det at bogføre, dvs. når en virksomhedsejer (eller en person hyret til opgaven) nedfældede alle virksomhedens transaktioner i en stor bog.

Og bogføring er ikke gået af mode siden da – alle virksomheder skal stadig registrere de penge, der kommer ind i virksomheden og de penge, der går ud, det skal være præcist, og der skal være orden i det hele.

I dag handler regnskab dog om lidt mere end bare bogføring. Kort fortalt går regnskab mere i dybden i forhold til at analysere og fortolke de informationer, der er samlet og registreret gennem bogføringsprocessen, så virksomhedens ledelse kan tage beslutninger ud fra disse og man kan sørge for, at skat og moms bliver udregnet korrekt, osv.

Gennem det sidste årti har virksomheder i hele verden forsøgt at simplificere deres bogførings- og regnskabsopgaver ved at gå over til online regnskabsprogrammer som fx e-conomic. Og selvom online regnskabsprogrammer er et stort skridt i den rigtige retning for mindre virksomheder og deres regnskaber, så vil du i dette indlæg finde ud af, hvorfor det bare ikke er nok.

Det kan i bund og grund koges ned til én vigtig pointe: Traditionelle online regnskabsprogrammer er ikke designet til at lade dig tage kontrol over dit eget regnskab. Punktum.

Jamen, hvorfor er der ikke nogen, der er kommet på en løsning?

Jo, udbydere af online regnskabsprogrammer har da gjort livet lettere for mindre virksomheder. De har gjort deres programmer mere brugervenlige, og nogle af dem er endda blevet shinet en hel del op.

Men der er noget, der ikke helt holder i forhold til disse nye tiltag. Disse programmer er alle sammen bygget op omkring det, som professionelle bogholdere og revisorer har brug for, det de vil have og forventer – ikke nødvendigvis hvad den typiske iværksætter og dennes ansatte vil have og forventer. Langt størstedelen af disse folk er ikke uddannet hverken revisorer eller bogholdere og bliver derfor ofte skræmte og forvirrede over revisorverdenens terminologi, regler, procedurer, bestemmelser og små detaljer. Og det er sikkert rigtig godt for professionelle revisorer og bogholdere – det er da jobsikkerhed, så det batter! Så i stedet for selv at forsøge at få det hele til at give mening og blive hamrende frustreret i processen, så vil mange virksomhedsejere på et eller andet tidspunkt give op og overlade deres regnskab til en professionel.

Det, som udbydere af regnskabsprogrammer har glemt, er, at nutidens digitale verden samt nye tiltag indenfor cloud computing åbner for en hel masse nye muligheder, som man med fordel kan gøre brug af.

Nye muligheder indenfor regnskabsprogrammer

Med nutidens teknologi kunne det faktisk lade sig gøre, at lade computere overtage mange af de opgaver, som vi normalt selv tager os af. Dette ville betyde, at de opgaver, som vi selv skal udføre, kunne gøres meget mere enkle. Vi kunne tage os af nogle få, nemme opgaver, der er lige til at gå til og computeren kunne tage sig af resten.

Hvad ville resultatet være, hvis vi kunne gøre det sådan?

  1. Alle de oplysninger, tal, dokumenter, udregninger, bøger og tabeller som SKAT, banker og andre finansielle myndigheder kræver, kunne holdes up-to-date og i god orden – men i baggrunden.

  2. Forgrunden (der hvor chefen og ansatte interagerer med computeren) kunne blot indeholde de informationer, som er nødvendige for, at de kan danne sig et overblik over, hvordan det går virksomheden og få oplysninger, som de kan bruge til at tage velinformerede beslutninger og lægge planer for fremtiden ud fra.

  3. Får man alle de besværlige ting og kedelige detaljer væk fra skærmen, kan programmet også gøres godt for øjnene og nemmere at finde rundt i.

Men kan alt dette faktisk lade sig gøre i virkeligheden eller er det ren ønsketænkning og dagdrømme om fremtiden?

Svaret er ja – alt dette kan faktisk føres ud i livet. Det er allerede gjort.

Billy erstatter besværlige regnskabsprogrammer

Billy er løsningen. Den nemme løsning. Det er lavet af et team bestående af erfarne iværksættere og virksomhedsejere, som ved præcist, hvordan det er at drive en mindre virksomhed, samt en flok superdygtige softwareudviklere og designere.

Sammen har de skabt den ultimative afløser til traditionelle regnskabsprogrammer (du ved, den gammeldags type, som kun revisorer kan lide).

Det betyder, at du kan bruge dit krudt på at drive din virksomhed og få sat gang i væksten – og samtidig spare en masse penge på revisorregninger. Du kan sende fakturaer, hente tilgodehavender, betale dine regninger – alt sammen meget enkelt og hurtigt. Og du kan når som helst få overblik over, hvor meget du har tjent (eller tabt) over et hvilket som helst tidsrum.

Hvorfor skal du være interesseret i dine tal?

Når du har en mindre virksomhed, er det en kæmpe fordel at kunne følge dine nøgletal på tæt hold. Det er faktisk den eneste måde, hvorpå du kan vide præcist, hvor dine indtægter kommer fra, hvor dit overskud kommer fra, og hvor dine tab kommer fra. Har du helt styr på disse tal, så er der større chance for, at du får øje på de forhindringer, der uundgåeligt vil opstå på din vej, tidligt nok til at du kan nå at komme udenom dem eller i det mindste minimere konsekvenserne.

Her er nogle af fordelene ved at udføre størstedelen af dine regnskabsmæssige opgaver selv:

  1. Du kan hele tiden holde dig opdateret omkring din virksomheds tilstand og vækst.

  2. Du får større indblik i, hvad der skal styrkes, hvad der skal ændres på, og hvor der er brug for forbedringer.

  3. Du kan se, hvor du står økonomisk på et hvilket som helst tidspunkt og dermed undgå en masse usikkerhed og bekymringer.

Sådan gør du

Sig goddag til Billy og:

  1. Vink farvel til e-conomic, dine regneark og alle andre gammeldags programmer.

  2. Få kontrol over din virksomhed.

  3. Spar penge på revisorer.

  4. Glem alt om skotøjsæsker fyldt med kvitteringer.

  5. Undgå spildte timer og endeløse frustrationer, der æder dit initiativ, din kreativitet og dit drive.

  6. Få vished omkring hvor din virksomhed er stærk, hvor der er brug for justeringer og hvor der er ting, der skal tages hånd om i en fart.

Lyder det alt sammen for godt til at være sandt?

Vi vil selvfølgelig ikke føre dig bag lyset: Det kan ske, at du får brug for en revisor fra tid til anden, fx i forbindelse med dit årsregnskab eller når selvangivelsen banker på døren. Men bruger du vores program efter hensigten, så kan du reducere dine udgifter til revisorer ganske betydeligt. Samtidig vil du forstå din virksomhed langt bedre og føle dig mere sikker og tryg i forhold til din virksomhed – og det opnår du bedst ved at følge dine nøgletal på tæt hold og forstå, hvad de betyder.

Så lad os komme i gang! De første 30 dage er gratis – og prisen er ganske overkommelig derefter.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Toke Kruse og findes også på vores amerikanske blog under titlen “Small Business Accounting: “ WHY Is It So Important? .