Hvordan får du kunder i din webshop med Facebook-retargeting?

Stine Due Jensen

27. juli 2018

I denne uges udgave af Billys webshop-serie ser vi nærmere på, hvad Facebook-retargeting er, og hvordan du kan udnytte mulighederne i din marketingstrategi.

Og hvad er Facebook-retargeting så?

Når du scroller ned gennem dit news feed på Facebook, støder du garanteret ofte på en masse annoncer og reklamer. Nogle af dem er sat op via Facebook-retargeting.

Som webshop-ejer kan Facebook-retargeting være et værdifuldt marketingværktøj. Det er nemlig de færreste besøgende, som lægger en ordre første gang, de besøger en webshop. Derfor vil du gerne sørge for, at de besøgende kommer tilbage til din webshop igen og igen.

Med Facebook-retargeting kan du minde de besøgende om din webshop eller de specifikke produkter, de har kigget på. Det svarer nærmest til at kunne huske alle sine kunder, og hvad de har kigget på. Du kan altså blive en utrolig opmærksom sælger med Facebook-retargeting til trods for, at dine besøgende sidder bag skærmen, og du derfor ikke har direkte kontakt med dem.

Samtidig er Facebook overlegen i forhold til mange andre medier, når det kommer til antal aktive profiler. Hele 80% af den danske befolkning er repræsenteret. Du har altså gode muligheder for at nå ud til en rigtig stor del af din målgruppe.

Selvom retargeting er en effektiv måde at annoncere over for dine besøgende, så er det stadig vigtigt at vide, hvad du har tjent på din marketingindsats. Når du ved det, har du nemlig mulighed for at justere undervejs. Samtidig sikrer du dig, at du udnytter mulighederne med retargeting optimalt.

Hvordan gør jeg?

Det kan måske virke som en stor mundfuld at komme i gang med Facebook-retargeting, men det er ikke så kompliceret igen. Vigtigst af alt er det et effektivt værktøj til at tjene flere penge. Derfor er det også en god investering af din tid.

Og når du først har investeret din tid i opsætningen af retargeting på Facebook, kan du læne dig tilbage og lade annoncerne arbejde for dig. Det hele kører nemlig automatisk.

Hvis du har fået mod på at kaste dig ud i Facebook-retargeting, så kan du følge vores step-by-step guide:

Step 1: Opret annoncekonto og pixel

Første skridt mod retargeting på Facebook er en annoncekonto og en pixel. En pixel er et lille stykke kode, som du sætter ind i headeren på alle dine sider. Det gør det muligt for dig at måle dine brugeres handlinger på din hjemmeside.

For at oprette en pixel går du ind i din Business Manager på Facebook og vælger:

Værktøjer - Måling og rapportering - Pixels

Når du har fundet ind ad stien ovenfor, så guider Facebook dig igennem resten.

Du ender med at få et script, som du eller din programmør kan installere.

Step 2: Opret en brugerdefineret målgruppe

Når du har installeret din pixel, kan du oprette en ‘brugerdefineret målgruppe’.

Gå til: Værktøjer - Aktiver - Målgruppe

Under målgrupper vælger du ‘opret brugerdefineret målgruppe’, hvor du vil blive præsenteret for flere valgmuligheder. Her fører du din mus hen på ‘webtrafik’, og du giver den et klik. Du vælger ‘webtrafik’, fordi den kun indeholder personer, der har besøgt din webshop.

Under ‘webtrafik’ kan du:

Indsnævre målgruppen yderligere fx. til de besøgende, der har forladt din webshop på check-ud siden. Det kan være en god idé at gøre sig umage her. En hovedregel er, at jo mere specifikke annoncer du har mulighed for at lave, jo bedre et afkast kan du også forvente af dit arbejde.

Du kan også:

Vælge hvor længe du vil annoncere over for din målgruppe efter de har besøgt din webshop. Du opnår størst effekt af retargeting, hvis det er relativt kort tid siden de har besøgt siden. Typisk går du ikke helt galt i byen med et tidsinterval på 7-10 dage. Du kan lade det komme an på, hvor komplekse dine produkter er. Jo mere komplekse produkter, jo længere tid skal du vise din annonce til dine besøgende.

Du kan også oprette flere målgrupper med forskellige intervaller, så du med tiden rammer mere præcist.

Nu er der styr på din ‘brugerdefineret målgruppe’.

Step 3: Opret dine annoncekampagner

Det er blevet tid til, at du skal oprette dine annoncer. Du opretter tre ting: En kampagne, et annoncesæt og en annonce.

1) Opret en kampagne:

Når du er inde i ‘Administrer annoncer’-menuen, kan du klikke på ‘opret’ øverst i venstre hjørne.

Her skal du vælge målretningen. Der er to muligheder, som afhænger af, hvor langt du er med opsætningen af din pixel. I step 1 oprettede vi din pixel, som gør det muligt at spore trafikken i din webshop.

Hvis du allerede har opsat din Pixel, så vælger du ‘Websitekonverteringer’.

Hvis du ikke har opsat din pixel, så vælger du bare ‘Klik til website’. Når du får opsat din pixel, vælger du ‘Websitekonverteringer’, fordi det giver et bedre resultat.

2) Opret et annoncesæt:

Annoncesættet er en underkategori til din kampagne. Her vælger du den brugerdefinerede målgruppe, som du lige har oprettet. Det er dog ikke sikkert, at der er nogen personer i din målgruppe endnu. Men det kommer der med tiden, når din pixel har haft tid til at registrere trafikken i din webshop.

Du kan med fordel oprette flere annoncesæt til dine forskellige brugerdefinerede målgrupper. Det giver dig nemlig mulighed for at finde ud af, hvad der virker og ikke virker.

Du kan for eksempel eksperimentere med:

  • Antal dage siden sidste besøg i din webshop
  • Forskellige sider i din webshop fx. check ud siden eller produktsider

3) Opret annoncen:

Under dit annoncesæt opretter du din annonce, hvor du:

  • Vælger hvilken Facebook-side, der skal være afsender
  • Skriver din annoncetekst
  • Uploader et billede eller en video til annoncen
  • Indsætter linket, som din annonce skal føre hen til
  • Giver din annonce en call-to-action-knap fx. ‘køb nu’ eller ‘tilmeld dig’

Nu til det store øjeblik, hvor du har oprettet din første Facebook-retargeting kampagne. Du trykker på ‘Overfør ændringer’, og nu kan du læne dig tilbage imens dine annoncer arbejder for dig.

Et lille tip på falderebet..

Det er en god idé at splitteste dine annoncer. Efter hver testperiode vil du nemlig blive klogere på, hvad der faktisk virker.

Vi håber, at vores guide har givet dig mod på at udnytte mulighederne i Facebook-retargeting.

Vil du også vide, hvordan man kommer i gang med remarketing i Google Adwords, så læs med her.

Næste gang

I næste uge kommer Billys webshop-guide til at handle om, hvordan du kan nå din målgruppe gennem indflydelsesrige personer med Influencer Marketing - læs med her.

Og fik du ikke læst vores forrige blogindlæg om logistiske udfordringer og muligheder, så kan du læse det her.