Sådan fødte vi maskotten Billy

Morten Fogde Christensen

23. april 2013

Hos Billy har vi fået en del interessante henvendelser omkring vores maskot Billy. Vi har fået meget positiv feedback og har hørt fra flere, der godt kunne tænke sig en lignende maskot (eller character, som det kaldes i branchen). Interessen omkring characters er steget markant og er næsten blevet et standard element, når en virksomhed skal definere sin visuelle identitet online.

En maskot er med til at give en virksomhed personlighed og alt efter om man vælger en hund med en sombrero eller en mand med slips, så kan man med fordel kommunikere det ønskede budskab via en maskot. Advarsel: Inden du går i gang, så læs dette blogindlæg – for hvis ikke du gør det ordentligt, kan en maskot skade dit image mere end den kan gavne.

Først og fremmest er mange slet ikke klar over hvor meget arbejde, der skal lægges i at designe og tilpasse en maskot-figur. Billys stifter Toke og jeg har lagt ufattelig mange timer i både konceptudvikling, definering af Billy’s udseende – og ikke mindst i at redesigne ham, så han passede sammen med vores nye look, som vi lancerede i januar 2012.

I starten var den største udfordring at finde frem til hvordan en frontfigur for Billy skulle portrætteres, som fx;

  1. hvordan skulle han se ud?

  2. hvilken stemning skulle han bidrage med?

  3. hvor meget skulle han anvendes på siden?

Vi anvender ikke Billy til alt, ligesom han heller ikke er en del af vores logo. Men hvor der er plads til ham og hele Billy identiteten skal rulles ud, der finder du ham.

Med tiden er vi nok blevet mere konservative i vores brug af Billy og tager i højere grad andre illustrationer i brug – det gør vi for at cementere Billy’s udseende på vores hjemmeside, for jo mindre man ser ham i uvante situationer og i fjollet tøj, desto stærkere fremstår den konservative ‘hverdags-Billy’.

Sådan kommer du i gang

For virksomheder, der er på udkig efter en maskot, vil en gennemgang af vores proces uden tvivl være interessant. Første skud på stammen var et stock-image, som vi købte af en af de større foto-udbydere. Med den løsning kan man hurtigt spare penge, dog får man ikke eksklusiv brugsret til figuren. Det vil sige, at der kan være hundredvis af andre virksomheder verden over, der anvender den samme maskot som én selv. Dermed ’udvander’ man sin identitet – og det er ikke holdbart. En anden ulempe ved at købe en ‘færdiglavet’ tegning er, at man ikke får hele forarbejdet med. Man vælger en færdig tegning fra hylden og så passer figuren mere eller mindre heldigt til ens design. Fordelen ved at udarbejde sin maskot selv viser sig tydeligt under forarbejdet. Det er her, at du som virksomhedsejer kan fremlægge de idéer, tanker og den inspiration du har i forbindelse med din character.

Da Morten, Sebastian og Toke besluttede, at Billy skulle have sin egen maskot, gennemgik vi de ting, som den skulle udstråle. Som et regnskabsprogram vil vi fremstå troværdigt og tillidsvækkende, det er trods alt virksomheders regnskab, vi arbejder med. Vi ville også gerne skille os ud fra andre regnskabsprogrammer og det friske og overskuelige design, kombineret med en gennemarbejdet maskot, har været med til at cementere dette.

Før vi fandt frem til Billy’s udseende og looket var på plads, var vi igennem en masse skitser og tidlige udgaver.

Nedenfor kan du se nogle af de tidlige versioner.

Billy’s redesign

Beslutningen om at opdatere Billy-maskotten kom i forlængelse af beslutningen om at lave et nyt design til hjemmesiden, for da web-designet nåede sit nuværende look, blev det meget tydeligt at den gamle maskot var både gammel og outdated. Billy gjorde sig simpelthen ikke godt på siden længere – han havde brug for en make-over. I det nye web-design bruger vi, som nævnt tidligere, en masse detaljerede illustrationer og derfor skulle Billy også have samme detaljegrad. Hvor det er nemt at tilføje detaljer til eksempelvis en illustration af en megafon, er det ofte en anden sag, når det gælder en illustration af en person.

Derfor er det vigtigt, at man gør det klart for sig selv, hvor høj detaljegrad man går efter. Som man nok kan se, har det aldrig været vores intention at lade Billy være et realistisk menneske, var det det, kunne vi ligeså godt have brugt et foto. Men ved at kombinere et tegneserie-look med en høj detaljegrad har vi ramt en maskot med et unikt og professionelt udseende, der samtidig understreger, at regnskab er let som en leg.

Billy Regnskabsprogram og logo brainstorming