Skab mersalg med klippekort - Billy Regnskabsprogram

Cathrine Herskind-Carlsen

20. september 2017

I dette blogindlæg fortæller gæsteblogger Cahtrine Herskind-Carlsen fra Effihub om, hvordan salg med klippekort i konsulentbranchen giver værdi for både dig og dine kunder - og i sidste ende øger dit salg.

De fleste af os elsker at gøre en god handel og føle, at vi får værdi for vores penge. Og for dig med en konsulentvirksomhed er salg af klippekort en glimrende måde at få dine kunder til at føle, at de får en god handel hos dig. Samtidig skaber det en tæt relation med kunden og et godt økonomisk flow.

Her får du 5 tips til at komme godt i gang med en klippekortsordning, og du bliver klogere på, hvorfor en klippekortsordning betaler sig for både dig og din kunde.

1. Skab et incitament

Det handler om at gøre det attraktivt for dine kunder at købe dine klippekort, så du på den måde sælger timer forud.

Hele præmissen for at sælge klippekort er, at kunden oplever, at der er nogle konkrete fordele ved det. Oftest er det en økonomisk fordel, der trækker mest. I dette tilfælde at kunden får rabat på din timepris ved at købe X antal timer forud.

Men du kan også overveje, om du skal koble andre fordele på. Det kan eksempelvis være udvidet support, bedre responstid, adgang til flere servicer, en online guide eller noget helt femte, som passer ind i din forretning.

På den måde oplever kunden at få en bedre pris og service, og det skaber incitament hos kunden. Fordelen for dig er, at du forbedrer din likviditet ved at få betaling up front.

Hvis du vælger at bruge Effihub til at administrere dine klippekort, får du yderligere den fordel, at du ikke behøver at tænke på bogføring og administrative ting som eksempelvis betaling af skat for endnu ikke udførte opgaver. Effihub hjælper dig og din revisor med nemt at få overblik over ubrugte, men forudbetalte klip. Og med et enkelt klik kan du periodisere ubrugte klip – det vil sige flytte indtægterne over flere perioder i dit regnskab.

2. Gensalg

Dine kunder vænner sig hurtigt til, hvor let det er bare at kunne ringe eller skrive til dig for at få hjælp, uden at der bliver sendt en faktura i tide og utide. Derfor bliver det også meget let at gensælge et nyt klippekort, når det gamle er brugt op.

Typisk vil det være oplagt at sælge et nyt klippekort, når der er får klip tilbage på det gamle, og kunden har en ny opgave, som han gerne vil have løst. Når du bruger Effihub, kan du i øvrigt slå automatiske gensalgsnotifikationer til, netop når et klippekort udløber eller har få klip tilbage.

3. Lav kampagner

Det er oplagt at bruge kampagner til at sælge klippekort. Her gælder det om at synliggøre fordelene med en klippekortsordning for din kunde. Her kan du med fordel bruge cases eller give eksempler på opgaver, som kan løses med klippekort. Et oplagt tidspunkt for en kampagne er eksempelvis sidst på året, hvor du kan lave en kampagne, hvor kunden kan købe dit klippekort til den gamle pris inden en evt. prisjustering ved årsskiftet.

4. Fasthold kunder

Det er en god ide at overveje at give dine kunder et intro klippekort gratis med i prisen på et projekt, du skal løse for dem. Det er en god måde at fastholde kunden, efter at projektet er afsluttet, fordi kunden bliver opmærksom på, at du også kan løse opfølgende opgaver.

Kunden vil opleve det som god service, at du er interesseret i forsat at hjælpe ham. Og du får introduceret klippekortet til kunden, der samtidig vænner sig til at bruge klippekortet.

5. Kundeloyalitet

Når du har solgt et klippekort til din kunde, har du samtidig forpligtet din kunde i kraft af en aftale om et fremtidigt samarbejde. Det er der fordele ved for både dig og kunden.

  • Din kunde får en tryghed i, at han ved, at han bare kan ringe, hvis han har et spørgsmål eller en mindre opgave, uden at taxameteret begynder at tikke.
  • Som fast samarbejdspartner får du indgående kendskab til din kundes forretning. Det betyder, at du kan levere en mere målrettet service på kortere tid.
  • Din kunde får en fast pris at forholde sig til, og du undgår at spilde tid på at give tilbud på alle mulige småopgaver.
  • Du kan nemt belønne kunder med X antal gratis klip, hvis de henviser nye kunder til dig. Det styrker loyaliteten.

Bonustip

Introducerer du klippkort som noget nyt i din forretning, giver det også mulighed for at justere din almindelige timepris, som ellers kan være svær at ændre på. Læs mere om, hvordan du kan hæve dine priser og sælge mere.

Overvejer du at introducere klippekort i din virksomhed, kan du som Billy-bruger helt ekstraordinært prøve Effihub gratis og uden binding i 3 måneder. Få tilbuddet her.