Disruption: Skil dig ud fra mængden og skab vækst - Billy

Toke Kruse

18. januar 2013

Hvad er så disruption?

Disruption er en markedsføringsstrategi, der bruges af både store og små virksomheder. Det strategien går ud på er, i bund og grund, at man som virksomhed skal finde en måde at skille sig ud fra sine konkurrenter på for at få forbrugernes opmærksomhed og dermed vinde markedsandele. Måden at gøre det på er typisk ved at tage et eksisterende produkt eller service og ændre det på en tilpas drastisk måde – dvs. gøre det bedre, billigere og mere attraktivt og samtidig levere det på en mere effektiv måde end konkurrenterne. Idéen med det hele er ikke "bare" at lave en ny udgave af noget, der allerede findes i forvejen, nej – disruption bliver sat i værk for innovationens skyld og for at udfylde huller på markedet, som andre enten ikke kan, eller ikke vil, udfylde.

"Owning the market"

Hvis du beslutter dig for at bruge denne strategi, så lad være med at forsøge at kopiere dine konkurrenter, det kommer du alligevel ikke langt med. Det, det handler om er, at få ændret den måde folk tænker og handler på inden for den niche du arbejder med. Du skal levere en anden, billigere løsning end den, der allerede er tilgængelig. Og kan du gå yderligere et trin op og skabe et produkt, der står helt alene og er fuldstændigt unikt, så står du endnu bedre, for så er prisen ofte temmelig underordnet, set fra et forbrugerperspektiv.

For at illustrere hvad jeg mener med det, kan vi tage et par eksempler, først Apples iPod . Med denne yderst succesfulde og revolutionerende kreation, og ikke mindst deres marketingkampagne, formåede Apple at skille sig ud fra alle! Der var så meget opmærksomhed omkring denne dims og en så gevaldig kløen i fingrene hos forbrugerne for at få sådan en, at Apple kunne ’tillade’ sig at sætte et ekstra stort prismærke på den – det var lige meget, for folk var stadig ved at falde over hinanden for at få sig en iPod. Og dermed dominerede Apple fuldstændig markedet, strøg lige ind i vores hverdag og har siden domineret hvert eneste marked, de har rørt. Og det har de gjort gennem deres innovative design og deres funktionalitet – og det er præcis det, der menes med "owning the marked".

Det bedste eksempel på effektiv brug af disruption-strategien finder vi hos Skype. De kom ind på telekommunikationsmarkedet med en meget simpel, men helt afgørende, faktor: deres priser. De tilbød ikke blot et produkt, som kunne måle sig med andre lignende produkter, de var også i stand til fuldstændigt at fjerne prismærket fra deres produkt – Skype gav simpelthen deres service væk helt gratis til alle. Disruption når det er allerbedst!

Når virksomheder ikke er gode til disruption

Der findes flere eksempler på fejlslagne forsøg på at implementere disruption-strategien, hvor virksomheder tydeligvis ikke har formået at bruge strategien effektivt. Og det er typisk enten fordi man har valgt de forkerte produkt features at fokusere på eller også har man ikke været i stand til at kommunikere sit budskab til forbrugerne tydeligt nok.

For at skabe effektiv disruption på dit marked, skal du finde frem til de produkt features, som er vigtige for dine nuværende og potentielle kunder. Ideelt set er dette features, som de ikke kan leve uden og samtidig noget, som de ikke allerede kan få hos dine konkurrenter – altså skal du finde frem til huller og mangler på markedet, som du kan udnytte til din fordel.

Husk på, at selvom din løsning faktisk er bedre end dine konkurrenters, så er det vigtigt, at dit produkt ikke koster mere end det tilsyneladende er værd – set fra et forbrugerperspektiv, så sørg for at værdien i dit produkt fremgår tydeligt. Sørger du også for, at dit produkt ikke er mere kompliceret, end at dine brugere hurtigt kan finde ud af at bruge det, så forbedrer du i høj grad chancen for både at få succes med dit produkt og at det kan overleve på sigt.

Her er et par eksempler på hvad der ikke virker:

Microsoft forsøgte på et tidspunkt at være med på musikafspillermarkedet og lancerede deres Zune Media Service. Men da deres produkt var i direkte konkurrence med Apples iPod, var der ingen succes og Microsoft fejlede dermed noget så grusomt. Også Volvo løb ind i store udfordringer, da de introducerede deres allerførste cabriolet, C70’eren. I forbrugernes øjne var Volvo jo ensbetydende med sikkerhed, men en cabriolet blev opfattet som det stik modsatte af sikkerhed og der var derfor heller ikke meget succes at hente der. Så når du vil skabe disruption på dit marked, så sørg for at give dine kunder præcis det de vil have, men også noget med en ekstra værdi, som er til at få øje på og samtidig er betydelig større end den, de kan få hos dine konkurrenter.

Hvordan gør man så?

Når du skal planlægge din disruption-strategi, skal du starte med at evaluere markedet for at finde ud af hvilke strukturer, produkter eller løsninger, der ser ud til at være mejslet i sten og accepteret som "sådan er det bare". Finder du et markedssegment som dette, er det en oplagt chance for at komme på en fuldstændig ny, anderledes og helt uovertruffen måde at gøre tingene på.

Forsøg at finde noget der virker utilstrækkeligt, ulogisk og spild af enten tid eller ressourcer – og skab en løsning, der vil rette op på disse problemer. Disruption handler om at finde en ny fremgangsmåde, som enten reducerer eller helt fjerner den irritation, frustration og også den udgift, der er forbundet med et produkt eller en service.

Og her kan vi tage et eksempel som Facebooks "væg". Pinterest fandt på en måde at ride med på den bølge af succes, som denne "væg" havde opnået, ved at lade brugerne skrive en historie med billeder i stedet for kun med ord. Ser man på deres loyale og stadig voksende fanskare, så er succesen ganske tydelig.

For at kunne skabe disruption, er det dermed ikke nødvendigt, at din løsning eller idé er hverken kompliceret eller indviklet. Faktisk er nogle af de bedste eksempler på disruption helt simple og ligetil – men samtidig svære for andre at kopiere. Laver du noget, der ikke kan kopieres, så skiller du dig med det samme ud fra dine konkurrenter og det vil gøre dig fuldstændig unik. Hvis du oveni det er god til bruge disruption-strategien, så vil du hurtigt se din virksomhed, dit produkt og dit brand blive meget stærkere.

Tag ikke fejl – disruption er ikke let. Det kræver metodisk planlægning og ikke mindst tid at implementere ordentligt. Men har du fuldstændig styr på disse to faktorer, så trækker det op til succes!

Disruption og regnskabsprogrammer

En god sætning at have i baghovedet lyder: "Lad være med at forsøge at sælge noget, som du ikke selv ville købe" – og det er præcis sådan Billy’s Billing blev til. Vores regnskabsprogram til iværksættere har fundamentet plantet solidt i disruption-strategien og vi har formået at ryste op i de traditionelle regnskabsprogrammer med vores innovative løsning, der revolutionerer den måde iværksættere håndterer deres regnskaber på. Vil du vide hvordan – og hvad Billy kan gøre for din iværksættervirksomhed – så kom forbi www.billy.dk og læs mere.