Skriv bedre online tekster og nå dine brugere

Toke Kruse

30. april 2013

Resumé af ’Kort, Klart og Klikbart’

Bogen handler om, hvordan man skriver bedre tekster på internettet. Den henvender sig primært til nybegyndere på nettet, men også professionelle skribenter, som ønsker en guide til, hvordan de skal justere deres online-tekster. Især større organisationer vil have stor gavn af denne bog, men også iværksættere og mindre virksomheder kan få pudset deres sprog gevaldigt af ved at læse bogen. Forfatteren bruger mange gode eksempler fra virkeligheden og det, foruden den til tider underholdende skrivestil, gør bogen både relevant og nærværende. Nanna Friis formår at fange de vigtigste ting i forhold til at skrive tekster på nettet.

Download første kapitel gratis

Du kan downloade et gratis kapitel af bogen www.kort-klar-klik.dk, men inden du gør det så læs videre og få overblik over, hvad du kan forvente af få ud af at læse ’Kort, Klart og Klikbart’.

Hvad lærer du ved at læse bogen?

Du lærer, at du skal skrive til modtageren og at snak om din egen virksomhed er sekundært. Overraskende? Nok ikke, men har du værktøjerne til at gøre det rigtigt? Med bogen får du små fif, som fx hvorfor du skal skrive ”Indberet moms her” i stedet for ”Sådan indberetter du moms” – for vi klikker os igennem nettet, men vi læser langt fra det hele. Derudover lærer du også, at du skal bruge ’DU’ i stedet for ’kunder’.

Bogen er især nyttig for folk, som arbejder med webtekster til dagligt eller folk, der lige nu står og skal i gang med online-skriveriet på et mere seriøst plan.

De bedste pointer ved bogen er:

  1. Kend din modtager og undlad at fortæl, hvor evig god din egen virksomhed her som det første (tænk modtager, før afsender)

  2. Folk har som udgangspunkt travlt, rigtig travlt. Derfor skal du få skinken på disken hurtigst muligt og sætte dig i brugernes sted

  3. Vend ”nyhedstrekanten” på hovedet, så du først giver brugerne konklusionen, dernæst baggrunden og til sidst detaljerne

  4. Skriv overskrifter som aviserne: fængende og præcise – og gerne en kort sætning

  5. Skriv kort, præcist og klart – der er ingen, som læser dine lange tekster alligevel (jo måske Google!)

Mine personlige tanker om bogen

Som iværksætter har man tusind idéer og ting, man gerne vil fortælle hele verden om. Her er Nanna Friis’ bog god til at holde fast i, at du skal forholde dig til, hvad din modtager søger efter eller har spørgsmål til. Og så igen: vær kortfattet!

Jeg anbefaler bogen til dig, der skriver tekster på nettet

Grundlæggende er bogen den perfekte startguide til dig, som gerne vil skrive bedre tekster online. Selv trænede skribenter, som ikke har erfaringer med web-tekster, vil ligeledes have stor gavn af at læse bogen.

Er du ude efter en bog om, hvordan du skriver SEO-tekster (søgemaskineoptimering), er bogen formentlig ikke noget for dig – med mindre du ønsker at blive mindet om, at selv SEO-tekster skal give værdi, have et formål og i det hele taget ikke bare være ”fyldtekst”.

Til sidst: Nok ikke overraskende, men bogen er velskrevet og til stor inspiration hele vejen igennem – den skrivestil vil jeg tage med i min næste bog!

Læs mere om bogen på www.kort-klar-klik.dk, hvor du også kan hente første kapitel gratis.