Brug social proof i din markedsføring

Erik Holflod Jeppesen

13. februar 2017

Mit navn er Erik Holflod Jeppesen, og jeg er stifter og partner i webbureauet Grafikr. Vi hjælper virksomheder med at optimere deres webdesign og visuelle kommunikation til omverden.

Dette blogindlæg handler om social proof, og du får eksempler på, hvordan du kan implementere det i din egen markedsføring eller på din hjemmeside.

Du skal anvende social proof, fordi det er med til at guide besøgende på din hjemmeside med at træffe et valg. Det er et værktøj til at optimere din konverteringsrate, samtidig med at du gør det lettere for din dine kunder at bruge din hjemmeside.

Stiller du spørgsmålet, hvorfor er social proof smart, så spørg dig selv...

Hvornår har du sidst valgt en svær løsning, fremfor en nem løsning?

Svaret er formentlig, at det gør du sjældent.

Vi springer nemlig alle over, hvor gærdet er lavest. Jeg gør det. Du gør det. Dine kunder gør det.

Hvorfor?

Fordi vi er dovne.

Og fordi det er svært at træffe en beslutning, hvis man skal tage stilling til 1000 ting på én gang.

Men hvad gør vi så, når vi skal vælge?

Vi kigger på, hvad flertallet har gjort i samme situation.

Og set ud fra et forretningsperspektiv, er det ikke en dårlig ting, at vi alle er dovne.

Du kan nemlig udnytte til sin egen fordel på din hjemmeside.

Tag bare Netflix som eksempel.

Sådan anvender Netflix social proof

“Netflix Top 100” viser en oversigt over film, som er listet op efter de bedst anmeldte film af brugerne. Ved hver film kan du læse brugernes anmeldelser.

Derudover er der også en sektion, hvor der står “Populært på Netflix”.

Det er to måder, hvorpå Netflix bruger social proof til at hjælpe dig med at vælge, hvilken af deres flere tusinde film du skal se.

Jeg kender absolut ingen, som kigger alle 2.131 film igennem, før de træffer en beslutning om, hvad de skal se.

Vi er nemlig dovne og vælger den nemme løsning.

Så hvad gør vi?

  • Søger efter en film vi har hørt godt om
  • Kigger “Top 100” eller “populært på Netflix” igennem
  • Vælger en genre
  • Ofte står valget altid mellem 2-3 film.

    Du vælger næsten aldrig filmen fra 1998 som har fået 2 stjerner, hvis den anden film har fået 5 stjerner.

    Du tænker: “Hvis flertallet kan lide denne film, så kan jeg nok også”.

    Det er altså hele tanken bag social proof, som på dansk betyder “et socialt bevis”. Så når vi står i en situation, hvor vi er i tvivl om, hvad vi skal vælge - eller hvilken handling vi skal foretage - så kigger vi på, hvad andre har gjort i samme situation.

    Sådan kan du anvende social proof

    Social proof er ikke raketvidenskab. Det er ren psykologi og et salgsfremmende værktøj, som jeg anbefaler, at du fokuserer på i din markedsføring og på din hjemmeside.

    Her er 3 eksempler på, hvordan du kan gøre.

    #1 Produktanmeldelser

    Det hedder også user social proof. Her giver du brugerne mulighed for at anmelde produkter. Det kunne være med stjerner fra 1-5 samt en tilknyttet kommentar. Ejer du en webshop, så kan du med fordel fremhæve de bedst anmeldte produkter på forsiden.

    #2 Anbefalinger

    Har du eksempelvis 10 produkter, som minder meget om hinanden, kan det til tider være svært for kunden at vælge.

    Prøv at skrive “Vores eksperter anbefaler” eller “Vi anbefaler” ud for ét og kun ét(!) af disse produkter. Det vil undre mig meget, hvis ikke netop dette produkt bliver en bestseller.

    Du kan enten selv anbefale produkterne, eller du kan få kendte personer til at lave en anbefaling. Sidstnævnte hedder “celebrity social proof”.

    #3 Wisdom of the crowds

    Hvis du gerne vil have flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev eller flere downloads af din e-bog, så kan du med fordel i din markedsføring skrive noget lignende: “Gør som 5.000 andre marketing-lovers og tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.”

    Selvfølgelig kun hvis det passer.

    Det var 3 eksempler, som er nemme at implementere. I alt findes der 5 typer af social proof, som du kan bruge i din markedsføring på forskellige måder.

    Opsummering:

  • Vi er ligesom flokdyr. Vi gør som andre og følger strømmen
  • Social proof kan være med til at øge din konverteringsrate
  • Det hjælper dine brugere og potentielle kunder med at træffe en beslutning
  • Fremhæv at andre har benyttet din service eller købt en bestemt vare
  • Tak for at du læste med. Jeg håber, at du får succes med at bruge social proof.