Virksomhedsidé – To forskellige veje du kan gå

Ivan Petkov

27. marts 2013

Hvis man tænker over det, så er der især to veje man kan gå, når man skal vælge, hvilken type virksomhed, man skal starte op.

Disse to veje er så forskellige, at der skal fuldstændig forskellige handlinger, tænkemåder og strategier til alt afhængigt af, om man vil vælger at følge den ene eller den anden vej.

Gennemsnitsvejen

Den første af disse to veje kan man kalde gennemsnitsvejen. Det lyder måske for let eller ligefrem kedeligt, men det er der ikke noget galt med. For som alle de, der allerede har startet deres egen virksomhed kan fortælle dig, så er der absolut intet hverken nemt eller kedeligt ved at starte en virksomhed, uanset type!

Gennemsnitsvejen er på en måde fyldt med kompromiser. Når man vælger denne vej, handler det om at se på alle fordele og ulemper i en given situation og så vælge den mest optimale løsning, den optimale måde at komme videre på. På denne vej finder man typisk virksomhedssektorer, hvor en afbalanceret, jævn tilgang til tingene er fuldstændig acceptabelt og giver gode muligheder for succes. For eksempel:

  • De fleste servicesektorer – læger, tandlæger, konsulenter, revisorer, mekanikere, osv. Alle, der har brug for denne type service, leder efter det bedste, de kan finde til den pris, de har råd til at betale, men de fleste mennesker har det fint med at vælge en hvilken som helst god, kompetent virksomhed eller praktiserende læge/tandlæge at lægge deres penge hos.
  • Lokale restauranter og cafeterier – disse virksomheder har fingeren på pulsen i forhold til, hvad folk i deres lokalområde vil have og giver dem det. Igen er størstedelen af kunderne glade for denne type virksomhed, der tilbyder dem den mad og service, som de vil have, god kvalitet og en rimelig pris.
  • Byggebranchen – langt de fleste af dem, der kigger på hus, vil have ordentlig kvalitet og en rimelig pris – og et hjem i samme stil, som det deres familie, venner og bekendte har.

Som du kan se, er ”gennemsnit” ikke et dårligt ord i forhold til disse virksomhedstyper – og heller ikke i forhold til de mange andre virksomheder i samme kategori.

Hvordan går det så typisk virksomheder af denne type?

  • Nogle vil være total fiaskoer
  • Mange får en rimelig succes – nok til at ejeren tjener rimeligt på det
  • Meget få vil få overvældende succes – 5-10 gange den succes som dem i midten lige herover.

Så dermed er gennemsnitsvejen relativt sikker at gå på, set fra et virksomhedsperspektiv. På den anden side leder vejen typisk til middelmådighed. Og det er bare ikke godt nok – for nogle mennesker altså! De ville have det meget bedre med at tage…

Den ekstreme vej

”Den ekstreme vej” er ikke et ufarligt sted af drive virksomhed. Her er du oppe imod mange tusinde (måske endda millioner) konkurrenter, men der er kun plads til ganske få vindere i toppen og de får stort set alle godterne. Her er et par eksempler på virksomheder, der har taget den ”ekstreme vej”:

  • Internet og forbruger-software – prøv at tælle de internetsider du besøger hver dag. Kig så på hvor mange sider, der findes på nettet. Jeg tror, du ved, hvad jeg mener.
  • Kunst, film, bøger – samme ekstreme distribution.
  • Standard varer og råvarer – selvom der er enormt mange mennesker, der arbejder med at producere og sælge kaffe, appelsiner, petroleum, jern, osv. osv., så går de store penge til de få mennesker og virksomheder, der sidder på de store initial investeringer.
  • Sport og spil – næsten alle er involveret i sport eller spil på et eller andet tidspunkt, men kun meget få tjener store penge på det.

For at få succes på den ekstreme vej, er man generelt nødt til at ”go viral” (dvs. komme ud til en masse mennesker meget hurtigt) eller sørge for at blive en del af branchen tidligt og have den største initial investering. Eller begge dele!

Hvornår er en fiasko ikke en fiasko?

Selvom dine chancer for at få succes via den ekstreme vej er ret små, så er det ikke nødvendigvis en fiasko, hvis du ikke opnår kæmpe succes. Her er hvorfor:

  • Din umiddelbare investering er relativt lille.
  • Selv hvis du ikke får kæmpe succes, så har du tilegnet dig nogle betydelige fordele (selvom det ikke er penge) – anerkendelse, popularitet blandt dem, der faktisk bliver dine kunder, nye færdigheder, fortrolighed med både det marked, du er trådt ind på og med hvordan alting virker (og ikke virker) blandt de store spillere.
  • Muligheden for at lære af dine fejltagelser – uvurderligt!
  • Som minimum bør du ende med at have en gennemsnitsvej-virksomhedsstørrelse, som du kan fortsætte med og få en fortjeneste ud af – eller du kan sælge den, hvis du foretrækker det.

Meget af dette indlæg er inspireret af Nasim Tiebs idéer og hans bøger “The Black Swan” og “Antifragile”.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Ivan Petkov og findes også på vores amerikanske blog under titlen Startup Ideas – Two Startup Business Paths.