Virksomhedsøkonomi – En vejledning

Victoria Naugle

4. april 2013

Har du som iværksætter nogensinde stået i en situation og ønsket, at du vidste mere om økonomi? Du bruger trods alt en stor portion af din tid på din virksomheds finanser. Hvor mange penge kommer du til at tjene? Har du nok penge ved hånden? Har du råd til at ansætte flere folk? Hvis din baggrund eller uddannelse ikke ligger indenfor disse områder, kan det være svært at vide, om du træffer den rigtige beslutning.

Men hvad gør du, hvis ikke du har den rette uddannelse eller tid eller penge til at tage kurser for at lære mere? Jo, du henter såmænd den information, du har brug for fra nogen, der har den viden, du selv mangler – og her vil jeg gerne dele nogle af de ting med dig, som jeg selv har lært. Når du læser dette, så husk på, at uddannelse ikke kan erstatte erfaring – det kan godt være, at du har en studenterhue, men har du din egen virksomhed, så har du i det mindste nogen erfaring.

Du kan se nedenstående som en vejledning i virksomhedsøkonomi og en liste, der er vigtig at have med, hvis du ønsker at drive din virksomhed på en effektiv og succesfuld måde.

  • Forstå dine KPI’er (Key Performance Indicators)
    I alle virksomheder er det vigtigt, at man har helt styr på, hvordan man performer og ved hjælp af månedlige rapporter kan du nemt se, om du tjener penge eller taber penge.

Nøgleparametre omfatter bruttoresultat og EBITDA (resultatet før renter, skat, afskrivninger og amortisering). Det kan også være en god hjælp at se på antallet af kunder, nye kunder, bruttoresultat per produkt og indtægt per kunde. Find frem til hvilke tal der er vigtige for din virksomhedstype og se på disse hver måned.

  • Gå ud fra at du vil låne penge
    Sørg for, at din virksomhed er kørt i stilling til at låne penge, hvis det bliver nødvendigt. Dette kan du køre ved at holde orden i dit regnskab og sørge for at du har en godt gæld/egenkapital-forhold. For meget gæld vil forhindre dig i at tage et fornuftigt virksomhedslån – som minimum vil det komme til at koste mere at låne.

Man kan let komme til at tro, at man aldrig får brug for at låne penge, men man kan jo ikke se ind i fremtiden. At sørge for, at du er forberedt og klar til at tage et lån om nødvendigt, er et godt sikkerhedsnet i uforudsete situationer.

  • Kend dit cash flow
    Det er kritisk, at du konstant er opmærksom på, hvor mange penge, der kommer ind i virksomheden og hvor mange, der går ud. På den måde vil du tidligt kunne se, hvis du er ved at løbe ind i problemer og du vil også få en meget bedre forståelse af din virksomhed og hvordan den fungerer.

En godt cash flow-system giver dig mulighed for lettere at se, hvor der er brug for forbedringer. Det giver dig også overblik over, hvor mange penge din virksomhed bruger.

I det store hele er det direkte tosset ikke at have overblik over sine penge. Har du ikke det, løber du rundt i mørke og håber på, at du ikke ender med at ramme en mur. Og det er kun et spørgsmål om tid, før det sker – og det tror jeg, de fleste af os helst gerne vil undgå. Men jeg skal ikke presse på – hvis du hygger dig med at banke hovedet imod en mur en gang imellem, så skal jeg da ikke stå i vejen for dig.

  • Hav en plan
    Ved du, hvor du vil hen og hvordan du kommer derhen? Kan du ikke svare på det spørgsmål, så skal du finde arbejdshandskerne frem. Du ville jo heller ikke køre på ferie uden først at fylde tanken og finde ud af, hvilken retning du skal køre i. Det samme gælder for din virksomhed. ”Hvor vil du hen” betyder egentlig bare, ”hvad er det, du vil opnå i din virksomhed” og svaret på det spørgsmål lægger grundstenen for, hvordan du udformer dine planer. Vil du have, at salget skal øges med 50%? Fedt! Og hvordan vil du så sørge for, at det faktisk kommer til at ske? Salg sker ikke bare af sig selv, de kommer af hårdt arbejde og planlægning.

Husk på, at mål bestemmer adfærd – du kan derfor først lave en plan, når du har tænkt over, hvordan du vil nå de mål, som du har sat for din virksomhed. Det at tænke over dine mål, og hvordan du når dem, er på mange måder vigtigere end selve planen.

  • Glem det kreative regnskab
    Ved du ikke, hvad ”kreativt” regnskab er, så lad mig oplyse dig. Det betyder ganske simpelt, at man tager sig nogle friheder i sit bogholderi. I mindre virksomheder gøres dette typisk for at

a) undgå at betale nogen, der faktisk ved, hvad de laver (revisorer) eller

b) undgå at betale skat af hele deres indkomst.

Jeg skriver tit om dette, for jeg ser det HELE TIDEN. Folkens – det er bare ikke det værd. En god revisor kan spotte usofistikeret ”kreativitet” meget hurtigt. Og du kommer i sidste ende til at betale langt mere end det, du lige nu tror, du sparer. Det er problemer uden ende – og det kunne man skrive en hel artikel om. Så er det sagt.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Victoria Naugle og findes også på vores amerikanske blog under titlen Business Finance Tutorial.