Webside content betyder alt – men hvor finder du det?

Jeremy Andrews

19. marts 2013

Hvis du beder en virksomhedsejer fortælle dig de tre største grunde til at han har succes med sin virksomhed, så vil én af de tre grunde, han nævner, med al sandsynlighed være en succesfuld branding/marketingkampagne. Er du ved at starte din egen virksomhed, eller har du allerede en mindre virksomhed, så synes du måske ikke, at du har tid nok til både at lave webside content og drive din virksomhed – og nu, hvor der findes firmaer på hvert cyber-gadehjørne, der har specialiseret sig i SEO (eller søgemaskineoptimering), så kan det være fristende at outsource denne opgave.

For den gennemsnitlige virksomhedsejer kan online digital marketing ofte godt virke som lidt af en kunst omgivet af en tåge af mystik – og det er her SEO-ekperter kommer ind. Hvert marketingfirma tilbyder forskellige serviceniveauer med forskellige prisstrukturer, dog lover de alle sammen, at du, med deres hjælp, vil få flere kunder i din iværksætterbutik. I nogle tilfælde kan det at få flere ”likes” på din Facebookside, eller at flere følger din virksomhed på Twitter, godt have en positiv effekt på dit brand, men sandheden er, at størstedelen af dine kunder vil komme til dig, fordi de er mere interesserede i, hvem du er, end i din seneste Twitter-opdatering.

Jeg har selv masser af erfaring med marketing og kender alle de udtryk, som marketingsfolk og SEO-eksperter bruger i dag rundt omkring på konferencer og møder. Ofte vil taleren fremhæve, hvor vigtigt webside content er og hvordan man skriver content af høj kvalitet og taleren vil komme med alle mulige råd til iværksættere i forhold til at lave god webside content.

Men hvis du ikke ved, hvor du skal starte med dette webside-indhold, hvad gør du så? Godt spørgsmål.

Før du outsourcer til andre, så er der faktisk tre ting, som du sagtens selv kan implementere. Husk dog på, at lige som med alle andre virksomhedsaktiviteter, så kræver det en indsats at generere web-salg.

Er du god til at tale eller skrive?

Nogle mennesker er fra naturens hånd udstyret med fantastisk gode fortælleevner og kan, på forunderlig vis, tage en hvilken som helst person eller et hvilket som helst emne og gøre det interessant for andre at læse eller høre om. Kan du skrive på en overbevisende måde og kan du bruge dine evner til at skrive om dit produkt, din service eller dig selv, så fat pennen og skriv om din virksomhed og om hvordan du er i gang med at ændre verden.

Nogle mennesker er dygtige til at tale, også i offentlige forsamlinger, og forstår virkelig at få lytternes fulde opmærksomhed. Når Oprah fx siger noget om en virksomhed eller en best-seller i sin bogklub, så lægger folk mærke til det – og de handler på det. Har folk omkring dig tendens til at sluge hvert eneste ord, når du fortæller en historie, så af sted med dig og få lavet en video. Video er en anden en form for content, som er blevet mere og mere populær gennem de sidste 10 år og kan være et effektivt middel, når man vil opnå succes.

Hvad nu hvis du ikke er god til at tale eller skrive?

Hvad gør du, hvis du ikke er en god taler og ikke er specielt dygtig til at skrive? Så er der noget andet, du kan gøre, nemlig projektledelse.

Her hos os i Smart Money Entrepreneurs bruger vi et fantastisk redskab, der hedder Divvyhq.com, til at styre al vores content produktion. Divvyhq er en online platform, der gør det muligt at styre al content produktion fra ét sted. Det er nemt at invitere andre, såsom kollegaer eller folk, som du har ansat til opgaven, til at lave content på vegne af din virksomhed og også bestemme, hvornår dine videoer, nyhedsbreve, blogindlæg og artikler skal op på siden – alt dette fra ét enkelt system. Ved du derfor, at du hver uge gerne vil sende en email til dem, der følger din virksomhed, så sætter du bare en leveringsdato og så vil de folk, som du har hyret til at lave content for dig, modtage en besked om dette.

Selvom om du ikke selv behøver at lave dit content, så kan du stadigvæk sagtens lede projektet og bestemme hvilke budskaber og hvilket brand, der når ud til offentligheden.

Og næste gang du er til marketingskonference og taleren nævner content produktion, så ved du, at du allerede har en konkret, handlekraftig plan for hvordan du vil have, at dit brand skal vokse.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Jeremy Andrews og findes også på vores amerikanske blog under titlen Content is King – But Where Do You Find It? Advice for Small Business Owners.