Bogføring af renteindtægter og renteudgifter

Oliver Storm Pallesen

12. februar 2014

For at bogføre dine renter skal du først oprette en konto for renteindtægter (som indtægtskonto) og en konto for renteudgifter (som udgiftskonto). Derefter skal du lave en manuel postering for at registrere en renteindtægt eller udgift.

  • Du kan eksempelvis få en renteindtægt fra penge du har indestående i banken.
  • Du har eksempelvis en renteudgift, hvis du har optaget et lån i banken, som du skal betale renter af.
  • I denne artikel vil vi vise dig hvordan du bogfører hhv. renteindtægter og renteudgifter.

Sådan bogfører du renteindtægter

Vi starter med at oprette en konto:

  • Vælg Regnskab
  • Klik på Kontoplan
  • Klik på Opret konto
  • Indtast navn, fx Renteindtægter Bank
  • Vælg kontogruppe Indtægter
  • Sæt momssatsen til Momsfrit

Når du har oprettet de forskellige konti, skal du lave en manuel postering for at registrere renterne.

  • Vælg Regnskab
  • Vælg Transaktioner
  • Klik på Ny transaktion
  • Vælg Manuel transaktion
  • Vælg Bank i den første linje og sæt rentebeløbet under Debet
  • I næste linje vælger du Renteindtægter Bank og sætter rentebeløbet under Kredit
  • Når du har klikket på Godkend har du bogført en renteindtægt.

Sådan bogfører du renteudgifter

  • Når du bogfører renteudgifter kan du følge guiden ovenover for renteindtægter, indtil du har klikket på Manuel transaktion.
  • Indtast en passende beskrivelse, så som Renteudgifter
  • I første linje skal du vælge kontoen Bank hvor du sætter rentebeløbet under Kredit
  • I næste linje skal du vælge kontoen Renteudgifter hvor du sætter rentebeløbet under Debet
  • Når du har trykket på Godkend har du bogført en renteudgift.
  • Vidste du at renteindtægter er skattepligtige? Dette gælder både for renteindtægter indenfor landets grænser, samt i udlandet. Læs mere om beskatning af renteindtægter her:

Beskatning af renteindtægter