iZettle integration - Billy Regnskabsprogram

Billy regnskabsprogram forfatter Billy regnskabsprogram forfatter

Oliver Storm Pallesen

16. august 2016

Integraitonen mellem iZettle og Billy gør, at dit daglige salg automatisk bliver overført til Billy i kassekladden. Det betyder eksempelvis, at når en uge er gået, skal du blot gå ind i kassekladden og godkende de 7 posteringer (en for hver ugedag), der ligger fra iZettle. Du slipper dermed for at bogføre det hele manuelt.

Opsætning

Det første, du skal gøre, er at oprette en API-nøgle i Billy.

  • Vælg Indstillinger
  • Vælg Adgangsnøgler
  • Klik Opret adgangsnøgle
Opret api nøgle

Udfyld navn og klik Opret.

Opret api nøgle

Gem adgangsnøglen.

Opret api nøgle

Når du har oprettet og gemt din Billy API-nøgle, skal du klikke på dette link izettle.billy.dk. Her skal du oprette en ny bruger til selve integrationen ved at indtaste din mailadresse, et kodeord og din Billy API-nøgle. Klik til slut på Hent iZettle oplysninger.

Opret api nøgle

Log ind med din iZettle konto, og integrationen er klar til at blive forbundet.

Log ind på iZettle

Klik på Forbind og login

Log ind på iZettle

Når du har forbundet integrationen, kommer du til dette billede.

Opsæt integrationen

Her skal du instille integrationen, og det gør du på denne måde:

  • Ved momstype på salg skal du vælge salgsmoms.
  • Ved moms til momsfrie salg skal du vælge momsfrit. Hvis ikke du har momsfrit salg, behøver du ikke vælge noget her.
  • Ved Total salg skal du vælge den indtægtskonto, som du vil have indtægten bogført til. Vi anbefaler, at du vælger salg.
  • Ved Gebyrer skal du vælge en gebyrkonto. Vi anbefaler gebyrer.
  • Ved Kontanter modtaget skal du vælge din kassebeholdning. Her er det en god idé at vælge kontantbeholdning.
  • Hvis du har momsfrit salg, skal du ved Momsfrie salg først logge ind i Billy og oprette en konto til momfrie salg, hvis du ikke har en i forvejen. Derefter skal du vælge den momsfrie salgskonto, som i dette tilfælde hedder Momsfrit salg. Hvis ikke du har momsfrit salg, behøver du ikke vælge noget her.
  • Ved Kortbetalinger skal du vælge din bankbeholdning. Her er det en god idé at vælge bank.
  • Ved Kreditkortbetalinger skal du vælge en tilgodehavender debetkort konto. Den findes ikke som standard i Billy, og den skal derfor oprettes. Kontoen skal være af typen omsætningsaktiver.
  • Hvis du bruger MobilePay, skal du ved MobilePay vælge at bogføre det direkte på banken, eller du kan oprette en særskilt konto til at håndtere MobilePay betalinger. Der findes ikke en særskilt MobilePay konto som standard i Billy, og den skal derfor oprettes. Kontoen skal være af typen Bank- og kontanktbeholdninger.
  • Ved Refunderinger kan du vælge den samme indtægtskonto som ved salg. Medmindre du vil have udspecificeret dine refunds, så anbefaler vi, at du opretter en ny indtægtskonto.
  • Til slut skal du vælge, hvornår på døgnet integrationen skal synkronise iZettle og Billy. Dette sker automatisk en gang i døgnet. Når du først har valgt et tidspunkt, skal du ikke ændre på den igen. Derfor anbefaler vi, at du vælger et tidspunkt sent på aftenen.

Sådan virker det

Integrationen virker på den måde, at den tager hele dit daglige salg og overfører det som en kassekladdepostering.

Posteringerne finder du under Regnskab > Kassekladde, og de kan se sådan ud:

Sådan virker det