"Jeg har små sejre ind imellem og mange nederlag også. Det er jo i faldet at man får vinger og det er i modvind at iværksætterne bliver skilt fra ”snakkerne”."

Morten Feinschmecker, sifter af Phonetrade.dk

1. Hvad forbinder du med succes, og hvor stor en rolle spiller det for dig?

Jeg mener absolut ikke at jeg har succes endnu. Jeg har små sejre ind imellem og mange nederlag også. Det er jo i faldet at man får vinger og det er i modvind at iværksætterne bliver skilt fra ”snakkerne”. Der er stor forskel på at være rig og på at være succesrig. Jeg mener absolut ikke at man kan måle succes i penge sådan direkte i dag. Du kan have arvet pengene, du kan have vundet dem i Lotto (og hey, det må da være fedt) men det kan vel ikke kaldes for succes?

2. Hvad er det største sats, som du har lavet i din karriere som selvstændig?

Da jeg i sommeren 2014 solgte min virksomhed sammen med min partner Dennis og investerede hver en krone i Phonetrade. Det gjorde ondt på min bankmand, men ikke på mig. Det var bare et klik med musen. Alt hvad jeg ejede og havde knoklet for forsvandt fra skærmen på et sekund, meget sjovt på en eller anden måde.

3. Hvad er det bedste ved at være selvstændig?

Alt vil jeg sige. Hver gang jeg har en lortedag (og dem er der mange af), så tænker jeg på dengang jeg pakkede frossent brød klokken 5 om morgenen på en tankstation i januar måned - og så elsker jeg mit liv igen på 2 sekunder. Det er jo uden tvivl også drømmen der motiverer, men når jeg tænker mig om så ved jeg ikke engang hvad jeg drømmer om længere. Jeg gør bare det jeg er bedst til for ikke at føle at jeg spilder min tid. Jeg har prøvet at have mange penge, jeg har prøvet at leve på en sten og uanset hvad så er det jo det her jeg gerne vil lave.

morten Feinschmecker og Billy Regnskabsprogram morten Feinschmecker og Billy Regnskabsprogram

4. Hvad er dit bedste råd til en selvstændig, som gerne vil opnå succes?

Bliv ved og ved og ved og ved. Du skal være fucking stædig for at arbejde på et projekt efter 1, 2, 3 eller 7 år uden at komme i mål med det. Det er jo her alle knækker. Hvis din idé bare er en tusindedel så god som alt muligt andet og du ikke bare sidder og glor ud i luften når du ”arbejder”, så kommer det på et tidspunkt. Vi startede med at sælge fjerbolde i sommeren 2013, så købte vi en kasse barberblade i oktober 2013 og 3 måneder senere havde vi omsat 1 mio kr. med et pænt overskud. To mand, et spisebord og en god portion hårdt arbejde. Ingen ole-opfinder idé eller rig onkel – bare idiotarbejde og dårlig frysemad. Men vi hyggede os og nåede samlet set at få nogle millioner igennem systemet på det.

5. Hvad er det største problem, som du har stået overfor, og hvordan løste du det?

Det er ikke nogen hemmelighed at Phonetrade er en vanskelig forretning at drive og da vi købte os ind var det ”kun” virksomhedens setup som eksisterede. Et udviklingssystem, en reparatør, lidt varelager og et kvistkontor. Der var intet salg i virksomheden da vi købte os ind i det. Vi satte os ned og crunchede nogle tal, prøvede nogle ads systemer af og måtte bare konstatere at vi hældte penge ud i vasken. Jeg har aldrig arbejdet med pressen i marketing øjemed, altså med PR. Men det er jo gratis, så jeg satte mig ned en sen nat og skrev 10 pressemeddelelser. Det skal lige siges at jeg på det tidspunkt levede på en diæt af koffeinpiller, Redbull og frysepizza så det var ikke fordi at jeg var sådan helt klar i hovedet, men ugen efter var vi i alle landets største medier på tryk, i TV og i radioen. Jeg aner ikke hvem der har opfundet ordsproget, men jeg har altid sagt ”fake it till you make it”. Da jeg skrev pressemeddelelsen som gik fra den ene journalist til den anden, så havde vi haft salg der kunne tælles på én hånd. Men det er der jo ingen der gider at skrive om. Så jeg bluffede mig så stor som jeg synes at jeg kunne tillade mig, og to måneder senere havde vi solgt så meget så vi måtte ansætte to nye medarbejdere og flytte kontor. De fik en god historie – vi fik kickstartet vores forretning. Jeg mener ikke at jeg har såret nogen.

6. Hvilken betydning har Billy for din virksomhed?

Det er da klart at et system som Billy er en af de ting som vi elsker. Min mor siger at jeg ikke må hade noget, så jeg hader ikke at bogføre. Men jeg ville hellere gnide søvn ud af mine øjne med en kaktus hver morgen end jeg gider at bogføre. Jeg er ikke revisor og det interesseret mig ikke. Det er ligesom at skifte sengetøj – det skal bare gøres ellers kommer det til at haste på et tidspunkt. Vi har automatiseret en stor del af vores virksomhed og Billys API brugte vi i sin tid til vores webshop hvor vi havde over 18.000 bilag på et halvt år. Det havde nok fået os begge indlagt med en hjerneblødning hvis vi skulle have gjort det manuelt.

7. Hvad er det, som gør at Billy er let at bruge og hvordan synes du, at det skiller sig ud fra andre regnskabsprogrammer?

Jeg må være ærlig og indrømme at jeg faktisk bare har brugt Billy fra starten (siden 2011) og det har jo fungeret fint, så jeg ser ingen grund til at skifte. Har koblet både mit driftselskab, mit holdingselskab og min enkeltmandsvirksomhed op på samme bruger så jeg bare kan switche rundt imellem dem. Det er pænt, overskueligt og billigt så det kører bare helt af sig selv. Blandt andet Billy's API til webshops af en vis størrelse er jo genialt og er så vidt jeg ved ikke noget de nærmeste konkurrenter har udviklet endnu? Der findes helt sikkert store systemer som er langt mere komplicerede men alene ”stort og kompliceret” holder i hvert fald mig væk.


Billy er regnskabsprogrammet der gør det nemmere at være selvstændig. Gem kvitteringer med mobilen, send fakturaer og afregn moms med ét klik.

Billy Regnskabsprogram logo