Hvorfor skubber en deadline sig ofte?

Toke Kruse

11. marts 2014

Som kunde og bruger, er du interesseret i at vide, hvornår en ny feature kommer, og som virksomhed er vi interesserede i at tilfredsstille vores kunder og brugere. Der er kun ét problem i det – og det er det, som mit blogindlæg kommer til at handle om. At man som en seriøs software-leverandør ikke kan give et klart svar på spørgsmålet, hvornår den næste feature kommer. Du kan til gengæld få svaret på, hvorfor du så ikke kan det.

Eksempel, inden vi kommer svaret tættere

Forstil dig, at du skal gå igennem en ukendt skov. Du kan se på kortet, at afstanden er en kilometer og du ved nogenlunde, hvad det normalt vil tage at gå en lige strækning på en lignende strækning. Men i bund og grund ved du ikke noget om, hvor store forhindringer du vil møde på din vej, eller om du farer vildt. Selv for en erfaren tracker, kan det være svært at vurdere tiden, for der er mange uventede faktorer, der spiller ind om du når frem til den estimerede tid.

Softwareudvikling er som at gå i en ukendt skov

Udvikling er som at gå i en ukendt skov, hvis du udvikler noget helt nyt, som ingen har udviklet før og benytter dig af den nyeste software. Udfordringen bliver kun større, hvis du samtidig har en virksomhed, du skal vedligeholde oven i. Indtil vi lancerer den komplette nye version 2, er der ekstra mange tråde, som skal mødes, men når vi har alt det nye klart, vil nye features komme i et mere forudsigeligt tempo. Det er den korteste forklaring på, hvorfor deadline med det nye Billy’s Billing er blevet skubbet en del gange; vi har ”gættet” så godt, som vi kunne og det har været rigtig svært.

Løsning på problemet

Ideelt set, holder vi helt op med at give deadlines og datoer for, hvornår noget er klart, men det ved vi godt nok ikke fungerer i praksis. Derfor tror vi på, at hvis du som bruger kender vores prioriteter, som altså afspejler største delen af brugerne, så ved du i det mindste, hvilken rækkefølge de nye tiltag kommer. Vi har testet den form for fremskridt og det har fungeret godt for både udviklere, marketing og brugere, som har kunnet følge med.

Fremtidens deadlines er altså prioriteter

Nu har vi forfinet prioriteringen og du kan som bruger fremover følge med under et nyt Roadmap, som viser, hvad vi arbejder på, hvad vi har løst, så du kan få en bedre fornemmelse for, at der hele tiden sker noget og i hvilken rækkefølge, tingene kommer.

Jeg ved godt, at det kan virke som en ringe trøst ikke at vide, hvornår noget er klart, men omvendt har du nu et konkret roadmap at følge med i. Og du kan være helt sikkert, at de eneste interesser, vi ønsker at pleje allermest, det er dine og andre brugers, hvor vi forsøger at tilgodese flest mulige, så godt som vi kan.

Jeg håber på forståelsen.

Mange hilsner

Toke