Historien om Billy

#

Alt har sin begyndelse, og forud for succes er der mange udfordringer, der skal overkommes og investeringer, der skal foretages. Men hvordan og hvornår startede Billy egentlig, og hvordan er det gået til?

Få Toke Kruses fortælling om, hvordan han tog det første spadestik tilbage i 2009 og nu 8 år efter har en veletableret spiller i vækst.

#

2009

Idéen opstod i 2009, da jeg efter mange års bøvl med bogføring i Excel-arket måtte konstatere, at jeg skulle benytte mig af et professionelt regnskabsprogram. Indtil nu havde min far hjulpet mig med bogføring, så på hans opfordring fandt jeg frem til E-conomic.

Som min far sagde, hvis ikke du har økonomisk overblik, kan du heller ikke styre din virksomhed mod succes. Du bliver nødt til at vide, hvor meget du skal betale i moms, hvad dine kunder skylder dig, og hvordan året ser ud.

E-conomics webside så ganske simpel og tiltalende ud, men allerede da jeg skulle tilmelde mig, fornemmede jeg, at deres regnskabsprogram ikke var brugervenligt og noget for mig. Jeg fik mildest talt et chok, da jeg efter mange forsøg på at få sendt min første faktura måtte give op. Det var simpelthen for besværligt!

Det var her – i dette sekund – jeg sagde til mig selv, at der måtte være et marked for et brugervenligt regnskabsprogram.

Men hvad skulle det hedde for at skille sig ud fra mængden? Selv dengang var der mange programmer på markedet. Navnet faldt på Billy’s Billing, fordi det klingede godt og var et oplagt valg, når vi senere skulle udbrede virksomheden til engelsktalende lande.

#

2010

Der skulle gå nogle måneder, inden jeg var helt klar med konceptet og formen, før jeg stiftede virksomheden sammen med Sebastian Seilund, som fik ansvaret for at udvikle systemets tekniske del.

Vi stiftede virksomheden på min fødselsdag den 1. oktober 2010, og så gik vi ellers i gang med forretningsplan, marketingsstrategi og udvikling.

#

2011

I 2011 var vi langt om længe ved at være klar med en beta-version af Billy’s Billing, men vi var langt fra færdige, da Børsen ville skrive en historie om os, under titlen ”E-conomic bliver udfordret i skyen”.

Den blev publiceret den 27. marts, og dét blev startskuddet til et kapløb om at komme i markedet før, at andre fik samme idé. I august 2011 var vi klar med første version af Billy, og lige fra første dag kom kunderne i en lind strøm.

2012

I 2012 besluttede jeg mig for at tage til USA, San Francisco, for at udbrede Billy til et marked, der var 50 gange større end Danmark. Et ambitiøst mål, men da jeg forlod Danmark i februar 2012, havde vi allerede en fast omsætning på 50.000 kr./md., og omsætningen fortsatte med at stige.

Det blev samtidig gennembruddet i medierne, hvor offentligheden for alvor fik øjnene op, og Billy’s Billing nåede alle de store medier, herunder TV2 Nyhederne gentagende gange.

#
#

2013

I 2013 gik tiden med at etablere os i USA, finde amerikanske kollegaer og i det hele taget få styr på flere funktioner til Billy’s Billing, som fungerede både i Danmark som i USA.

Væksten fortsatte, men vi nåede ikke en lancering i USA i 2013.

#

2014

I 2014 rullede vi en helt ny version ud af regnskabsprogrammet i Danmark, samtidig med at vi skiftede navn fra Billy’s Billing til Billy. Navneskiftet skulle symbolisere, at vi var blevet endnu enklere og smartere.

Sammen med navnet fik Billy et kæmpe grafisk løft, og logoet blev ligeledes skiftet. Det var blot en beta-version, og der var stadig mange funktioner, som ikke var færdigtestet. Det betød, at vi måtte vente helt til september 2014 med at lancere en tilsvarende beta-version i USA.

Det betød samlet set, at 2014 var året fyldt op med udvikling og tilretning samt mindre fokus på markedsføring.

2015

Dette år var startskuddet på, at vi kunne genoptage væksten i Billy, og vi samtidig kunne sætte penge af til hård markedsføring.

Det blev til en lang række TV2-reklamer med mig selv som frontfigur, mens reklamerne rullede over skærmen i over 3.000.000 danske hjem.

Samtidig var det året, hvor Jonas Midtgaard blev hyret ind som den danske administrerende direktør, og jeg selv blev bestyrelsesformand.

#

Sommeren 2015

Efter knap fire år i USA besluttede jeg mig for at vende hjem til Danmark. Forud for min hjemkomst startede Jonas Midtgaard op som administrerende direktør og blev kørt ind med fuld overdragelse af den daglige drift. Jeg er fortsat en stor del af Billy og er stadig majoritetsejer med over 50% ejerskab foruden ejerne Sebastian Seilund og Jonas Midtgaard.

Selvom Billy i flere omgange har fået tilbud fra investorer ude fra, har jeg valgt at fortsætte uden, samtidig med at jeg investerer penge i Billy.

Vinteren 2015

Billy vokser igen ud af sine lokaler og må flytte til større omgivelser for 4. gang. Nu er teamet oppe på 20 mand, og adressen for hovedkontoret skifter til Bredgade i indre København i et unikt baggårdshus på 1.000 kvm.

#

2016

I starten af 2016 rundede vi 31.000 virksomheder, og omsætningen er over en halv million kroner om måneden. Året bød på mange nye features for bogholdere og revisorer, men også virksomhedsejerne har fået det lettere som erhvervsdrivende.

Billy arbejder blandt andet på en lettere måde at håndtere regninger, så tastearbejdet kan minimeres. Teamet er nu oppe på 25 mand, og væksten af nye brugere stiger fortsat.

#