Konditori fik ny idé under coronakrisen

Dato:2. april 2021
Læsetid:3 minutter

Biler, busser og cykler stryger forbi det lille konditori, der ligger på en af Danmarks travleste veje. Conditori og Café H.C. Andersen ligger på H.C. Andersens Boulevard i centrum af København lige ved metroen på Rådhuspladsen. 

Normalt kan man se glade turister, forretningsmænd og Hr. og Fru Jensen stå i kø til deres lækkerier. Konditoriet er nemlig kendt for delikate kagebuffeter og lækre logokager til firmaer.  Men corona  har ændret meget af det, vi kender fra før. 

Vi har besøgt Mette og Morten fra Conditori og Café H.C. Andersen til en snak om, hvordan stemningen er i en butik, der er påvirket af coronakrisen. 

Det hjælper os med at overleve

Selvom Conditori og Café H.C. Andersen umiddelbart ser lukket ud, forholder det sig helt anderledes, så snart man træder indenfor. Her bliver vi mødt med en duft af lækre krydderier, nybagte burgerboller og et stort, bredt smil af Mette og Morten. 

“Vi laver burgerboller helt fra bunden til blandt andet Tommi’s Burger Joint og Hardrock Café,” fortæller Mette. “Det har vi gjort i flere  år, og det hjælper os lige nu til at overleve coronakrisen.” 

I mere end  40 år har Mette haft Conditori og Café H.C. Andersen, og i de seneste 10 år har hun fået sin søn Morten med på holdet. 

“Det plejer normalt at summe med mennesker herinde, der enten spiser i vores café eller køber brød og kage ud af huset,” fortæller hun. “Det er dog anderledes nu, hvor vi ikke kan have siddende gæster og større forsamlinger, fødselsdagsfester og barnedåbe er aflyst.” 

Det bliver ikke som før

Mette og Morten har for alvor mærket coronakrisen i deres forretning. Krisen har kostet dem medarbejdere, det ene af to lejemål og  mange søvnløse nætter. 

“Det har været svært med uvisheden” fortæller Mette. “Vi har famlet i blinde med hjælpepakker og restriktioner, og så er det bare svært at sige farvel til så mange gode kollegaer.” 

For ikke at gå ned med flaget, har Mette forsøgt ikke at lade sig styre af frygt og panik. I stedet har hun brugt tiden under lockdown på at uddanne sig til yogalærer.

Yogaen har hjulpet hende med at finde ro i en svær tid. Og roen har i den grad kastet noget godt af sig. Nu er hun og Morten nemlig kommet på et nyt koncept, som de er i fuld gang med at  udvikle. 

Vi har set nye muligheder

Passionen for bæredygtighed, godt håndværk og naturen er i fokus i Mettes og Mortens nye projekt. De åbner nemlig snart dørene op for et nyt økologisk brand, Oak Bakery, hvor lækre kager og økologisk brød er i fokus. 

“Vi har været nødt til at se nye muligheder,” fortæller Mette. “Det har været nødvendigt at være handlekraftig i en tid med corona.” 

Mette og Morten har derfor et godt råd til andre selvstændige, der også er ramt af coronakrisen: “Se muligheder i stedet for begrænsninger. Det har i hvert fald hjulpet os i en ny retning, som vi tror er værdiskabende  for vores forretning.” 

Nu glæder Mette og Morten sig til, at de snart kan byde deres gæster velkomne til nybagt brød af økologiske råvarer,  kaffer og et udvalg af lækre konditorspecialiteter. 

  • Trends for e-handel i 2024 - Se hvad du skal være opmærksom på 
  • Gratis budgetskabelon – få overblik over din virksomheds økonomi
  • Billy vs. Dinero: Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?