Sådan får du trafik til din webshop fra dag ét

Kristian Scharling

23. januar 2017

Mit navn er Kristian Scharling, og jeg har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2012. Til dagligt arbejder jeg som direktør for tekstbureauet Somera. Her hjælper vi virksomheder landet over med blandt andet tekstforfatning, e-mail markedsføring og content marketing.

I dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvordan du får besøgende og deraf kunder fra den dag, du åbner din webshop.

Forberedelse til åbningen

Så snart du har besluttet dig for at åbne en webshop, er det med at få købt dit domæne. Se her, hvordan du finder et stærkt domænenavn.

Et domænenavn koster 45 kroner og kan købes hos alle disse forhandlere. Så snart du har dit domæne, gælder det om at få lagt noget relevant indhold på din side – også selvom du ikke har lavet selve din webshop endnu.

… hvorfor skal man dog det?

Det skal du for at have nogle sider indekseret hos Google. Disse sider begynder så at ranke og trække trafik ind på din side. De besøgende, der lige så stille begynder at komme på din soon-to-be webshop, kan du allerede nu få gavn af.

Det handler om at indsamle de besøgendes e-mails.

Derfor skal du indsamle e-mails

E-mail markedsføring er uhyre effektivt. Ligegyldigt om du arbejder B2B eller B2C, er det en billig og effektiv måde at generere salg fra personer, der allerede har vist interesse i din forretning. Her kan du eksempelvis se, hvordan Adidas reklamerer for deres nyhedsbrev:

adidas

De lægger op til, at man får en bonus, hvis man tilmelder sig. I dit tilfælde kan det være 10% rabat på kundes første køb, en velkomstgave eller noget helt tredje. Ligegyldigt hvad vil du kunne bruge disse e-mails i din markedsføring efterfølgende.

Det gør du, når din webshop er klar

Din webshop er nu lavet færdig, og du er klar til at skyde alle dine produkter ud til dine kunder. Indtil nu har du indsamlet nogle e-mails og har nogle daglige besøgende på din hjemmeside på grund af det indhold, du lagde på siden i starten – men hvad gør du så nu?

Såfremt du ændrer i din URL-struktur, skal du sørge for at have dine redirects på plads. Dermed fortæller du Google, at siden, der lå på www.domæne.dk/brun-sweatshirt nu ligger på www.domæne.dk/kategori/sweatshirts.

Det gør, at du ikke mister alle dine placeringer på søgemaskinerne, og den organiske trafik vil fortsætte med at komme ind.

Aktiver din mailliste

Har du været god, har du måske et par hundrede mails på din mailliste. Dem sender du nu en mail ud til med en reminder om, at de har et tilbud til gode, når de køber på din webshop. Dertil har du naturligvis nogle opstartstilbud, som du reklamerer for.

Annoncering på Facebook

Du har naturligvis indsat din Facebook-pixel på din side, så du er klar til at annoncere for din webshop. Det er så nu, hvor du sætter dine Facebook-annoncer med retargeting op og kører annoncer mod dem, der allerede har besøgt din hjemmeside.

Du kan også målrette annoncerer mod dem, der har indtastet e-mail og tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang, kan jeg som en start anbefale Halfdan Timms bog om Facebook-annoncering. Du kan downloade en gratis version og allerede der komme et langt stykke.

Opsummering

For at opsummere kan du sikre, at du får trafik på din webshop fra dag ét ved at:

  • Lægge noget godt indhold op på domænet for at trække trafik fra Google
  • Samle e-mails fra dine besøgende
  • Sørge for at redirects fungerer – hvis du har ændret din URL-struktur
  • Aktivere din mailliste, når åbningen nærmer sig
  • Bruge Facebook-annoncering målrettet dem, der har besøgt dit domæne inden åbningen
  • Tusind tak for at du læste med så langt. Jeg ønsker dig al held og lykke med din webshop.