Sådan bogfører du samlet betaling

Forfatter:Cecilie Topp
Udgivet:15. september 2025
Læsetid:1 minut

Bogføring af samlet betaling

Når du som virksomhed har ansatte, skal du løbende indberette og betale forskellige bidrag til offentlige ordninger. Disse bliver samlet i én betaling via Samlet Betaling og dækker bl.a.:

  • ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension)
  • AES erhvervssikring og arbejdsskadeafgift
  • Lønmodtagernes Feriemidler
  • AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)
  • FIB (Finansieringsbidrag)

I denne guide viser vi dig, hvordan du bogfører betalingen, så den bliver korrekt fordelt på de rette konti i dit regnskab.

Lad os tage udgangspunkt i dette eksempel:

Vi kan se at ATP-bidraget er på 1782kr. De resterende gebyrer, bidrag og afgifter giver i alt 2065kr.

Disse 2 tal skal vi bruge i vores kassekladde.

Gå til:

  • Bogføring
  • Transaktioner

Opstil herefter denne kassekladde

  • Konto 7350 skyldig ATP dækker over ATP-delen af din regning
  • Konto 1470 sociale omkostninger dækker over de resterende beløb

Du kan nu godkende den og herefter er din samlet betaling bogført.