Bogføring af samlet betaling
Når du som virksomhed har ansatte, skal du løbende indberette og betale forskellige bidrag til offentlige ordninger. Disse bliver samlet i én betaling via Samlet Betaling og dækker bl.a.:
- ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension)
- AES erhvervssikring og arbejdsskadeafgift
- Lønmodtagernes Feriemidler
- AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)
- FIB (Finansieringsbidrag)
I denne guide viser vi dig, hvordan du bogfører betalingen, så den bliver korrekt fordelt på de rette konti i dit regnskab.
Lad os tage udgangspunkt i dette eksempel:

Vi kan se at ATP-bidraget er på 1782kr. De resterende gebyrer, bidrag og afgifter giver i alt 2065kr.
Disse 2 tal skal vi bruge i vores kassekladde.
Gå til:
- Bogføring
- Transaktioner
Opstil herefter denne kassekladde
- Konto 7350 skyldig ATP dækker over ATP-delen af din regning
- Konto 1470 sociale omkostninger dækker over de resterende beløb

Du kan nu godkende den og herefter er din samlet betaling bogført.