4 gode råd til dig der arbejder med Google AdWords

Thomas Jaskov

13. august 2018

SEO og AdWords konsulent hos Jaskov Consult ApS, Thomas Jaskov, giver dig i dette blogindlæg 4 gode råd til, hvordan du kan optimere din AdWords annoncering og få mere value for money.

Thomas Jaskov har over 10 års erfaring med SEO og Google AdWords (eller Google Ads, som det nu hedder), og han har herunder hjulpet nogle af Danmarks største webshops med Google AdWords, Google Analytics, konverteringsoptimering og SEO.

Jeg oplever desværre alt for tit, at vores kunder hver eneste måned bruger deres penge forkert ift. AdWords. Det synes jeg er en skam, og derfor vil jeg gerne give dig 4 gode råd til, hvordan du kan optimere din Adwords, så du får mere for dine penge

1) Brug Google’s Keyword Planner til din keyword research

Det første du skal gøre, når du skal til at gå i gang med arbejdet på en ny AdWords kampagne, er at udarbejde søgeordslister. Det bedste værktøj, der er skabt med netop det formål at hjælpe dig i denne proces, er Google’s Keyword Planner. Du kan finde et link til Keyword Planner inde i din AdWords konto, eller du kan trykke her.

Eksempel:
Hvis du eksempelvis ønsker at sælge flere DVD afspillere, og du er løbet tør for inspiration til gode søgeord, skal du blot gå ind i Keyword Planner og skrive ”dvd afspiller” i søgefeltet. Dernæst får du en masse gode forslag til søgeord.

Udover at finde inspiration til nye søgeord, kan du også se data som ”Average monthly searches”, ”Search Volume Trends”, ”Breakdown by platforms” og ”Breakdown by locations”.

2) Lav en bedre struktur i dine annoncegrupper

Du har nu fundet nogle rigtig gode søgeord. Hvad nu? Det næste du skal gøre er at strukturere dine søgeord og dele dem op i små grupper.

Lad mig give dig endnu et eksempel:

Du har følgende 3 søgeord i din søgeordsliste:

  • dvd-afspiller
  • dvd-maskine
  • blu-ray afspiller

Du laver 3 tilhørende annoncegrupper:

  • Annoncegrupper #1: dvd afspiller
  • Annoncegrupper #2: dvd maskine
  • Annoncegrupper #3: blu ray afspiller

Du laver en søgeordsliste til hver annoncegruppe:

Annoncegrupper #1: dvd-afspiller Søgeord:

  • +dvd +afspiller
  • "dvd afspiller"
  • [dvd afspiller]

Annoncegrupper #2: dvd-maskine Søgeord:

  • +dvd +maskine
  • "dvd maskine"
  • [dvd maskine]

Annoncegrupper #3: blu-ray afspiller Søgeord:

  • +blu +ray +afspiller
  • "blu ray afspiller"
  • [blu ray afspiller]

Ovenstående er eksempler på små simple annoncegrupper, hvor søgeordene i hver annoncegrupper ligner hinanden rigtig meget. Søgeordene er i flere forskellige match types: Modified Broad Match, Phrase Match samt Exact Match.

Lille ekstra tip: Hvis du ønsker at spare tid på dit arbejde med match typer i dine søgeordslister, så kommer her anbefalingen til 2 gratis værktøjer, du kan bruge.

  • Keyword Match Type Tool
    Vi har udviklet et gratis tool, som vi selv bruger, når vi arbejder med match typer. Mange af vores kunder har også taget det i brug og er rigtig glade for det. Det er som sagt 100% gratis, og hedder Keyword Match Type Tool.

  • MergeWords
    Et andet rigtig godt tool, som også bliver brugt af rigtig mange, og som vi også selv brugte i flere år, før vi udviklede vores eget tool, hedder MergeWords.

En fejl, som vi ser, at virksomheder ofte begår, er at lave alt for store annoncegrupper, der indeholder hundredvis af søgeord. Som regel er det nok med 3-15 søgeord i en annoncegruppe. Hvis du har 50 eller 100 søgeord i en annoncegruppe, kan du med statsgaranti opnå bedre resultater og en højere Quality Score (Quality Score er Google’s indikator for, hvor godt din Adwords konto er opsat. Tallet går fra 1-10, hvor 10 er det bedste) ved at splitte disse meget lange søgeordslister op i mindre søgeordslister og oprette flere annoncegruppe.

3) Jo mere målrettet du er desto bedre

Konkurrencen på Google er stor, og du kan være sikker på, at en eller flere af dine konkurrenter allerede annoncerer på Googles netværk. Kampen om de gode positioner betyder, at priserne for annoncering på Google AdWords kun er gået i én retning: Op!

Det er ikke kun prisen, som er gået op. Det er kravene for at opnå en høj Quality Score også. En høj Quality Score er vigtig for at få succes på Google. Får du tildelt en høj Quality Score, gør du det godt, og du vil blive belønnet ved at betale en relativt lavere klikpris, end dine konkurrenter på de samme søgeord. Får du derimod en lav Quality Score, er klikprisen høj, og du vil også vide, at der er plads til forbedringer.

Typisk får man en lav Quality Score, fordi man ikke er skarp nok. Eksempelvis hvis du ikke følger rådet i blogindlæggets punkt 2: Lav en bedre struktur i dine annoncegrupper.

Du kan også få en lav Quality Score, hvis din landingpage ikke er relevant nok for det givne søgeord, eller der er tyndt indhold på din landing page. For at kende forskellen på en god og en dårlig landing page, bør du kende principperne bag SEO og Web Usability/Konverteringsoptimering.

Det er også svært at få succes med Google AdWords, hvis ikke du er bekendt med SEO og Web Usability/Konverteringsoptimering, og du ikke ved, hvad du skal gøre, såfremt din Quality Score er lav pga. en dårlig landingpage. Et godt råd er derfor, at du bør sætte dig ind i disse områder.

4) Husk at teste din hjemmeside

Målrettethed måles i høj grad af Googles Quality Score algoritme ved en lav bounce rate, høj time on site og høj time on page. Derfor bør du have styr på dine landing pages, både ift. content, men også i forhold til det tekniske.

Med henblik på ”det tekniske”, så kommer du ikke udenom at skulle teste din hjemmeside. Du bør som minimum teste om din hjemmeside er responsiv på mobil, tablet, laptop og desktop samt de mest populære browsere. Du vil hurtigt opleve, at din hjemmeside ikke spiller 100% på kombinationen af alle verdens skærmstørrelser og browsere - det er nærmest umuligt at opnå.

Hvis du blot sikrer dig at få testet din hjemmeside og rettet bugs (dvs. fejl) på de mest populære browsere, på en Android telefon, en iPhone, samt på en laptop, desktop og tablet, så er du godt med. Jo færre bugs der er på din hjemmeside, og jo hurtigere den loader på både desktop/laptop og mobiltelefoner, desto bedre er brugeroplevelsen.

En bedre brugeroplevelser er som regel lig med højere konverteringsrater, bedre SEO og en højere Quality Score.

Rigtig god fornøjelse med arbejdet!