4 ting du skal vide, hvis du overvejer at stifte et holdingselskab

Frederik Sandgrav

8. maj 2018

Revisor Frederik Sandgrav giver dig i dette blogindæg 4 konkrete ting, du skal vide, hvis du overvejer at stifte et holdingselskab.

Når du tager springet og hopper ud som selvstændig, står der tusind spørgsmål i kø, som du skal tage stilling til. Et meget centralt spørgsmål, som kan have stor betydning for både din og din virksomheds fremtid er, hvilken virksomhedsform du vælger.

Helt overordnet kan man opdele de forskellige virksomhedstyper i henholdsvist personligt ejet virksomheder og selskaber.

I dette blogindlæg vil jeg gøre dig klogere på, hvorfor det kan være smart at stifte et holdingselskab samtidig med, at du starter din nye virksomhed.

Hvad er et holdingselskab?

Et holdingselskab er et selskab, der udelukkende har til formål at eje et andet selskab. I daglig tale kaldes holdingselskabet for et moderselskab, og herunder er de ejede datterselskaber.

Et holdingselskab behøver ikke at være et ApS. Det kan sagtens være et IVS eller et A/S.

Det er formålet med selskabet, der definerer om det er et holdingselskab eller ej. Typisk er et holdingselskab ikke momsregistreret.

En personlig ejet virksomhed kan ikke benyttes som holdingselskab, da det ikke kan ejes som dele af et andet selskab.

Man kan adskille de personligt ejet virksomheder over for selskaber på baggrund af hæftelsen i firmaet. En personlig virksomhed hæfter personligt, ubegrænset og nogle gange solidarisk. Det betyder, at hvis din personlige virksomhed får gældsproblemer eller begår fejl, der ender i erstatningsansvar, er det dig alene, der står med ansvaret og hæfter for det.

I et selskab er hæftelsen begrænset til den indskudte selskabskapital og derfor begrænset i virksomheden.

1. Stiftelse af et holdingselskab

Hvis du overvejer at stifte et holdingselskab, kan det være en god ide at gøre det samtidig med dit driftsselskab.

Det er nemlig sådan, at hvis du bruger 50.000 kr. til at stifte et holdingselskab ApS, så kan du bruge de samme penge til at stifte et driftsselskab.

Bemærk det er ikke muligt at bruge de 50.000 kr. til at stifte mere end ét driftsselskab.

2. Skattefri fordel

Fordelen ved et holdingselskab er, at et overskud fra dit driftsselskab modtages af dit holdingselskab skattefrit. Det kan placeres som sikkerhed i dit holdingselskab og kan ikke røres uanset, hvad der sker med dit driftsselskab. Det er herfra muligt at bruge pengene i andre driftsselskaber.

Hvis du vælger at sælge dit driftsselskab (som er ejet af dit holdingselskab), vil salgsværdien ubeskattet blive overført til dit holdingselskab.

3. Personlig hæftelse

Har du en personlig ejet virksomhed – og ikke et selskab – og skal du have en kassekredit eller andre former for lånefaciliteter, vil det ofte ske, at banken beder dig om at hæfte personligt for denne gæld i tilfælde af, at virksomheden ikke har mulighed for at overholde sine forpligtigelser.

Det er derfor vigtigt, at du tænker dig grundigt om, før denne form for dokument underskrives.

Hvis du har et selskab, er det virksomheden og ikke dig som person, der hæfter for lånet.

4. Skilsmisse

Hvis dit holdingselskab ejer 50% af et driftsselskab, og du skal skilles, så skal du betale din tidligere ægtefælle halvdelen af de 50%, for at du kan købe vedkommende ud.

Hvis værdiansættelsen af dette driftsselskab er baseret på eventuelle investorers investering i virksomheden, kan det ende med at koste mange millioner at få købt din tidligere ægtefælle ud.

Jeg beklager virkelig ovenstående scenarie, men det er noget, som du bliver nødt til at være opmærksom på.

Få hjælp til dit virksomhedseventyr

Jeg har et overordnet råd til dig, som skal ud på dit nye virksomhedseventyr: Kontakt nogle fagkyndige personer, der kan hjælpe dig.

Der findes både større advokathuse men også mindre selskaber, der har specialiseret sig i at assistere billigt og effektivt i at stifte selskaber for dig.

Det vil også være en god idé at have kontakt til en regnskabskyndig person, der kan sørge for enten at lave bogføringen for dig eller assistere dig, hvis du selv har mod på det.

I en opstartsfase er det en god ide at have føling med, hvordan tingene fungerer. På længere sigt, hvis din virksomhed vokser, vil det være væsentligt at sikre sig en elegant, digital og skalerbar regnskabsløsning, så du kan fokusere på at drive din virksomhed.

Du skal også være opmærksom på, at der findes mange faldgruber i forhold til overholdelse af diverse indberetningsregler og kommunikation med det offentlige - men det er en helt anden snak.

Det kan du læse mere om her.

Held og lykke med din nye virksomhed.