Brug af ekstern sælger i din virksomhed

Dato:8. november 2022
Læsetid:4 minutter

Vil du øge dit salg og har du overvejet om du skal hyre en ekstern sælger? Så bør du læse med her. Vi vil fortælle lidt om de fordele der er ved at bruge en ekstern sælger til at øge dit salg eller måske bringe et nyt produkt på markedet.

Salget har været hårdt for mange under coronapandemien

Mange virksomheder har under coronapandemien oplevet lavere salg og færre kunder. Det har kunne mærkes på både små og store virksomheder. Især de små virksomheder har mærket effekterne af nedlukningerne, hvis ikke de har haft mulighed for at sælge deres produkter online.

Ifølge Dansk Industri (DI) har der i pandemiens første år været et tab i omsætning på 130 milliarder kroner. Dette er sket som følge af nedlukninger som har ramt mange forskellige brancher. Det er dog ikke alle virksomheder som har været lige hårdt ramt. Små og mellemstore virksomheder (SMV) i Danmark har især kunne mærke nedlukningernes effekt i deres omsætning, hvor SMV’er som sælger i Danmark har haft et omsætningstab på ca. 9%.

Hvad kan en ekstern sælger hjælpe med?

Det er ikke alle virksomheder som har ressourcerne til at ansætte en sælger på fuldtid eller deltid i deres virksomhed. Derfor kan en ekstern sælger være en oplagt løsning, hvis man har brug for hjælp til at sparke salget i gang. 

En sælger kan også bruges, hvis du har et nyt produkt som du ønsker at sætte på markedet. Mange sælgere kan også blive hyret som en sparringspartner eller som en salgsressource til et bestemt projekt. 

Derudover er en ekstern sælger heller ikke ansat på samme måde som en sælger i en virksomhed. Du kan spare både tid og penge, ved at anvende en ekstern sælger, i stedet for at ansætte en sælger i din virksomhed. Hvis du hyrer en ekstern sælger, kan du nemlig bogføre udgiften ind i regnskabet som freelancearbejde og opnå momsfradrag.

Derfor skal du hyre en ekstern sælger

Selv før coronapandemien var verden et usikkert sted for virksomhederne. Selvom man som virksomhed havde lavet alt det nødvendige forarbejde inden man lancerede et nyt produkt, kunne man stadig risikere at salget ikke gik efter hensigten. 

Det manglende salg kan skyldes mange faktorer, men en af de vigtigste kan være at man ikke har de rette sælgerevner til at sælge produktet. Det er nemlig ikke alle som kan have talegaverne i orden, eller måske man ikke selv ønsker at bruge så meget tid på salgsdelen. Ved at hyre en ekstern sælger kan du spare både tid og penge på salgsarbejdet, og i de fleste tilfælde kan det også give en større succesrate.

Vi har spurgt Michael Blarke, som arbejder som selvstændig ekstern sælger, om hvorfor hans kunder anvender ham: “Mine kunder bruger mig, da det er en usikker verden vi lever i. De ønsker ikke at binde sig på en fast profil da det er forbundet med flere omkostninger. Med mig er det langt mere fleksibelt, når de bruger mig som ekstern salgsressource.

Hvem er Sales By Blarke / Michael Blarke?

Michael Blarke har arbejdet som selvstændig sælger i sin egen virksomhed i 8 måneder, men har mere end 25 års erfaring indenfor salg i forskellige brancher. Sales By Blarke kan hjælpe dig med din salgsopgave, hvor der bliver lagt vægt på ærlighed og tillid. 

En virksomhed kommer til mig og har brug for en der kan sælge deres produkt Så sætter jeg dem sammen og derefter overtager virksomheden selv kunden”, fortæller Michael Blarke. 

Når en virksomhed bruger en ekstern sælger, så forbinder sælgeren virksomheden til kunden, som derefter selv står for salget af produktet eller servicen.

Sådan bruger Sales By Blarke regnskabsprogrammet Billy

Sales By Blarke har været kunde hos Billy siden de startede op i foråret 2022. Siden da har de brugt fakturamodulet til at sende fakturaer til deres kunder. Sales By Blarke benytter en revisor til at lave deres regnskab, hvilket man også kan bruge Billy til. Det er nemlig nemt at inviterer andre personer såsom partnere eller revisorer til sit regnskab.

Hvis du vil høre mere om Sales By Blarke, kan du tage et kig på hjemmesiden.

  • 5 tips: Sådan bliver det federe at være selvstændig
  • Fra iværksætter til iværksætter: Her er 5 tips til at tage springet
  • 3 værdifulde råd om markedsføring for små virksomheder