Sådan forholder du dig til den nye E-handelspakke

Billy regnskabsprogram forfatter

Forfatter

Anna-Dora Maron

Dato

25. juni 2021

Læsetid

5 minutter

Sælger du varer til EU? Eller overvejer du at gøre det? Så skal du være opmærksom på de nye momsregler, der træder i kraft lige om lidt. 

Fra den 1. juli 2021 bliver den nye E-handelspakke nemlig indført, som skal gøre det lettere for dig og din virksomhed at handle med andre EU-lande. 

Vi giver dig svar på, hvad det betyder for din virksomhed her. 

Hvad er reglerne for E-handel nu? 

For at forstå den nye E-handelspakke og de ændringer, der følger med, skal vi lige en tur forbi de nuværende regler for salg til andre lande i EU. 

Når du har en webshop og sælger til en privatkunde i et andet land, skal du som regel opkræve dansk moms af salget. Det er dog indtil, du sælger for mere end EU-landets grænse for fjernsalg. Overstiger du grænsen inden for et kalenderår, skal du momsregistreres og betale moms i det land, du sælger til. 

Der er dog stor forskel på, hvornår du når fjernsalgsgrænsen i EU. I nogle lande ligger grænsen på 25.000 euro, mens den ligger på 100.000 euro i andre. 

Det kan hurtigt blive en administrativ hovedpine for dig, som sælger til flere forskellige EU-lande, når du både skal holde øje med de forskellige fjernsalgsgrænser og muligvis også momsregistreres i hvert enkelte land. 

Heldigvis bliver det nu lettere for dig at navigere i med den nye E-handelspakke. Fra den 1. juli 2021 bliver der blandt andet indført en fast fælles fjernsalgsgrænse og en One Stop Shop-ordning, som letter det administrative arbejde, når du skal håndtere moms i EU. 

Hvad er den nye fælles fjernsalgsgrænse?

Der bliver nu indført en fælles fjernsalgsgrænse for alle EU-lande på 10.000 euro. Det er langt lavere, end det hidtil har været i de forskellige EU-lande. 

Den nye fælles fjernsalgsgrænse betyder, at du ikke må omsætte for mere end 10.000 euro i hele EU inden for et kalenderår. Der er altså ikke længere noget, der hedder fjernsalgsgrænse pr. land i EU. I stedet er det et samlet beløb for alle dine salg i EU. 

For at gøre det lettere for dig som sælger at håndtere den nye grænse for fjernsalg, tilbydes nu en momsordning under navnet One Stop Shop. Med ordningen slipper du for at blive momsregistreret i et andet EU-land, når du overstiger 10.000 euro i omsætning. 

Hvad er den nye One Stop Shop-ordning?

One Stop Shop-ordningen ringer måske en klokke hos dig. Vi har nemlig allerede en ordning, der hedder One Stop. Ordningen har dog kun været til de virksomheder, der leverer elektroniske ydelser til andre EU-lande. 

Nu bliver ordningen udvidet til at omfatte virksomheder, der sælger varer til privatkunder i EU. Ordningen får et nyt navn (One Stop Shop), og bliver sat i værks fra 1. juli 2021. 

Med One Stop Shop kan du nu slippe for at blive momsregistreret i hvert EU-land, du sælger til. I stedet kan du nøjes med at registrere og indberette moms i Danmark. Skattestyrelsen sørger så for at din betaling af skyldig moms havner det rette sted. 

Derudover kan du med One Stop Shop lave fakturaer efter de danske regler. Du skal altså ikke længere undersøge fakturakravene for det land, du sælger varer til. 

Hvorfor skal jeg tilmelde mig One Stop Shop-ordningen?

Det er helt op til dig, om du vil ansøge om One Stop Shop-ordningen. Det er nemlig frivilligt, om du vil have den eller ej. 

Det er dog en rigtig god idé at ansøge om den - især, hvis du allerede sælger til kunder i EU. 

Når den nye fjernsalgsgrænse på 10.000 euro træder i kraft, skal der nemlig ikke meget til, før du alligevel skal momsregistrere dig i landet, du sælger til. Det gælder også, hvis du allerede har omsat for over de 10.000 euro, inden 1. juli. De nye momsregler gælder nemlig også med tilbagevirkende kraft for kalenderåret. 

Fra den 1. juli 2021 bliver virksomheder, der sælger varer til privatkunder, også tilbudt ordningen. Derfor får ordningen et nyt navn, der hedder One Stop Shop. 

Hvordan bliver jeg tilmeldt One Stop Shop-ordningen?

Du kan tilmelde dig One Stop Shop-ordningen hos skat.dk

Når du bliver tilmeldt ordningen, bliver du samtidigt afregistreret i de EU-lande, hvor du ellers har været momsregistreret. I stedet forpligter du dig til, at du skal føre regnskab og at indberette dit momsregnskab for salgene kvartalsvis. 

Fristerne for 2021/2022 er: 

3. kvartal 2021 - 31. oktober 2021 

4. kvartal 2021 - 31. januar 2022

1. kvartal 2022 - 30. april 2022

Inden du tilmelder dig, skal du dog lige være opmærksom på nogle få ting. For det første er det bindende i 2 kalenderår, når du tilmelder din virksomhed One Stop Shop-ordningen. For det andet skal du vide, at Storbritannien ikke er med i ordningen, fordi de ikke er medlem af EU længere. 

Men i bund og grund er det altså en god idé at blive tilmeldt One Stop Shop-ordningen med de nye momsregler, der træder i kraft. 

Hvordan indberetter jeg moms med One Stop Shop-ordningen?

Når du har tilmeldt dig One Stop Shop-ordningen, er det ret simpelt at indberette din moms. 

Sådan indberetter du: 

  • Log på hos TastSelv Erhverv
  • Tryk på Moms og herunder Moms One Stop Shop
  • Vælg den periode, du vil indberette for
  • Indberet for de varer, du har solgt i perioden
  • Udfyld rubrikkerne med beløb for salg uden moms, momssatser for de enkelte varer og momsbeløbet for hvert land, du har solgt til
  • Tryk Godkend
  • Du vil nu modtage en kvittering, som informerer dig om, hvordan du betaler. 

Vigtigt: Du skal indberette moms, selvom du ikke har haft salg i perioden, når du er tilmeldt ordningen. Du kan læse meget mere om den nye One Stop Moms-ordning på SKATs juridiske vejledning her.

Tilbage til overblikket

Andre relaterede artikler: