Bogføring af tilbagebetalt tilgodehavende

Forfatter:Michael Boman Hvid
Dato:25. maj 2023
Læsetid:3 minutter

Når en kunde har et tilgodehavende hos dig, skyldes det typisk, at din kunde har betalt dig for meget.

I denne artikel guider vi dig til, hvordan du bogfører selve tilbagebetalingen af et tilgodehavende, som en kunde har hos dig.

Du får her et eksempel på en udstedt faktura hvor at kunden har betalt for meget og hvordan du håndterer bogføringen af tilbagebetalingen af et tilgodehavende.

Vær opmærksom på, at vi tager udgangspunkt i, at du allerede har tilbagebetalt tilgodehavendet til din kunde.

Tip: Hvis du har sendt endnu en faktura til din kunde, efter du har modtaget overbetalingen (tilgodehavendet). Så kan du vælge at bruge tilgodehavendet som delbetaling af den nye faktura.

Registrering af overbetalingen

Du har oprettet, godkendt og sendt en faktura til din kunde. Din kunde har betalt fakturaen, men er kommet til at betale for meget.

  • Vælg Salg i menuen
  • Vælg Fakturaer
  • Klik ind på den gældende Faktura
  • Vælg Registrer betaling
  • Du registrerer betalingen og vælger Betalt for meget

Dette skaber et tilgodehavende til din kunde. Du kan se det pågældende tilgodehavende på selve kunden.

  • Vælg Kontakter i menuen.
  • Søg kontakten frem og klik ind på den.

Tilbagebetaling af overbetalingen

Efterfølgende sender du overbetalingen retur til kunden og skal nu udligne tilgodehavendet. Først skal man ind og fjerne den registrerede overbetaling, så det ikke længere fremgår på kontakten. Det gøres ved at annullere betalingen på fakturaen og i stedet registrere det korrekte beløb af fakturaen og bogføre overbetalingen og tilbagebetalingen i kassekladden.

Step 1

  • Vælg Salg i menuen.
  • Vælg Fakturaer.
  • Klik ind på den gældende Faktura.
  • Klik på betalingen i øverste bjælke.
  • Klik på Indbetaling i bjælken som åbner op.
  • Vælg Annuller.

Hele betalingen er nu annulleret inkl. tilgodehavendet. Man skal nu registrere betalingen for fakturaen på det beløb som fakturaen lyder på.

  • Vælg Registrer betaling.
  • Vælg betalingsdatoen.
  • Vælg konto for betalingen.
  • Indtast beløbet som fakturaen lyder på.
  • Vælg Registrer betaling.

Step 2

Herefter skal du postere overbetalingen som to bagudrettede posteringer i kassekladden.

  • Vælg Bogføring i menuen.
  • Vælg Kassekladde.
  • Posteringen af overbetalingen skal have samme dato som da du modtag betalingen på fakturaen af kunden.
  • Vælg konto 7310 - Skyldnere til kunder og 5710 - Bank som modkonto.
  • Beløbet som overbetalingen lyder på skrives i Kredit.
  • Vælg Tilføj transaktion.
  • Posteringen af tilbagebetalingen skal have den dato som du tilbagebetalte tilgodehavendet.
  • Vælg konto 7310 - Skyldnere til kunder og 5710 - Bank som modkonto.
  • Beløbet som tilbagebetalingen lyder på skrives i Debit.
  • Godkend begge transaktioner

Nu har du bogført det tilbagebetalte tilgodehavende uden, at det reelt fremgår på din kunde, men som en postering i kassekladden. På den måde kan du også i bankafstemningen se, at der først har været et plus på banken og efterfølgende et minus uden, at dette påvirker din omsætning.

Har du spørgsmål til, hvordan du håndterer tilbagebetalinger af tilgodehavender, er du altid velkommen til at kontakte os på billy@billy.dk60 24 60 24 eller skrive til os på chatten.