E-commerce (electronic commerce) betyder e-handel på dansk, og skal forstås som handel på internettet via webshops.
E-commerce er et populært valg blandt forbrugerne. Det betyder, hård konkurrence blandt de mange webshops. Derfor får du her hjælp til at undgå 5 typiske fejl ved start af webshop.
Når du som webshop-ejer har fokus på at forstå forbrugerne og markedet, så kan din webshop få en stærk position online.
Når forbrugeren handler i webshops, så leder de typisk efter et specifikt produkt eller en ydelse. Derfor giver det en række fordele at vælge e-commerce frem for fysiske butikker:
Der er to målgrupper, som webshops sælger mest til: Børnefamilierne og familier med voksne børn.
Antal ordre: Børnefamilierne lægger flest ordre.
Beløb pr. ordre: Familier med voksne børn lægger de største ordre.
E-commerce tiltrækker en bred målgruppe, som primært består af forbrugere i alderen 16-64 år. Der er tendenser i onlinemarkedet som peger på, at ældre over 65 år i stigende grad vælger e-commerce.
Der er stor forskel på hvilke produkter, som sælger bedst inden for e-commerce:
I spidsen ligger tre kategorier:
1: Køb af tøj, og sports- og fritidsudstyr
2: Rejsebilletter
3: Ferieboliger
Lige i kølvandet finder vi køb af:
4: Møbler, legetøj og boligtilbehør
5: Internet, tv og telefoni
I midterfeltet har vi køb af:
6: Elektronik
7: Computer hardware
8: Film
Rosinen i pølseenden er køb af:
9: Forbrugsvare
10: Medicin
Hvis du leder efter viden om salgsvolumen for produkter, vi ikke har nævnt, så er Danmarks Statisik værd at se nærmere på.
Fik du svar på dit spørgsmål?
Fedt! Har du prøvet bogføring i Billy?
Prøv Billy gratis i 30 dageI Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du kan få support alle ugens 7 dage både på mail, telefon og chat.