E-commerce - Hvad er e-commerce? 

E-commerce (electronic commerce) betyder e-handel på dansk, og skal forstås som handel på internettet via webshops.

E-commerce er et populært valg blandt forbrugerne. Det betyder, hård konkurrence blandt de mange webshops. Derfor får du her hjælp til at undgå 5 typiske fejl ved start af webshop.

Når du som webshop-ejer har fokus på at forstå forbrugerne og markedet, så kan din webshop få en stærk position online

Hvorfor vælger forbrugerne e-commerce?

Når forbrugeren handler i webshops, så leder de typisk efter et specifikt produkt eller en ydelse. Derfor giver det en række fordele at vælge e-commerce frem for fysiske butikker:

  1. Google gør det gennemskueligt: En googlesøgning på et specifikt produkt gør det nemt at sammenligne priser og overskue produktudvalget. Samtidig giver en googlesøgning et større produktudvalg set i forhold til en butik eller et storcenter.
  2. Bestilling med få klik: Vejen fra at finde det rette produkt til at købe produktet er klaret med få klik. 
  3. Hurtig levering: Varerne kommer til døren eller i en pakkeshop. Køber forbrugeren oven i købet for et større beløb, så tilbyder mange webshops gratis levering.
  4. Webshops har døgnåbent: Netbutikkerne giver mulighed for at købe produkter og ydelser, lige når det passer ind i en travl hverdag.
  5. Ingen tidskrævende og forgæves besøg: I webshops slipper forbrugeren for at gå forgæves, som det kan ske i en fysisk butik med udsolgte vare. Hvis en vare er udsolgt i webshoppen, så tager det ikke mange sekunder at finde ud af det. Samtidig oplyser de fleste webshops en estimeret dato for, hvornår varen igen er på lager. Typisk vil en google søgning også kunne finde andre webshops, som har varen på lager.

Hvem køber mest online? 

Der er to målgrupper, som webshops sælger mest til: Børnefamilierne og familier med voksne børn. 

Antal ordre: Børnefamilierne lægger flest ordre.

Beløb pr. ordre: Familier med voksne børn lægger de største ordre.

E-commerce tiltrækker en bred målgruppe, som primært består af forbrugere i alderen 16-64 år. Der er tendenser i onlinemarkedet som peger på, at ældre over 65 år i stigende grad vælger e-commerce.

Hvilke produkter sælger bedst inden for e-commerce? 

Der er stor forskel på hvilke produkter, som sælger bedst inden for e-commerce:

I spidsen ligger tre kategorier: 

1: Køb af tøj, og sports- og fritidsudstyr

2: Rejsebilletter

3: Ferieboliger

Lige i kølvandet finder vi køb af:

4: Møbler, legetøj og boligtilbehør 

5: Internet, tv og telefoni

I midterfeltet har vi køb af: 

6: Elektronik

7: Computer hardware

8: Film

Rosinen i pølseenden er køb af: 

9: Forbrugsvare

10: Medicin

Hvis du leder efter viden om salgsvolumen for produkter, vi ikke har nævnt, så er Danmarks Statisik værd at se nærmere på.

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du kan få support alle ugens 7 dage både på mail, telefon og chat.

Prøv Billy gratis i 30 dage