5 typiske fejl ved start af webshop

Tobias Ehlig

9. juli 2015

E-handel er efterhånden en moden industri i Danmark, og det er ikke længere muligt at få succes med at drive en webshop, uden at man går 100 % seriøst til opgaven. Når du starter din nye webshop, er der en lang række af valg, der skal tages, og i denne artikel vil jeg beskrive de 5 typiske fejl, jeg ser folk lave, når de starter en ny e-handelsforretning.

1. Mine kunder kommer af sig selv

I grove træk kan man dele webshop-ejere op i to grupper. Dels er der den klassiske handelsperson, som har fuldstændig styr på produkter og indkøb i sin branche – og disse produkter har han ”tilfældigvis” valgt at sælge på nettet. Dels er der så den anden type, som jeg vil kalde internet-iværksætteren – han ved ikke særlig meget om sin branche, men til gengæld er han skarp på konverteringsoptimering og online markedsføring.

Hvis du er i den første gruppe, så risikerer du at lave det, der i mine øjne er den absolut største fejl i forbindelse med start af webshop. Du er måske typen, der kunne finde på at åbne en fysisk butik, men vælger internettet, fordi det er nemmere og fordi ”det er fremtiden”. Hvis du skulle åbne en fysisk butik, kunne du finde et dyrt lokale på Strøget, og så ville det største marketing-arbejde sådan set allerede være lavet.

Situationen er dog en helt anden på internettet. Der er ikke nogen nem vej til maksimal synlighed for en webshop. Du kan altså have nok så gode produkter til nok så lave priser, men hvis din webshop ikke er synlig, så svarer det til at åbne verdens bedste fysiske butik ude i en ørken – tror du, at den ville blive en succes?

Min pointe her er, at du skal sørge for at have styr på de forskellige markedsføringskanaler som Google, sociale medier, affiliate osv., for ellers kommer der ganske enkelt ingen kunder ind i din forretning, uanset hvor godt et produktsortiment du har.

Et rigtig godt sted at begynde, som webshop-ejer, er remarketing på Google eller Facebook. Det er et effektivt marketingværktøj, som gør det muligt at annoncere over for tidligere besøgende i din webshop. Og de tidligere besøgende vil du rigtig gerne have fat i. Oftest skal der nemlig mere end ét besøg til før en potentiel kunde lægger en ordre i din webshop.

2. Mine priser skal være de laveste på markedet

Denne fejl ligger lidt i forlængelse af den første. Min opfattelse er, at mange e-købmænd tror, at det vigtigste ved at drive en webshop er at kunne tilbyde de laveste priser. Dels skyldes dette, at konkurrencen efterhånden er rigtig hård, og dels skyldes det, at e-handel traditionelt set har været drevet af kundernes ønske om at kunne købe varerne billigere. I dag er ren og skær bekvemmelighed ved at købe online et markant større fokusområde hos forbrugerne.

For din webshop betyder det helt konkret, at du ikke nødvendigvis behøver at kunne tilbyde de absolut laveste priser i din branche, hvis ellers du formår at være synlig på alle de rigtige kanaler, have et brugervenligt website og tilbyde al den nødvendige information om dine produkter.

3. Min webshop skal servicere en lille niche

Som følge af den øgede konkurrence begynder flere og flere at arbejde i nicher, fordi man dermed hurtigere kan opnå en solid position på sit marked, end hvis man vælger et større marked med hårdere konkurrence.

I nogle tilfælde kan dette også være en god strategi, hvis du ellers kan finde en helt specifik niche, som er blevet overset af de større webshops. Det kan fx være, at du vil sælge indendørs fodboldstøvler, fordi du mener, at de store sportsbutikker online ikke tilbyder et godt nok udvalg af disse, og at du dermed kan servicere denne niche bedre.

Mit råd her er dog at passe på, at din niche ikke bliver for lille. I min tid som e-købmand har jeg startet forskellige niche-shops, og her har jeg ret hurtigt måttet se i øjnene, at potentialet på sådan et lille marked ikke er særlig interessant, hvis man virkelig vil starte en stor og sund e-handelsvirksomhed. Lige nu driver jeg fx eCykelhjelm.dk, som udelukkende har fokus på salg af cykelhjelme – det er sådan set en god niche, men faktum er desværre bare, at jeg ret hurtigt vil ramme et loft for, hvor stor forretningen kan blive, og det er ekstremt demotiverende.

Når det så er sagt, så har man med en god niche-webshop i Danmark altid mulighed for at kigge uden for landets grænser, og det vil absolut også være min klare anbefaling, når du ikke føler, at du kan vokse mere med din danske webshop. Et marked som Sverige er oplagt at prøve af som det første, bl.a. fordi du kan sende pakker til Sverige via din eksisterende aftale med Post Danmark (som er ejet af svenske PostNord).

4. Mit valg af webshopsystem er ikke vigtigt

Der findes et hav af forskellige webshopsystemer derude, og den helt store forskel på dem er, hvorvidt du betaler et månedligt gebyr for, at en virksomhed står for driften af den, eller om du modsat vælger at downloade et gratis open-source system, som du selv drifter.

I mine øjne afhænger dit valg i høj grad af dit ambitionsniveau og dine tekniske færdigheder. Hvis du fx bare vil starte en lille hobbyforretning og ikke har nogen teknisk viden, så ville jeg uden tvivl vælge en såkaldt ”hosted” løsning, hvor du betaler nogle få hundrede kroner om måneden for, at du til gengæld ikke skal bekymre dig om det tekniske.

For nylig bragte jeg en artikel her på bloggen om valg af webshopsystem. Hvis du netop nu står overfor at skulle vælge system til din nye webshop, så bør du helt sikkert læse det indlæg.

5. Min forretning skal kunne det hele fra dag 1

Der er absolut ikke noget i vejen for at starte stille og roligt ud. Ikke dermed sagt, at du ikke skal lægge mange timer i projektet fra starten af, men måske kan du outsource nogle af opgaverne i opstartsfasen, så du ikke står med det hele selv?

En af de klassiske overvejelser er, hvorvidt du skal købe dit eget lager hjem, eller om du skal vælge en dropshipping-løsning, hvor din leverandør selv sender varerne direkte ud til dine kunder. En helt tredje mulighed er at starte din webshop op som en affiliate-side for blot at se, om du overhovedet kan skaffe noget trafik til siden, inden du sætter hele verden i bevægelse for at få webshoppen ordentligt op at stå.

I øjeblikket er jeg selv ved at starte en ny webshop, og dette har jeg grebet an på en lidt speciel måde. Det er nemlig foregået således, at jeg som det første ganske enkelt bare købte et domæne og så begyndte at blogge om de produkter, jeg planlagde at sælge i webshoppen. Så kom der lige så stille trafik til siden, og jeg fik vist proff off concept. De besøgende sendte jeg så videre til andre webshops, der solgte produkterne, for dermed at få affiliate-provision.

Efter at have fået bekræftet, at jeg rent faktisk formår at få besøgende, der efterspørger produkterne, ind på siden, er jeg gået i gang med at opbygge en webshop, som i første omgang skal køres via en dropshipping-aftale, så jeg slipper for selv at have varerne på lager. På den måde tager jeg altså et lille step i den rigtige retning uden at tage unødvendigt store risici. Det projekt kan du følge på Festli.dk, hvor jeg snart går fra blot at have en blog til at have en decideret webshop.