Hvordan får du kunder i din webshop med remarketing?

Dato:27. juli 2018
Læsetid:6 minutter

Når du har startet din webshop, vil du hurtigt opdage, at de færreste besøgende på din side rent faktisk køber dine varer i første hug. Derfor vil du gerne lokke de besøgende ind på din side igen og igen. På den måde øger du nemlig chancerne for, at de bliver til en kunde i din webshop.

Men hvordan annoncerer du over for præcis de besøgende, du har haft i din webshop? Det kan du blandt andet gøre med remarketing i Google AdWords.

I dagens udgave af Billys webshop-serie ser vi nærmere på remarketing i Google AdWords. Men først skal vi lige have styr på hvad remarketing er, og hvorfor remarketing er en god investering.

Hvad er remarketing?

Med remarketing kan du annoncere over for de personer som tidligere har besøgt din webshop uden at købe dine produkter eller ydelser. Remarketing kan booste din Conversion Rate og ROI, fordi du øger chancerne for et køb ved at få tidligere besøgende tilbage i din webshop.

Hvis en kunde eksempelvis har kigget på en bestemt kjole uden at købe, har du nu mulighed for efterfølgende at vise kunden annoncer med netop denne kjole eller relaterede produkter. På den måde kan du hele tiden minde kunden om de produkter, han/hun allerede har vist interesse for.

Hvorfor er remarketing en god investering?

Remarketing er en af de bedste måder, du kan benytte dit markedsføringsbudget på. Du har nemlig mulighed for at henvende dig direkte til besøgende, der allerede har vist interesse for din webshop og de præcise produkter, du viser dem. Du ved, at interessen er der. Derfor er chancen for, at kunden ender med at købe produktet i sidste ende langt større, end når du annoncerer for potentielle kunder, der aldrig før har besøgt din webshop.

Men det er kun rigtig kloge marketingkroner, hvis du ved præcis, hvad du har tjent på din marketingindsats. Conversion Rate og ROI er nøgleordene. Når du har styr på det, har du nemlig mulighed for at justere undervejs. Samtidig sikrer du dig, at du udnytter mulighederne med remarketing optimalt.

Hvordan udnytter du mulighederne med Google AdWords-remarketing?

Mulighederne for remarketing i Google AdWords er mange, men inden vi guider dig igennem mulighederne, er der noget, du bør overveje.

Hvad vil du gerne opnå med din remarketing indsats?

Overordnet er der tre retninger, du kan gå:

  • Målret dine remarketing kampagner mod personer, som ikke har udført den ønskede handling på en side i din webshop.
  • Målret dine remarketing kampagner mod personer, som er gået i stå på en bestemt side i check-out processen, og derfor ikke har gennemført et køb.
  • Målret dine remarketing kampagner mod personer, som ikke har set den side du godt kunne tænke dig, at de skal se.

Når du har besluttet dig for en retning for din remarketing kampagne, så er du klar til at kaste dig over opsætningen i Google AdWords.

Guide til Google AdWords-remarketing

Du har som sagt en række forskellige muligheder for at lave remarketing kampagner i Google AdWords. Du kan med fordel bruge de overvejelser, du lige har gjort dig til at vælge.

Du kan vælge:

Standard remarketing Med standard remarketing kan du vise annoncer til personer, som har besøgt din webshop, mens de besøger andre websites. Annoncerne vises i Googles displaynetværk, som er de bannerannoncer du ser på andre websites.

Dynamisk remarketing Ligesom med standard remarketing målretter du dine annoncer til personer som har besøgt din webshop. Men med dynamisk remarketing kan du vise specifikke produkter, den enkelte bruger har vist interesse for.

Remarketinglister til søgeannoncer Når en person har klikket sig ind i din webshop efter en søgning på Google, så vil de også se din webshop i søgeresultatet næste gang de søger på samme emne.

Videoremarketing Du kan også vise annoncer til personer som har interageret med dine videoer eller din YouTube-kanal. Dine annoncer vises, mens de bruger YouTube og på øvrige websites m.m.

Remarketing baseret på kundelister Ved at uploade lister med oplysninger om dine kunder, kan du vise dem annoncer, mens de er logget ind på Google.

Der er altså mange forskellige muligheder for at bruge Google AdWords til remarketing. Vi har valgt at gå i dybden med dynamisk remarketing, da det giver mulighed for at vise dine tidligere besøgende relevante produkter fra din webshop.

For at gøre det hele lidt nemmere for dig, har vi lavet en step-by-step guide til dynamisk remarketing i AdWords:

Step 1: Identificer din virksomhedstype

Første skridt er at vælge virksomhedstype. Det har betydning for, hvordan du beskriver dine produkter, typen af feed, annoncelayout m.m.

Du vælger detailhandel, når du driver en webshop.

Step 2: Tilknyt din AdWords-konto og din Google Merchant Center-konto

Som forberedelse til step 4, hvor du opretter dit feed, skal du knytte din AdWords-konto til din Google Merchant Center-konto. Når du gør det, kan du nemlig hente produktdata til dine kampagner.

Du gør det i dit Google Merchant Center, hvor du går ind under ‘kontolinking’.

Step 3: Opret en kampagne til dynamisk remarketing

Næste step i processen er at oprette din dynamiske remarketing kampagne. Her vælger du:

  • Din virksomhedstype (fra step 1)
  • Dit budget
  • Din budgetstrategi

Det er også her du vælger de målgrupper, du gerne vil nå ud til. Du vælger dine målgrupper ved at oprette en annoncegruppe under ‘remarketinglister’.

Step 4: Opret et feed

Nu er det tid til, at du skal levere oplysninger om dine produkter fx. pris, lagerstatus, farve og billeder. Det sker i et feed, som indeholder alle dine produktoplysninger.

Du kan generere et feed på mange måder. Afhængigt af hvilken webshop-løsning du har, kan du oftest generere et feed automatisk. Du kan også overveje at gøre det manuelt første gang, da det kan være mere lige til.

Når du har oprettet dit feed kan Google AdWords udvælge specifikke produkter fra dit feed til hver enkelt dynamisk annonce baseret på brugerens adfærd i din webshop.

Med Google AdWords ‘Planlagte hentninger’ kan Google hente oplysninger fra dit feed automatisk. Det er en fordel at aktivere funktionen, fordi du slipper du for at opdatere manuelt.

Step 5: Tilføj tags på dit website

Et tag er et stykke kode, som du downloader i Google AdWords. Når du eller din programmør tilføjer koderne til din webshop, kan Google samle data om, hvilke produkter eller sider den enkelte besøgende har kigget på.

Du downloader dine tags i ‘Målgruppeadministratoren’ under din Google AdWords-konto.

Step 6: Opret dynamiske displayannoncer

Nu er du næsten i mål. Du mangler kun at oprette dine responsive annoncer, som viser produkterne fra dit feed.

Du opretter dine annoncer under Displaykampagner eller Søgekampagner i Google AdWords. Her vælger du annoncegruppen, billeder, en kort overskrift, en lang overskrift, en produktbeskrivelse, din virksomheds navn og din webadresse.

Vupti, og du er færdig med din første remarketing kampagne i Google AdWords.

Vi håber, at vores guide har givet dig mod på at udnytte mulighederne med remarketing i Google AdWords.

Bonustip: Du kan skabe gratis trafik med SEO. Det vidste du nok godt, men ved du også hvilke fejl mange webshop-ejere begår? Læs med her og lær hvordan du snor dig uden om de typiske SEO-fejl.

Hvis du overvejer andre medier til remarketing, så kan du også læse vores guide til Facebook-retargeting her.

Hvis du er nysgerrig på, hvordan du bogfører dine Google annoncer, så kan du få svaret i vores support artikel.

Næste gang

I næste uge kommer Billys webshop-serie til at handle om, hvordan du får meningsdannere til at sprede budskabet om dine produkter - læs med her.

Og fik du ikke læst vores forrige blogindlæg om logistiske udfordringer og muligheder, så kan du læse det her.

  • Trends for e-handel i 2024 - Se hvad du skal være opmærksom på 
  • Gratis budgetskabelon – få overblik over din virksomheds økonomi
  • Billy vs. Dinero: Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?