Hvordan når du ud til din målgruppe med influencer marketing?

Stine Due Jensen

3. august 2018

Med influencer marketing kan du skabe et autentisk og troværdigt budskab til din målgruppe. Når personer vi har tillid til anbefaler produkter, er vi som forbrugere langt mere tilbøjelige til at lade os påvirke i købsprocessen. Derfor er begrebet ‘influencer marketing’ en prioritet i mange virksomheders marketingstrategi.

I dagens udgave af Billys webshop-serie kigger vi på, hvordan du kan nå din målgruppe gennem indflydelsesrige personer. Vi guider dig igennem muligheder og faldgruber, så du kan komme godt fra start med influencer marketing.

Hvad er influencer marketing?

Influencer marketing handler om at skabe strategiske samarbejder med indflydelsesrige personer, som er i kontakt med netop din målgruppe. Med de rigtige influenter kan du påvirke potentielle købere på en autentisk og troværdig måde. Influenterne kan eksempelvis være være bloggere, Youtubere, kendisser og Instagrammere, som har en stor og engageret skare af følgere.

Hvorfor bør du benytte influencer marketing?

Når du skaber værdifuldt content i samarbejde med en influent, så opnår du større påvirkning af din(e) målgruppe(r) end du ville gøre med traditionel markedsføring. Det skyldes, at influenter har rigtigt meget at skulle have sagt.

Forbrugerne vægter anmeldelser fra andre brugere, de stoler på og identificerer sig med, meget højt. Du får altså et kvalitetsstempel og en styrket troværdighed af dit brand og dine produkter. Og hvis influencer marketing gøres rigtigt, får du skabt mere trafik og flere salg i din webshop.

Udover at skabe salg kan du også:

  • Skabe kendskab til dit brand på en troværdig måde
  • Uddanne og inspirere potentielle kunder
  • Nå ud til bestemte målgrupper, der kan være sværere at ramme via andre platforme
  • Skabe organisk omtale via influentens følgere
  • Skabe opmærksomhed omkring en produktlancering
  • Opnå flere reaktioner på sociale medier

Hvis du kan se værdi i at bruge influencer marketing, som en del af din markedsføringsstrategi, så må du hellere læse videre. Vi giver dig nemlig et lynkursus i influencer marketing, så du kan komme godt fra start.

Hvordan kommer du i gang med influencer marketing?

Før du går i gang med influencer marketing, skal du være bevidst om, hvem du vælger at indgå samarbejder med, og hvordan deres brand harmonerer med dit. Det er vigtigt at være selektiv og gå efter relevans for dit brand.

I jagten på en influent kan du overveje:

  • Hvem skriver om din branche?
  • Hvem lytter dine kunder til?
  • Hvordan er influentens vinkel, stil og metode i forhold til content? Og hvilke emner interesserer de sig for?
  • Hvordan passer influentens brand med dit brand? Og hvilke andre brands har influenten samarbejder med?
  • Hvilken målgruppe når influenten ud til? Hvor mange følgere har influenten? Og har influenten en engageret skare af følgere?

Når du har fundet en eller flere influenter så husk, at du opnår det bedste samarbejde, når det økonomiske incitament ikke er drivkraften for samarbejdet. Du behøver heller ikke finde en horde af influenter. Den mest langtidsholdbare vej til succes er nemlig kvalitet frem for kvantitet.

Det er også vigtigt, at du undgår influenter, som ugen forinden har omtalt dine konkurrenter. Det kan nemlig virke utroværdigt, og så mister du en stor del af den værdi influencer marketing kan give. I værste fald kan det skade dit brand.

Men med grundig research og et godt match mellem dit brand og influenten, kan influencer marketing være en rigtig god forretning.

Nu tænker du måske - Hvor starter jeg så lige jagten på influenter? Og hvordan skaber jeg kvalitetsindhold? Og hvordan måler jeg effekten af min investering? Og hvilke faldgruber skal jeg have for øje? Det vil vi forsøge at svare på i de følgende afsnit.

Hvordan finder du dine influenter?

At finde den rigtige influent er en af de største udfordringer ved influencer marketing. Dit valg har nemlig afgørende betydning for, hvor stor succes du får med projektet. Derfor er det virkelig vigtigt at investere tid i denne proces eller få hjælp hos professionelle.

Når du vælger at søge professionel hjælp:
Når du vælger at bruge et bureau til din søgen efter en influent, så vil du få en masse foræret.

Du får adgang til en database med potentielle influenter, hvor du kan indtaste forskellige søgekriterier. På den måde kan du hurtigt udvælge potentielle influenter, som du kigger nærmere på. Her kan du bruge de overvejelser, du gjorde dig i forrige afsnit.

Du vil også få nemmere ved at analysere resultatet, fordi bureauet leverer alle de nødvendige data fra kampagnerne med dine influenter.

Ulempen ved at bruge et bureau er selvsagt, at du må kaste flere penge efter din influencer marketing indsats. Men det kan være rigtig godt givet ud, fordi det kan være en stor udfordring at finde det rette match med en influent - jo bedre match, jo bedre resultat.

Men hvilke bureauer kan hjælpe med influencer marketing?

En hurtig søgning på Google resulterer i en lange række af bureauer, som står klar til at hjælpe dig. Du kan blandt andet støde på:

  • Meltwater
  • Bloggers Delight
  • Tailify
  • Oktober KBH
  • SMAC Agency

Når du vælger selv at finde dine influenter:
Hvis du selv vil finde en influent, kan det hurtigt blive en tidskrævende opgave og der er langt imellem de gode deals med influencerne. Men det kan blive en succes, hvis du er grundig og investerer den nødvendige tid.

Den største fordel ved selv at gå på jagt efter en influent er, at du kan finde en mindre kendt og nichepræget influent. Det kan skabe solid troværdighed, og gøre det til en mindre post på budgettet.

Du kan skyde genvej via Loggershut, som er en influencerportal, hvor fokus er på micro-influencers. Herved sparer du tid i din søgning og kommunikation med influencerne, og så er det endda billigt.

Dernæst må du overveje, hvilken social platform og hvilken type content, der bedst fanger din målgruppe. Når du ved det, kan du gå i gang med at søge på relevante søgeord eller hashtags på platformen. Udvælg de mest relevante influenter og overvej:

  • Om de har ‘ægte’ følgere
  • Hvor engageret er deres følgere - kig på kommentarer og likes
  • Tjek geografisk rækkevidde for målgruppen ved hjælp af Google Ads
  • Skab dig et indtryk af deres blog og type content

Herefter kan du gå i dybden ved at tage udgangspunkt i de overvejelser, du gjorde dig i forrige afsnit.

Det var blot et par tips til, hvordan du kan gribe det an, når du søger på egen hånd.

Bonus tip: Hvis du vil gøre det nemmest muligt for dig selv, så start med Instagram. Det er den suverænt mest populære social-platform blandt influenter og virksomheder i Danmark. Derfor kan du forvente at finde flest valgmuligheder her.

Hvordan skaber du kvalitetsindhold med din influent?

Når du skal samarbejde med en influent, så er det en god idé at være nysgerrig på deres tilgang. De har nemlig alle hver deres måde at gøre tingene på, og tilgangen til deres målgruppe bygger selv sagt på rå erfaringer. Derfor kan det være en fordel at give influenten lidt frie tøjler i forhold til budskab og contenttype. Tør du det, så opnår du også større troværdighed og autencitet.

Det kan også skabe et større engagement hos influenten, når du giver dem frihed til selv at tilpasse kommunikation til deres univers på de sociale medier. Men du skal selvfølgelig aldrig gå på kompromis med din virksomheds identitet, mål og branding guidelines.

Bonus tip: Kvalitetsindhold er ikke kun lækre billeder og fængende tekster, det er i høj grad også videoer. Tendenserne på Facebook, Instagram og selvfølgelig YouTube tegner et klart billede af, at brugerne er vilde med video. Det betyder ikke, at video nødvendigvis er det rigtige for dig, men det er vigtigt ikke at glemme den mulighed for at fange din målgruppes opmærksomhed.

Hvordan måler du på dine influent-samarbejder?

Første skridt mod at vurdere om dine samarbejder har en økonomisk gevinst er at blive helt klar over, hvad du gerne vil opnå med hvert enkelt samarbejde. Vil du gerne opnå kendskab hos din målgruppe? Eller vil du i superligaen for influencer marketing ved at opnå organisk omtale? Eller?

Din målsætning har betydning for, hvilke parametre du skal fokusere på, når du analyserer dine data. Her får du et overblik over, hvad dine data kan afsløre:

  • Trafik i din webshop: Stiger trafikken i din webshop umiddelbart efter din influencer kampagne, så har kampagnen haft succes med at øge kendskabet over for nye potentielle kunder.

  • Dine salgstal: Du kan bruge Google Ads eCommerce til at tracke om kampagnen har givet direkte salg umiddelbart efter eller over en given periode.

  • Dine social media-profiler: En stigning i følgere på de sociale medier vil muligvis ikke give salg på den korte bane, men du har fået deres opmærksomhed, og med tiden kan de blive betalende kunder eller loyale tilhængere.

  • Unikke besøg i din webshop: Når en kampagne har haft succes med at skabe kendskab til dit brand, så vil du se en stigning i antal unikke besøg i din webshop. Når du begynder at se en stigning i antallet af genbesøg i din webshop, så kan det indikere, at dine besøgende lægger an til et køb. Det er nemlig de færreste, som lægger en ordre første gang de besøger en webshop.

Efterhånden som du får samlet dine data, kan du begynde at optimere din influencer marketing indsats.

Hvis du har flere influenter, kan du rangere dem efter performance, så du kan se, hvem du skal bruge dine ressourcer på. På sigt vil du måske også finde frem til en potentiel ambassadør, som du kan lave et langsigtet samarbejde med.

Du kan også analysere dig frem til, hvilken type content din målgruppe reagere positivt på. Måske kan du oven i købet vurdere, hvilke sociale medier fungerer bedst.

Der er mange muligheder for justeringer, og jo mere du dykker ned i den data du har tilgængelig, jo mere får du ud af din indsats.

Men hvor kan du få data fra?

Du kan få din data mange steder fra. En oplagt mulighed er at tjekke Google Ads (eCommerce). Du kan også sætte tracking op for hvert blogindlæg gennem din influent ved hjælp af URL builder fra Google. Din influent kan også levere data til dig om den konkrete kampagne.

Den aller nemmeste løsning er at bruge et bureau. Gør du det, så får du alle data serveret på et sølvfad et og samme sted.

Bonustip: Når du får skabt trafik i din webshop, så er det bare med at samle e-mails. Det er nemlig en uhyre effektiv måde at markedsføre din webshop. Og faktum er, at de færreste lægger en ordre første gang de besøger din webshop. Derfor vil du gerne skabe kontakt til dine besøgende, så du øger chancerne for et genbesøg og i sidste ende et køb. Nysgerrig? Så læs mere her.

Hvad skal du være opmærksom på, når du bruger influencer marketing?

Til trods for at influencer marketing kan skabe troværdige og autentiske budskaber til dine målgrupper, så er der også nogle ting, du bør være opmærksom på:

  • Undgå direkte salg: Den største fejl du kan begå er at bruge din kampagner til direkte salg. Det undergraver nemlig den troværdighed og autencitet, du får med influencer marketing.

  • Mindre kontrol: Uanset hvordan du kører dit samarbejde med din influent, så vil du miste kontrol i forhold til, når du selv kører en kampagne. Den bedste sikkerhed for kvalitet opnår du ved at gøre dig umage i din søgen efter din influent.

  • Micro-influenter: Hvis din webshop ikke har vokset sig stor endnu, så kan det være en fordel at gå efter micro-influenter. De er mere nichepræget og har færre følgere. Det lyder muligvis ikke så attraktivt, men de kan skabe et højt engagement med deres niche-følgere. Det betyder i sidste ende, at det kan blive en bedre investering. Samtidig er det mere budgetvenligt.

  • Købte følgere: Der er flere ting, som kan pege på, at en influent har købte følgere. Tjek hvor mange likes hvert enkelt billede får, om der er danske kommentarer, antal billeder/ posts og om det ser professionelt ud.

  • Standardiserede produkter: Hvis konkurrerende webshops sælger præcis de samme produkter som dig, så kan du risikere at hjælpe dine konkurrenter i stedet for dig selv. Det går galt, når du får en influent til at omtale standardprodukter frem for dit webshop-brand eller unikke produkter.

Nu er vi ved vejs ende, og vi håber, at vores indspark har givet dig mod på at gøre influencer marketing til en del af din markedsføringsstrategi.

Næste gang

I næste uge kommer Billys webshop-serie til at handle om, hvordan du splittester din webshop, så du ved hvilket webshop-design, der faktisk skaber salg - læs med her.

Og fik du ikke læst vores to forrige blogindlæg om ‘Remarketing i Google Ads’ og ‘Retargeting på Facebook’, så kan du læse dem her.