Ved du, hvad der skaber køb i din webshop? Eller er du bare heldig?

Julie Tandrup Gravesen

9. august 2018

Hvis de ændringer du laver i din webshop sker ud fra antagelser om, hvad der virker, så skal du være mere end almindeligt heldig, hvis din webshop bliver ordentligt optimeret.

Vinderstrategien er at A/B splitteste din webshop fra første dag du går live til du får grå hår. På den måde opnår du et godt indblik i, hvordan du bedst kan fange dine besøgende og i sidste ende skabe flere køb.

I dagens udgave af Billys webshop-serie kigger vi blandt andet på, hvad du kan splitteste og hvordan du skaber brugbare resultater af testen.

Hvad er en splittest?

En splittest er en af de mest simple og effektive metoder til at øge konverteringsraten i din webshop. Samtidig er det et budgetvenligt tiltag, som derfor nemt bliver til en god investering af din tid.

Når du splittester elementer i din webshop, fordeler du webshoppens trafik mellem to eller flere sider – typisk vil det være side A og B. Derfor kaldes en splittest oftest en A/B splittest. Det giver mulighed for sideløbende at afprøve to forskellige versioner af én side. På den måde kan du danne dig et indtryk af, hvilke elementer der fungerer godt i din webshop.

Hvis du eksempelvis gerne vil teste, om besøgende i din webshop køber mest, når din ”Læg i kurv”-knap er grøn eller rød, er det oplagt at lave en splittest. Når en splittest er oppe at køre, vil halvdelen af dine besøgende nemlig se en side med en rød knap, mens den anden halvdel vil se en side med en grøn knap. Bortset fra farven på knappen, vil de to sider være ens.

Når din splittest er afsluttet, kan du se, hvilken side har haft størst succes blandt dine besøgende, og det giver dig mulighed for at optimere din side.

En ulempe ved splittests er, at det kan tage lang tid for en nystartet webshop. Du skal nemlig indhente nok data til endeligt at kunne afgøre, hvilken side har skabt bedst resultater. For at få brugbar kvalitetsdata, skal der typisk et par tusinde besøgende til. Så har du lige klippet det røde bånd og åbnet din webshop, så må du nok finde tålmodigheden frem.

Hvad kan du splitteste?

Principielt set kan du foretage splittests af næsten hvad som helst. Dog kan det tage lang tid for dig, der stadig er ny på webshop-markedet, at samle tilstrækkelige mængder data. Derfor kan det være en en god idé at starte med nogle af de elementer, der kan have direkte effekt på din konverteringsrate. Du kan for eksempel teste:

  • Dine call-to-action- eller konverteringsknapper - begge kan blive testet i forhold til farve, placering, størrelse og tekst.

  • Dine overskrifter og brødtekst – virker et mere afslappet sprog måske bedre end et mere formelt? Kan det bedst svare sig at være pågående, eller reagerer din målgruppe negativt på dette?

  • Dine elementer fx billeder – skaber store billeder flere salg? Eller fjerner det fokus fra budskabet?

  • Selve sidens opbygning – hvor kan det bedst svare sig at placere tekst, billeder, knapper osv.?

Med dine splittest kan du altså få brugbar viden om en masse forskellige elementer, som kan have betydning for dine besøgendes adfærd i din webshop.

Hvordan laver du en splittest?

Det er vigtigt, at du ikke kaster dig ud i flere tests på én gang på samme side, når du skal lave en splittest for første gang. Når du holder dig til en test per side ad gangen, kan du bedre sikre testens korrekthed. Vælger du at lave flere ændringer på én side, kan du få svært ved at gennemskue hvilke ændringer, som har har givet resultater.

Eksempel: Hvis du holder dig til kun at teste en ting ad gangen, eksempelvis farven på en call-to-action-knap, kan du danne dig et godt overblik. Det bliver let at vurdere, om siden med den røde call-to-action-knap får flere reaktioner end siden med den grønne call-to-action-knap.

Når du har indsamlet nok data, kan du begynde at danne dig et overblik over det samlede resultat. Først og fremmest er det en god idé at se på konverteringsraten. Hvilken side har den bedste konverteringsrate, den originale side eller den redesignede? Og er der overhovedet en mærkbar forskel?

Når du har set på konverteringsraten, kan du med fordel gå lidt mere i dybden med analysen. Læg mærke til:

  • Hvor mange trykker sig videre fra de testede sider til næste side i din webshop?
  • Hvor længe opholder besøgende sig på de to sider?
  • Hvor mange sider ender de besøgende med at besøge?
  • Hvor mange produkter køber de, og hvad er den gennemsnitlige ordreværdi?
  • Hvor mange besøgende ender med at henvende sig til supporten?

Dine svar på spørgsmålene siger noget om, hvor godt de to forskellige sider virker. Derfor ved du nu, hvilken løsning du skal benytte for at optimere din webshop.

Men hvordan opretter du en splittest rent praktisk?

Der findes et hav af forskellige løsninger til at udforme splittests af webshops og hjemmesider. Og du kan næsten ikke undgå at støde på de her tre løsninger:

Visual Website Optimizer giver dig mulighed for at oprette forskellige versioner af din side, og sørger for at fordele de besøgende ligeligt mellem de to sider.

Optimizely er også et fint bud. Det fungerer godt, og der er mulighed for en måneds gratis prøveperiode.

Sidst men ikke mindst har Google lanceret deres eget gratis splittest redskab, Google Optimize, der kan integrere til både Google Analytics og Ads.

Dit valg af splittest software er i høj grad et spørgsmål om smag, fordi der findes mange rigtig fornuftige løsninger på markedet.

Vi håber, at vi har givet dig mod på at optimere din webshop ved hjælp af splittests. Også selvom det kan tage lidt tid at samle nok data, når du er relativt ny på webshop-markedet.

Næste gang

I næste uge kommer Billys webshop-serie til at handle om, hvordan du skaber tryghed for kunderne og i sidste ende øger omsætning i din webshop - læs med her.

Og fik du ikke læst vores forrige blogindlæg om influencer marketing, så kan du læse det her.