3 tips til trygge kunder og øget omsætning i din webshop

Julie Tandrup Gravesen

17. august 2018

Dine kunders tryghed er en afgørende faktor, når indkøbskurven skal fyldes. Der er mange muligheder for, at forbedre kundens overordnede tryghedsfølelse. Noget af det mest afgørende er, at have en let gennemskuelig hjemmeside med en høj grad af sikkerhed og gode anmeldelser fra tidligere kunder.

I dagens udgave af Billys webshop-serie giver vi dig tre tips, som kan skabe tryghed for dine kunder. For dig kan trygge kunder betyde øget omsætning, og det er jo slet ikke dårligt at kunne bogføre endnu flere salg.

Tip 1: E-mærket

E-mærket er udarbejdet af bl.a. Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, og fungerer som kundens garanti for sikker nethandel. E-mærkede webshops bliver løbende kontrolleret, for at sikre at alle de forbrugerbeskyttende krav bliver overholdt. Med mærket viser du, at din webshop følger loven og beskytter kunden som forbruger.

Fordelene ved e-mærket er, at du får:

  • Adgang til ubegrænset juridisk rådgivning
  • Hjælp til kundesager
  • En grundig juridisk gennemgang af din webshop

E-mærket er derfor et rigtig godt værktøj til at give dine kunder tryghed fra starten, også selvom du endnu ikke har tonsvis af gode anmeldelser på Facebook og Trustpilot. Endnu en gevinst ved e-mærket er, at du kan opnå en bedre click-through-rate og højere konverteringsrate.

Det er dog ikke gratis at blive e-mærket. Derfor må du overveje, om det er en udgift, du har plads til i budgettet. Måske kan det bedre svare sig for dig, at vente til din webshop er kommet godt i gang. Når du har flere besøgende, kan mærket nemmere tjene sig selv hjem med den potentielt højere konverteringsrate.

Tip 2: Trustpilot

Noget af det, der for alvor skaber troværdighed for webshops i dag, er positive kundeanmeldelser. Ét er selv at skrive, at man har god kundeservice og lækre produkter, men når det oven i købet bliver bakket op af gode anmeldelser fra tilfredse kunder, booster du troværdigheden.

Med Trustpilot har du mulighed for at vise dine kunder, at andre har haft en positiv oplevelse, ved at handle i din webshop. Det er gratis at oprette en virksomhedsprofil på Trustpilot, så det er bare om at indhente positive anmeldelser fra glade kunder.

Når du har fået dine første anmeldelser, kan du med fordel vise dem frem i din webshop. Dine positive anmeldelser kan være med til at øge indholdet i indkøbskurven. Du mindsker også risikoen for, at kunden forlader din webshop uden at købe. I sidste ende betyder det, at du kan få en højere konverteringsrate.

Tip 3: Gør din webshop imødekommende

Når dine kunder besøger din webshop, så er kontakten selvsagt mere distanceret end i en butik. Det kan gøre det sværere at skabe tryghed, fordi begge parter sidder gemt bag en skærm, og kunden kan derfor kun forholde sig til det, de ser og læser.

Men du kan faktisk godt gøre noget ved det. Du kan forbedre og personliggøre det indtryk, du giver kunderne i din webshop. Det har vi fundet tre eksempler på:

Eksempel 1: Du kan lave en ”Om os” fane i din webshop. Hvis du giver dine kunder et indblik i historien bag din webshop, hvem du er, og hvorfor du har skabt webshoppen, kan det være med til at gøre dine kunder trygge. Og trygge kunder øger chancen for salg.

Eksempel 2: Det er også en god idé at undgå at blive for mekanisk i dine tekster, mails og nyhedsbreve. Undlad at sende mails fra noreply-adresser. Du må gerne vise dine kunder, at du er til stede, og klar til at svare på spørgsmål og udrede problemer.

Eksempel 3: Det er vigtigt, at alle der besøger din shop hurtigt og let kan finde kontaktoplysninger. På den måde ved de, at de kan få fat på hjælp, hvis behovet er der. Det giver dels en vis tryghed, dels giver det også et godt indtryk af dig og din webshop.

Bonustip: Tænk dine kunder ind i din måde at kommunikere på. Når du taler deres sprog, så får du nemmere succes med at skabe tryghed gennem din faglighed. Der kan for eksempel være stor forskel på om du har en B2C- eller B2B-webshop. Hvis du går med overvejelser om, om du skal fokusere på at sælge til B2C og/eller B2B, så kan du læse med her.

Næste gang

I næste uge får du sidste afsnit af Billys webshop-serie, hvor du kan læse vores tre bedste råd til dit webshop-eventyr - læs med her.

Og fik du ikke læst vores forrige blogindlæg om, hvordan du splittester din webshop, så kan du læse det her.