PSD2 står for Revised Payment Service Directive og er et revideret direktiv om betalingstjenester fra EU. PSD2 trådte i kraft den 14. september 2019 med formålet at sætte en fælles standard for hele betalingsbranchen i EU og stramme kravene til sikkerheden under elektroniske betalinger.
Kort fortalt handler PSD2 om, at forbedre vilkårene på betalingsmarkedet til gavn for dig og øge konkurrencen på betalingsmarkedet. De nye regler i PSD2 tager i stor grad udgangspunkt i, at du som kunde ejer din egen data.
PSD2 stiller nye krav til banker, butikker og andre tredjeparter - også kaldet Third Party Providers (TPP). De største nye krav er blandt andet:
Øget sikkerhed i forbindelse med betaling
Åben adgang til betalingskonti
Ingen ekstra gebyrer
Med PSD2 er det ikke kun bankerne, som har adgang til dine bankkonti, men også andre virksomheder. Det vil sige, at andre virksomheder nu kan hente og bruge de informationer, som kun din bank førhen havde adgang til. Dette vil selvfølgelig kun ske med dit samtykke.
For dig vil det betyde, at du kan få økonomiske redskaber, viden og hjælp fra andre virksomheder end kun din bank. Det vil sige, at du ikke længere behøver kun at bruge din banks systemer, men også andre systemer, som fungerer bedre for dig. PSD2 gør det altså nemmere for dig at håndtere dine penge.
De virksomheder, som kan få adgang til dine oplysninger er dem, som vi kalder for Third Party Providers TPP. De to primære typer af tredjeparter er AISP’er og PISP’er.
PISP
Payment Initiation Service Provider også kaldet PISP kan gennemføre en betaling på kundens vegne uden at bruge et betalingskort. MobilePay er et eksempel på en PISP.
AISP
Account Information Service Provider også kaldet en AISP kan indsamle information fra kundens bank. Med denne information kan en AISP tilbyde en service, der eksempelvis kan give kunden et bedre overblik over sin økonomi. Billy er et eksempel på en AISP.
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.
Fik du svar på dit spørgsmål?
Fedt! Har du prøvet bogføring i Billy?
Prøv Billy gratis i 30 dageI Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du kan få support alle ugens 7 dage både på mail, telefon og chat.